/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
gaver
Fra : karin42
Vist : 1060 gange
100 point
Dato : 02-06-12 18:35

hvem kender tilreglerne indenfor gaver --- fra oldemor til børnebørn og oldebørn
oplysninger modtages med tak

Accepteret svar
Fra : webm

Modtaget 110 point
Dato : 02-06-12 18:40

http://www.minadvokat.dk/gave/

Gaver

Du kan frit give sædvanlige julegaver, fødselsdagsgaver, bryllupsgaver m.v. uden at det udløser gaveafgifter - men ønsker du at give større gaver, er det væsentligt at være opmærksom på reglerne om gaveafgift.

Ifølge lov om afgift af dødsboer og gaver kan du give bestemte nærtstående personer årlige gaver på op til kr. 58.700 uden at det udløser gaveafgift. Dette afgiftsfri beløb pristalsreguleres hvert år. Dine børns ægtefæller (men ikke børnebørns ægtefæller) kan også begunstiges, dog kun med kr. 20.500.

Holder du den kontante gavmildhed under de afgiftsfrie beløb, skal gaverne ikke indberet- tes til SKAT.

Det er bare at skrive checken, overføre pengegaven via netbank eller hvad du foretrækker. Men der skal være tale om en reel gave.

Kredsen af modtagere

Reglerne om gaveafgift gælder for en bestemt personkreds. Personkredsen omfatter blandt andet børn, børnebørn og oldebørn, forældre, samt en person, som du har boet sammen med på samme folkeregisteradresse i de sidste 2 år. Du kan se hele kredsen af personer her.

Hvis man giver gaver til andre.

Gaver (og arveforskud), som ikke falder ind under reglerne om gaveafgift i boafgiftsloven, beskattes som personlig indkomst.

Eksempel: Gaver mellem papirløse samlevende, som ikke har boet på sammen de sidste 2 år, er ikke omfattet, og der skal derfor betales indkomstskat af gaverne.

Det samme gælder for gaver mellem søskende, som ikke har boet på sammen de sidste 2 år. Se flere eksempler.

Gavegiveren har ikke fradragsret for gaverne, selv om modtageren beskattes af gavens værdi.

Hvis parterne ved opløsning af et papirløst samlivsforhold ligedeler formuen, selv om denne kun tilhører den ene part, risikerer modtageren at skulle betale skat af det beløb, som han eller hun ikke havde noget retskrav på. Kontakt MinAdvokat.dk og hør nærmere.

Værdien af mindre lejlighedsgaver skal dog ikke beskattes.

Hvis man vil give større gaver

Ud over de årlige pengegaver på op til 58.700 kr., har du mulighed for at yde eksempelvis dine børn og børnebørn rentefri familielån – der er ikke øvre beløbsgrænser for sådanne lån. Du kan læse mere om rentefri familielån nedenfor.

Du skal også være opmærksom på, at beløbsgrænserne er personlige - er du gift med barnets anden forælder, kan I derfor hver for sig give hvert barn eller barnebarn eller oldebarn en årlig afgiftsfri pengegave på 58.700 kr. eller i alt 117.400 kr. pr. modtager. Derudover kan svigerbørn som nævnt få 20.500 kr.

Det er uden betydning, om I har fælleseje eller særeje, og om gaven skal være fælleseje eller særeje for modtageren.

Bemærk, at ægtefæller ikke automatisk er 2 givere. Gaverne skal reelt ydes fra hver ægtefælle. Hvis kun den ene af jer står som ejer af opsparing m.v., skal I have flyttet penge til den anden af jer, før I begge har midler til at være gavmilde. Dette er gaveafgiftsfrit, men overførslen kræver en gaveægtepagt for at være gyldig overfor SKAT og andre - Kontakt MinAdvokat.dk og hør nærmere.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 02-06-12 18:59

Tak for svaret webm.

tak for det og go' weekend

Kommentar
Fra : webm

Dato : 02-06-12 22:17

I så møj lige måde...