/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Re-install Windows Vista OEM
Fra : bhermann
Vist : 460 gange
100 point
Dato : 08-06-12 17:24

Min 3-4 år gamle Lenovo kom pre-installeret med Windows Vista. PCen får mere og mere ondt og går ofte i blue screen.
Kunne godt tage den tilbage til factory default som et sidste forsøg på at redde den, men problemet er så, at jeg skal installere updates i 2 dage.
Bag på maskinen er der en MS product key. Findes der ikke en måde at få en seneste udgave af styresystemet?
Jeg tænkte man kunne hente seneste Vista, formatere hardisken og lave en frisk installation efterfølgende???
Er ikke nogen haj, så måske er jeg helt galt på den. Alt hjælp er velkomment.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-06-12 17:38

Citat
men problemet er så, at jeg skal installere updates i 2 dage.

Mon dog........
Du kan hente en Windows XP Pro eller en Win7 på warez-dk....
Lige til at bruge, skal bare brændes på en dvd.
Sjovt nok ligger der ikke en Vista.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-06-12 17:40

Henter du service pakken ned, tager det ikke lang tid om at installere den.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/downloads/service-packs

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-06-12 17:41

Nej det kan du ikke, hvis du vil installere en frisk Vista, så skal du have en OEM dvd fra Lenovo og så skal du alligevel installere alle opdateringerne. Men når du får blue screen så er det jo et tegn på at systemfilerne eller drivere skal opdateres.

Hvis du pakker mappen C:\windows\minidump , højre klik, vælg send til, ZIP-komprimeret mappe, og sender den til mig, så kan jeg lige se om hvilke filer det er der er skyld i de blue screens. Du kan sende filen til support (a) hilsoe . dk

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 08-06-12 18:07

no-more: Warez-dk lyder ikke helt rent i kanten.....?

webnoob: lyder super, sender det il dig - må sige at maskinen er blevet utrolig tung, så derfor tænkte jeg at det ville være godt med en helt clean installation - men lad os prøve

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-12 20:01

Der er ingen tvivl om er en ren installation altid er godt. Men det kan jo være dit problem bliver løst af en driver der bliver geninstalleret.

Jeg har modtaget filen, kigger på den i aften eller i morgen og så høre du fra mig.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-06-12 21:38

Citat
Warez-dk lyder ikke helt rent i kanten.....?

nope - men du skriver
Citat
Jeg tænkte man kunne hente seneste Vista

Så.......

Det er lidt op til e´n at gætte...

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 09-06-12 03:18

Hvis det vigtigste problem er at du ikke orker alle opdateringerne kan du, hvis du er lidt vant til computerarbejde 'slipstreame' dem ind i en installDVD du selv laver ud fra din OEM.

Du skal så først hente 'nLite' gratis på nettet.

Så skal du hente mappen 'i386' fra DVD'e, ind i en mappe.

Dernæst henter du de servicepacks MS har liggende til Vista og lægger også dem på harddisken.

Med nLite kan du nu slipstreame disse servicepacks ind i dine originale installationsfiler i 'i386'-mappen.

Herefter brænder du en ny DVD udfra de opdaterede filer - nLite kan gøre det - og du kan tage de andre mapper fra DVD'en med.

Dermed har du en DVD med Vista servicepack 2,3 eller hvad man er nået til.

nLite kan en masse andet - såsom at forudindstille stort set alt, der kan indstilles i Win, så den nye installation er helt som man vil have den uden man skal rundt og indstille mange steder.

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 10-06-12 10:07

Tak for svaret webnoob. Jeg bragte maskinen tilbage til scratch, og er igang med at bygge den op igen