/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
At blive dansker. Hvordan?
Fra : kartoffel88
Vist : 794 gange
275 point
Dato : 11-06-12 00:40

Hejsa.
Min svenske kæreste vil gerne være dansker en dag, så vi sidder og snakker om hvor længe hun skal have boet her, før hun kan ansøge?
Og hvad hvis man gifter sig? Går det så hurtigere?
Og kan hun være begge dele? Eller skal hun opgive sit svenske statsborgerskab?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 11-06-12 00:47

spørg i udlændinge service

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 11-06-12 00:49
Kommentar
Fra : netop

Dato : 11-06-12 11:53

Citat
Min svenske kæreste vil gerne være dansker en dag

Dansker, det bliver hun jo aldrig - men dansk statsborger er da en mulighed...

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 11-06-12 14:55

Jo Hun bliver dansker når hun er dansk statsborger og er gift dansk og taler perfekt dansk og betaler dansk skat og får danske børn og bor i Danmark.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 11-06-12 15:56

Lidt flueknepperi:

I min begrebsverden kan man da ikke pludselig blive andet end det man er født til at være.

En svensker, hollænder eller amerikaner bliver da ved med at være det de er - de kan selvfølgelig "føle og opføre sig" som danske - klart nok.

Accepteret svar
Fra : Torben76

Modtaget 275 point
Dato : 11-06-12 17:06

Ansøgning om dansk statsborgerskab rettes ikke til Udlændingestyrelsen, men til Justitsministeriet.

Alt hvad du behøver at vide, skulle gerne fremgå her: www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/statsborgerskab/statsborgerskab_ved_naturalisation.htm

Svenske statsborgere kan i visse tilfælde tage en "genvej" til dansk statsborgerskab. Se her under punkt 4: www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/statsborgerskab/

Kravet til, hvor længe man skal have boet i Danmark, er kortere, hvis man er gift med en dansk statsborger. Kravet er vist i øvrigt kortere for nordiske statsborgere end for andre.

Danmark har indtil nu ikke tilladt dobbelt statsborgerskab, men regeringen har planer om at ændre dette (jeg ved ikke, om det er vedtaget endnu). Så hvis hun gerne vil beholde sit svenske statsborgerskab, bør hun nok vente med at søge dansk statsborgerskab, til ændringen træder i kraft. Du kan sikkert kontakte Justitsministeriets Indfødsretskontor og spørge, hvornår det kan forventes at ske.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 12-06-12 12:19

Det er dog mærkeligt at det ikke står nogle steder? Altså hvor mane år det tager. Det må være fordi det er individuelt?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 12-06-12 12:24

Dansker bliver hun aldrig, hun kan blive dansk statsborger, og det tager 7 år..

noget helt andet der undre mig lidt, er der virkelig nogen der rent faktisk ønsker at bosætte her i danmark.... hvis jeg ikke havde børn var jeg sh´gu ikke her...

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 12-06-12 12:28

Er det ikke 2 år hun skal have boet her... også mener jeg hun skal op til statsborgerskabsprøven.
Og have en ren straffeattest.

Men jeg kender ikke reglerne 100%.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-06-12 14:05

Denne side er rigtig god. Der kan du også selv stille spørgsmål om stataborgerskab.

Taget fra siden
Citat
Du skal have været bosiddende i Danmark i ni år, inden du kan søge. Hvis du er statsløs, det vil sige, at du ikke har noget statsborgerskab, eller hvis du har flygtningestatus, skal du vente i otte år. Opholdskravet kan være nedsat i særlige tilfælde: hvis du er norsk, svensk, finsk eller islandsk statsborger, kan du søge efter to års ophold. Hvis du er gift med en dansk statsborger, er venteperioden mindst seks år.

http://statsborgerskab.com/hvor-laenge-skal-jeg-have-boet-i-danmark-inden-jeg-s%c3%b8ger-om-dansk-statsborgerskab/#comment-32

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 13-06-12 12:02

Tak for svaret Torben76.