/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad er Nøsset?
Fra : svendgiversen
Vist : 1666 gange
185 point
Dato : 04-06-12 12:22

Vi kørte nordpå i Himmerland og så så min kone et hus med navn Nøsset...

hvordan angiver man på skrift de helt forskellige betydninger og udtaler af "så så "?

Hvad betyder Nøsset??
I hvilke egne af landet bruges denne betegnelse???

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 195 point
Dato : 04-06-12 12:29

a nøs er en kostald, det bruges ikke heroppe i Thy men syd for fjorden bruges ordet af de gamle endnu
kender du remsen:
I jantegår jas gik æ ud i a nøs og fal i støvt (jeg kan ikke huske resten)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-12 12:37

Ja nøs er stald, det vidste jeg fra Skals i det sydvestlige Himmerland, godt
men min kone fra Mors kender det ikke
og heller ikke min fætter fra Stenild, også Himmerland, men østpå ved Hobro.

Tilsyneladende kendes Nøsset kun i en lille vestlig del af Himmerland,
eller er der andre egne hvor man også kender udtyrykket?

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 04-06-12 12:42

Ordet Nøds er gammel dialekt, som betyder kostald.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 04-06-12 12:43

Der var jeg så lige langsom nok

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-12 12:46

Det må der være...

>gik æ ud i a nøs

I Himmerland bruger man en og et, ikke æ,
men kommer bare få kilometer syd eller vest for min hjemby Skals, ville man nok sige:

>>gik a ud i æ nøs

Hvor mon denne remse stammer fra?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-12 12:49

Nys i datid ????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-12 12:50

Og hvor kender du Tak_for_hjælpen det så fra?

Huset med navn Nøsset var vist helt oppe ved Års.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-12 12:53

Luffe her, i udkant Danmark, er du vist ikke kvalificeret?

Min kones familie siger at de er faldet ud over kanten...

Kommentar
Fra : pve

Dato : 04-06-12 13:17

Er det ikke et kys med jysk accent ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-12 13:29

Citat
min kone fra Mors kender det ikke
nej men syd for Limfjorden kendes ordet, det er bragt med op nord for fjorden dengang havet brød igennem Thyborøn tange med stor katastrofe i Harboøre og andre fiskersamfund, mange fiskere søgte ind i landet og brugte deres dialekter i nogle generationer indtil de blev integreret efter nogle generationer , nogle er sikkert også indvandret til Mors dengang så udtrykket er sikkert også brugt blandt forhenværende Harboøre fiskere på Mors

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-06-12 13:32

Citat
hvordan angiver man på skrift de helt forskellige betydninger og udtaler af "så så "?

> Vi kørte og da så min kone

Her ovre "nøsser" vi pigerne, og når vi ikke gider det mere, så har vi nøsset.
Et nøs er et hurtigt kys.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-12 13:53

Citat
Her ovre "nøsser" vi pigerne, og når vi ikke gider det mere, så har vi nøsset.

Sådan siger man kun når man er fornølet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-06-12 14:05

Ok LuffeA - forkølet.............. så var det måske heller ikke tyggegummi hun gumlede på.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-12 14:13

Citat
Ok LuffeA - forkølet.............. så var det måske heller ikke tyggegummi hun gumlede på.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-12 14:46

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-12 17:22

Nøsset er ikke en stald.

Men det er det rum der ligger i forbindelse med stalden, hvor bonden opbevarer sine malkemaskiner, spande o.s.v. og hvor disse kan rengøres

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-12 17:24

Hov glemte forresten, at ordet Nøsset bruges/blev brugt i Midtjylland, nærmere bestemt Silkeborg/Kjellerup-egnen