/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Persille.
Fra : prio
Vist : 1431 gange
100 point
Dato : 03-06-12 15:21

Er det korrekt, at der ikke er jordbakterier i frysetørret persille?

I så fald, hvorfor? - persillen er vel frysetørret frisk, og der kan vel have siddet bakterier på, som overlever frysningen?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-06-12 16:03

De bliver jo ikke bare tørret i en hjemmefryser, så hvis endelig nogen bliver syge kan det være mug fra fugt.

Men hvad angår smagen kan man lige så godt stikke tungen ud af vinduet

Nogle steder kan man købe dybfrosne krydderurter, de er rimelige i en håndevending, da jeg elsker grønne krydderurter har jeg altid et par pakker i fryseren.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 03-06-12 16:15

Persillen er selvfølgelig renset og skyllet før frysetørringen...

Accepteret svar
Fra : skytten49

Modtaget 100 point
Dato : 03-06-12 16:41

Nu har jeg googlet frysetørret persille jordbakterier. Jeg har ikke fundet nogen sider, hvor professionelle der har forstand på bakterier påstår at frysetørring dræber jordbakterier. Det er påstande der er kommet på kandu.dk. Men hvis du bruger en skål til at skylle persillen i og ælter godt rundt og skifter vand et par gange. så bliver faren ikke stor. Når man laver persilesovs skal persillen koges med i sovsen, så er det ikke noget problem at gemme sovs i køleskabet til næste dag. kogning dræber bakterier, men frysning for dem til at ligge i dvale og ved optøning begynder bakterier at formere sig igen. Mellem 10 og 50 grader og derover går det stærkt, derfor skal man altid optø i køleskab og varm mad der skal gemmes nedkøles i køleskab.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-06-12 17:41

Har ingen tænkt på nitrit? Det er derfor man ikke genopvarmer grønkål og persille. Og ikke jordbakterier.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-06-12 18:06

Citat
Har ingen tænkt på nitrit? Det er derfor man ikke genopvarmer grønkål og persille. Og ikke jordbakterier.

.. sku' lige til at skrive det samme,
mange tør ikke spise genopvarmet persillesovs (og grønkål)

andre påstår at ved grundig / langvarig (gen) opvarmning, bliver det 'giftige' uskadeliggjort,
personlig har jeg spist det mange gange.. (genopvarmet)
med største velbehag, og lever fortsat.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-06-12 18:47

Som der skrives, er det vigtiste at skylle grundigt.....

Nogle mener, at persille ikke bør genopvarmes på grund af det høje nitratindhold, idet bakterier kan omdanne nitrat til nitrit, men persille indeholder generelt ikke mere nitrat end f.eks. rødbeder, spinat og rucola, og der sker ikke nogen bakteriel omdannelse, medmindre der er mulighed for bakteriel vækst. http://www.foodoflife.dk/Leksikon/opslag/persille_regler.aspx

Er det farligt at varme persille op? http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/Myter_om_kost_og_motion/2009/0205114414_3.htm

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-06-12 20:48

Og her kan man læse om nitrat og nitrit.

http://www.viivaa.dk/Nitrat-og-nitrit.aspx

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-06-12 21:00

granner selv om nitrit er noget skidt, siger artiklen jo intet om persille. det er en myte, at genopvarmet persillesovs indeholder meget nitrit. hvis persillen koges i sovsen, er der ingen fare. Læs katekismus første link.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-06-12 21:13

Citat
mange tør ikke spise genopvarmet persillesovs (og grønkål)

andre påstår at ved grundig / langvarig (gen) opvarmning, bliver det 'giftige' uskadeliggjort,
personlig har jeg spist det mange gange.. (genopvarmet)
med største velbehag, og lever fortsat.

Man kan jo skylle sovsen under vandhanen hvis man er usikker.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 06-06-12 14:19

Tak for svaret skytten49.

Citat
Jeg har ikke fundet nogen sider, hvor professionelle der har forstand på bakterier påstår at frysetørring dræber jordbakterier. Det er påstande der er kommet på kandu.dk.

Ajjj, er alle oplysninger her på Kandu ikke korrekte??? - det må komme bag på mange!!??

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 06-06-12 18:10

selv tak.
der er gode brugbare svar på kandu.dk. men vi er jo næsten alle lægmænd, så derfor må man nogen gange prøve at finde sider hvor folk der har specifik viden skriver.