/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
win 308 projektildiameter ?
Fra : return
Vist : 708 gange
150 point
Dato : 07-06-12 19:19

hej
nogen der kan hjælpe med hvor stor en win 308 er i projektildiameter ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-06-12 20:41

7,62 mm

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : return

Dato : 07-06-12 21:05

sidder med en jagt quiz hvor der er disse 3 muligheder for hvad en win 308 har i projektildiameter : 6,62 eller 7,82 eller 8,32

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-06-12 21:12

Den er 7,82 - og med en udgangshastighed på ca 750 m/s

Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-06-12 21:28

OK!
Egentlig er den velsagtens 7,85 - sådan ved nærmere eftertanke. Det mener jeg i hvert fald - efter at have haft gang i vindingerne. Mvh.
Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 150 point
Dato : 08-06-12 05:01

Hej Return

Den bliver populært kaldt 7,62. Der må være fejl i spørgsmålene, da den korrekte Bullet Ø er 7,85, da den bliver målt på det dybe sted i riffel gange, altså målet taget i bundene af riffelgangene da der er tale om 308 Win.

Citat
Patronbetegnelserne er gode nok, det er bare ikke mere end navne og kan ikke
bruges til andet, noget kan forvirre lidt f. eks. 308 , amerikanerne har militært brugt rifler med et
kaliber på.30 =7,62 mm, kuglen skal som bekendt være lidt større for at bide i riffelgangen altså
0,.308 tomme, når nu Winchester udviklede en ny patron, med et 308 projektil på, så kaldte de den
308 Winchester og da de kom med en version med rand kaldte de den 307 W for at kalde den noget
andet, i Europa ville den være kaldt 7,62 X51 R, alt sammen kun navne , som man så kan slå op i
ladetabellerne for at se hvad de kan.3006 er en anden historisk måde at give patronerne navne .Det
er en kaliber 30 der er udviklet på Frankford Arsenal og indført i den amerikanske hær i 1906. Da
den blev indført i Den Danske Hær kom den til at hede 7,62 mm skarppatron M48, på samme måde
hedder 308W 7,62 mm skarppatron M62
Nogen tror at man kan se på patronnavnet hvor stor rekylen er,

http://en.wikipedia.org/wiki/.308_Winchester

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-06-12 09:46

7,82 - Det er den faktiske diameter af en 0,308 kugle. Det matematiske bevis: 0,308 x 25,4 = 7,8232.

Mvh
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-06-12 10:26

Man bliver gammel!!!

Og så regner det.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-06-12 10:59

Hej Tommy

Du har fuldstændig ret, tak for korrektionen.

Jeg havde kigget på 308 Savage, her er Ø 7,80 mm, og en hvis herre hjælpe mig, har også skrevet forkert af fra det link jeg har lagt ind. Under tegningen er din udregning også bekræftet,med de 7,82 mm.

Du har ret Tonganeser man bliver ældere og det regner, men i eftermiddag bliver det strålende sol og imorgen er der grillet gris med mørkt øl, så nu føler jeg mig allerede som en 22 årig, skal bare undgå badeværelses spejlet og stå i profil i bar r... og dolk ))

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-06-12 13:46

Helt ok, BW.

Kig dig endelig i spejlet. Du vil opdage at du er en omvendt Robin Hood....
Stor bue lille pil.

Mvh
Tommy.
Nu kom solen, fandme

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-06-12 15:22

Det pisser ned her i Nordsjælland. Var en tur i METRO i Herlev, og da vi kom ud fra forretningen, stod vandet ned i tykke modbydelige stråler. Jeg havde kun tyndsålede sko på - og havde glemt min bøllehat i bilen.
Bagefter gik turen til Harald HalvPris i Søborg - og da jeg ikke kunne finde et batteri til græstrimmeren, kørte vi videre til Silvan, hvor det viste sig, at et nyt batteri kun koster 200 kroner mindre end en helt ny maskine m/batteri. Fandeme uhyggeligt. Gider det ikke - bruger buskrydderen i stedet.
Nå! Jeg fik købt en pose griseører til hunden - til en ågerpris af 98,- devaluerede danske kroner - og når man så tænker på, at griseører er slagteriaffald - så bliver man dælme ond i sulet. De handlende pisser på os.
Til gengæld betalte jeg næsten ingenting for min Metformin på apoteket. Den slags bruger diabetikere af 2-klassen. Det hjalp lidt på humøret.

Nu sidder jeg og kigger på en kasse syditaliensk rødvin, som vi købte i METRO. Det viser sig nok at være det rene rævepis.

Mvh. og lettere deprimeret hilsen
Tonganeseren

Nøj, hvor har Lykketoft kvajet sig. Han er jo fuld af løgn.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-06-12 18:13

Sidste!!!!!

Fire fastklemt i bus under gyllevogn

En gyllevogn og en mindre bus er stødt sammen i Sønderjylland. Fire personer er klemt fast siger politiet ifølge tv2.dk

18:03, 08. jun 2012 (Opdateret tid: 18:09, 08. jun 2012) | Magnus Bjerg

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-06-12 19:00

"Nå! Jeg fik købt en pose griseører til hunden - til en ågerpris af 98,- devaluerede danske kroner - og når man så tænker på, at griseører er slagteriaffald"

Det morsomme er, at slagterierne eksporterer bl.a. griseører og grisetæer til Kina, som så behandler dem og re-eksporterer dem tilbage til bl.a. Danmark - joh, de er sgu' dygtige disse "røde" venner i Asien!!!

Men hvor er det positivt du næsten ikke skal give noget for din medicin - det er vore dygtige politikeres skyld - så helt umulige er de vel ikke, heller ikke manden i det højeste embede i vort land, nemlig folketingets formand M.Lykketoft

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-06-12 19:08

Min hund er simpelthen vild med griseører. Jeg halverer dem - for at drøje på varen, og hver tidlig aften - efter spisetid, opfører den alle tiders forestilling. Den tager opstilling ved brændeskuret, hvor ørerne hænger, og så kigger den skiftevis på mig og på ørerne. Tænderne har godt af at gnave løs på godterne - ingen tandsten overhovedet.

Omkring gylleaffæren, så troede jeg først ikke, at der bar tale om noget alvorligt, men det er der altså desværre. Beklager dybt min taktløshed.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-06-12 20:31

Ja såmænd, gylle er noget farligt stads.

Mht. batterier til div. batterimaskiner. Jeg er så uheldig - opdagede jeg for et par mdr. tid siden - at eje en DeWalt skruemaskine. Begge - og jeg siger, begge batterier afgik ved døden næsten samtidigt. Når batterierne er ladt op holder de til at skrue en alm. 5x50 spunskrue i et forkølet bræt - derefter er de totalt flade for strøm. Babu babu hen til træslasten, hvor jeg for et par år siden købte maskinen til ågerkarlepris.
Prisen for 2 batterier 13 v. er halvanden gang dyrere end maskinens pris.
Kys mig i røven, siger bare. Pr. efterdags er det de billige batterimaskiner der står på programmet, dem har man da råd til at smide væk, hvis og såfremt.......

Griseører via kina - samme forretningsgang med energikoks. De er pisse dyre i danmark, men tyskerne importerer koksene og gensælger koksene til danskerne..... til halv pris

Mvh.
Tommy.

Nu renvasket for gammel maling - det er jo fredag.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 10-06-12 07:10

Tak for svaret betterwisser.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-06-12 10:32

Helt i orden, hr. smagsdommer Return. Jeg respekterer naturligvis, at du accepterer et forkert svar - det er du da i din gode ret til.

Jeg håber dog for dig - altså såfremt du vil ha' jagtquiz korrekt besvaret, at du bruger det svar jeg gav dig. Samtidigt, hr. smagsdommer Return, fik du en ledetråd på, hvordan du for fremtiden kan regne diameteren ud på en given patron - det er jo ik' så ringe endda.

Men held og lykke med quizzen, hr. smagsdommer Return.

Pr. efterdags skal du nok ikke regne med flere korrekte svar fra min side.

Tommy.