/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Dims til dykker, ikke dyk-nagel ?
Fra : kai-d
Vist : 1181 gange
300 point
Dato : 08-06-12 21:48

Jeg så for en del år siden en dims et lille metalrør få centimeter hvor man kunne putte dykker i en af gangen, der var en rund metal dims ligeledes på få centimeter inden i røret, og i enden af denne var der et lille hovede som man kunne slå på med en hammer og på denne måde let kunne banke dykker i lister uden at dykkerne blev skæve. Man kan sige en form for dyk-nagel på samme tid, nok en forløber for at bruge trykluft.

Har spurgt mange isenkræmmer, som ikke aner hvad det er, det ville være praktisk for mig netop nu, da ger skal slås en hel del lister op.

Jeg ved ikke om jeg forklarer mig godt nok, men det kunne jo være at der er et klogt hovede som kunne berette hvad en sådan hedder, og hvor man kan købe en denne indretning.

Mange tak for svar. Kai.

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 08-06-12 21:56

hvorfor ikk bare køb en sådan en her-
http://www.harald-nyborg.dk/p8199/air-mounty-soempistol-15-50mm

og så en billig kompressor -
http://www.harald-nyborg.dk/p1140/stanley-kompressor-2-5hk-24-l

sammenlagt- under en tusse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-12 22:41
Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 300 point
Dato : 08-06-12 23:04

Hvis du bor i nærheden af en butik, hvor de sælger messing- eller stålrør i passende dimensioner og ved samme lejlighed anskaffer rundstål, der passer i hullet, er dine trængsler snart slut. Prøv butikker, hvor de sælger grej til hobbyfolk. I København ville jeg straks sige Model-Hobby i Frederiksborggade.
Kender du ikke nogen, som arbejder med finmekanik eller bygger fly- båd- eller bilmodeller? Den slags er daglig kost.
vh
pbp
Check med www.eniro. dk om der er nogen i din nærhed, der sælger hobbygrej.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-06-12 23:35

Jeg har sådan en som er købt for ca. 20 år siden. Den holder dykkeren med en magnet . Man undgår at slå skævt og at skulle holde med de bare fingre.
Aner ikke hvad den kaldes, eller om de kan købes mere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-06-12 23:45

Søm og dykker fra Harald Nyborg kan en flue bukke over knæene.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-06-12 18:14
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-06-12 18:21

Interessant viden: http://www.baskholm.dk/haandbog/03_c-e.html

Dykholder eller måske bedre: Dykkerholder

En udboret klods eller et metalrør forsynet med en pind af jern eller stål der netop udfylder udboringen. Dykkerholderen bruges på vanskeligt tilgængelige steder, hvor det ikke er muligt at holde dykkeren med en hånd. Dykkeren sættes i det udborede hul, værktøjet holdes imod emnet og man slår blot et enkelt slag på den løstsiddende pind med hammeren.

I grunden er det nok et stykke fidusværktøj, der mig bekendt ikke er i produktion, om end Stanley (1989) har et lignende stykke værktøj, som der kaldes "Self-Centering Nail Set".

Jeg har ikke set værktøjet, men fået det omtalt af tømrer Hans Foldby Sørensen. Formentlig kan den finde anvendelse blandt snedker og tømrer.

Dykkerpistol

Trykluftpistol til dykker, se sømpistol.

Dyknagel eller Dyknagle

2. led on. nagli, samme ord som negl

En kort stålstang med konisk afdrejet flad spids i størrelserne fra 1 til 3- 4 mm, der anvendes til neddykning af søm og dykker.

Kaldes vistnok osse af visse træsmede - blot uvist hvilke - for dorn eller ligefrem sømdorn. Se osse gennemslagsdyknagle. Findes i hvert fald i værktøjskassen eller - endnu bedre - i lommen hos enhver bygningssnedker og tømrer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-06-12 20:38

Citat
I grunden er det nok et stykke fidusværktøj, der mig bekendt ikke er i produktion, om end Stanley (1989) har et lignende stykke værktøj, som der kaldes "Self-Centering Nail Set".

Jeg vil nærmere kalde det et fjumreværktøj

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 09-06-12 21:20

Tak for svaret pbp_et.

Samtidig mange tak til samtlige besvarelser.
Mvh.
Kai.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-06-12 21:23

Nagel betyder foruden negl også søm (nagle). Samme forveksling findes på svensk og engelsk.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-06-12 21:56

det værktøj du beskriver blev for en del år siden solgt til opsætning af profillofter med et stykke metal hvori der var hul til dykkeren den var rød husker jeg, så det er nok en gammel gut fra en trælast du skal have fat i han husker dem sikkert jeg har et par stykker liggende et eller andet sted men ved slet ikke hvor.

mvh
Per