/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Varmeregnskab og lejeloven §36
Fra : Poimano
Vist : 1271 gange
20 point
Dato : 06-06-12 14:05

Min udlejer har skrevet udgiften til udfærdigelse af varmeregnskab på min varmeregning. Der står tydeligt i Lejeloven §36 stk 2 at det ikke må indgå der, og heller ikke i huslejen. Men der står også at han skal have sine udgifter refunderet.

Er der nogen, der ved om jeg kommer til at betale udgiften alligevel, selv om den ikke må være i regnskabet.?

Og er der nogen, der ved, hvordan han så får sine udgifter refunderet?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-12 14:16

Nej . Jeg tror du læser loven forkert.

Når der står
Citat
I varme- og varmtvandsregnskabet kan udlejeren kun medtage udgiften til brændselsforbruget i varmeperioden.
skal du ikke opfatte det alt for bogstaveligt. Logik og præcision er jo ikke noget som man er vant til hos lovskrivere ,desværre.
Det betyder vel kun at han ikke må medregne udgifter til brændsel, som er brugt i en anden periode.
Hvis der er offentlig levering og ikke periodesammenfald med ejendommens regnskab, kan han alligevel være nødt til det og må så også.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 06-06-12 14:38

POIMANO

DET ER RIGTIGT AT UDLEJER IKKE MÅ MEDTAGE ANDRE UDGIFTER I VARMEREGNSKABET END
BRÆNDSEL, OG IKKE NOGET FOR UDFÆRDIGELSE AF REGNSKABET.

DOG MÅ HAN SKRIVE DEN UDGIFT PÅ, SOM EN ENERGITEST HAR KOSTET, HVIS DET, ER DET ÅR, DER ER FORETAGET ENERGITEST, SÅ SKAL UDGIFTEN DERTIL FORDELES IMELLEM LEJERNE, OVER VARMEREGNSKABET.

ALLE DE ANDRE UDGIFTER KAN HAN GODT GLEMME.

MVH AG112

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-12 17:16

§ 36. Leverer udlejeren varme og varmt vand samt andre ydelser som nævnt i stk. 2, kan denne kræve sine udgifter til lejerens forbrug samt andel i andre udgifter refunderet.

Læs nu rigtigt.....

Selvfølgelig skal lejeren betale for aflæsningen/regnskabet - hvem skulle ellers

Alternativet ville jo blot være en højere husleje.....

Accepteret svar
Fra : tobisch

Modtaget 20 point
Dato : 06-06-12 23:04

Det er korrekt at bygningsejeren, ham du betaler husleje skal have varmeregnskabet i sit regnskab.

det er korrekt, at det kun er udgiften til energimærkning der må lægges på huslejen, om regningen kan fordeles over de år mærket gælder eller skal lægges 100% på varmeregningen det år hvor mærket er udfærdiget, det slås de kloge stadig om selv om energimærkningsordningen trådte i kraft sep. 2006.

Alle ejendomme over 60m2 skal energimærkes, ved udlejning skal der sammen med huslejekontrakten vedlægges en kopi at energimærket, det står på mærket hvor længe mærket gælder, dog i 7 år max 10.

Skriv hvis der er noget i loven du ikke forstår.
du kan altid google rudi tobisch

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-06-12 14:23

Af udlejers regnskab skal det fremgå, hvad din husleje går til. I tregnskabet vil der formentlig være en post der hedder administration. denne post dækker alle omkostninger i forbindelse med det administrative omkring boligen - herunder også regnskab, porto, og udfærdigelse af varmeregnskab.
Udgift til varme er alene de brændselsudgifter der er foprbrugt for din del!

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 07-06-12 15:31

ALLE OMKOSTNINGER TIL REGNSKAB, PORTO UDFÆRDIGELSE O.S.V, SOM UDLEJER SELV LAVER,
MÅ IKKE TAGES MED PÅ VARMEREGNSKABET, SOM TOBISCH OGSÅ SKRIVER.

MVH AG112

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-12 15:41

Citat
SOM UDLEJER SELV LAVER

Det er så heller ikke udlejer der laver den slags selv....

Det har du som regel et "firma" til (Techem/Clorius osv.).....

Så det er allerede med i aflæsningsresultatet....

Klart at udlejer ikke bare kan bestemme sin egen timeløn og påføre det varmeregnskabet....

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 07-06-12 22:36

Varmeregnskabs seskabet har intet ansvar, de får de oplysninger de skal bruge fra adm. De får besked på hvad der skal stå på varmeregningen, da det er ejeren/ adm. firmaet der skal overholde diverse love/regler. Jeg og min samarbejdspartner er de eneste i danmark der på varmeregningen skriver hvis der betales / bonus på varmeregningen for god afkøling af fjernvarmevandet.
I følge lejeloven ( står ej tydeligt) at hvis en ejer får bonus for god afkøling skal præmien udbetales til lejerne, hvis ejeren får straf for dårlig afkøling skal ejeren selv betale bøden, dvs. lejeren går fri. Normalt betyder en dårlig afkøling at ejeren ikke har vedligeholdt deres varmeanlæg.

Godkendelse af svar
Fra : Poimano

Dato : 07-06-12 23:25

Tak for svaret tobisch. Du har givet mig noget at gå til udlejeren med, tak for det.