/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Min bil går i stå
Fra : AnniFra
Vist : 1006 gange
19 point
Dato : 02-06-12 13:46

Hej.
Jeg har en Fiat Brava 1,4 fra 96. Den er begyndt at gå i stå.
Den er nem nok at starte men kan gå i stå imens jeg kører, holder stille eller drejer.
Den kan være svær at starte efter den er gået i stå, op til 3 kvarter andre gange starter den med det samme igen.
Der kommer også en hakkende lyd fra karburatoren men ikke hele tiden.
Den er pt til mekanikeren men han kan ikke finde fejlen
Håber en her kan hjælpe

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 02-06-12 15:31

Dårlig mekaniker.
Find et andet værksted.
Mange mekanikere kan ikke en skid uden en computer som kan fortælle hvad der er galt med bilen.

vic200

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-06-12 16:00

Vacum i tanken? prøv at fjern benzindækslet

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-06-12 19:37

kør ind til en anden mekaniker,
en der forstår at bruge moderne måleudstyr, kan hurtigt,.. og ret præcis aflæse
hvor problemet ca. skal findes,

der er ret dumt at udskifte dele i EL, og / eller tændings-systemet,
hvis det er i brændstoftilførslen fejlen ligger,..
det omvendte er lige så dumt,... det oplever man stadig i dag,
hos mekanikere der går frem efter 'gehør' metoden,

mekanikeren der råder over,.. og forstår at bruge moderne måleudstyr,
tager sikkert lidt mere i timeløn,..
til gengæld slipper du for at betale for udskiftning af masse unødvendige stumper,
og elendige forklaringer / begrundelser hvorfor,

ellers prøv at gøre som,.. nomore,.. foreslår,.. det er en mulighed,
og så er det gratis,..........

ellers spørg den nuværende mekaniker hvad han har prøvet / forsøgt,
det er nærmest umuligt at gætte fejlen ud fra dine sparsomme oplysninger,

med en dåse start-æter kan du fastslå om det er i brændstofsystemet fejlen ligger,
når den er gået i stå,.. eller ikke vil starte, sprøjter du start-æter ind i indsugningen,
-- HVIS det hjælper eller får motoren i gang,.. ligger fejlen dér,.. (ca.) ..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-06-12 20:10

Citat
med en dåse start-æter kan du fastslå om det er i brændstofsystemet fejlen ligger,
når den er gået i stå,.. eller ikke vil starte, sprøjter du start-æter ind i indsugningen,
-- HVIS det hjælper eller får motoren i gang,.. ligger fejlen dér,.. (ca.)

Den ligger ihvert fald det rigtige sted.....eller på vejen fra tanken og til motor.
Læg mærke til om det er når tanken er ved at være tom eller fyldt.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-06-12 20:12

Citat
hakkende lyd fra karburatoren

Troede ikke der kom lyde fra _ sådan en´_
mener du den ''knalder''...

Kommentar
Fra : AnniFra

Dato : 02-06-12 21:25

Hej alle 3
Tak for alle svarene. Det var helt med vilje jeg ikke havde skrevet mere, i skulle nødig falde i søvn inden i var færdige.
Jeg har fået skiftet tændrør da han troede det kom derfra men det hjalp ikke.
Karburatoren " knalder" ikke den siger " dak-dak-dak "
Det gør ingen forskel om der er meget eller lidt benzin på.
Når jeg prøver at starte efter den har været gået i stå er det som om den gerne vil men så opgiver, eller tager " ved"
Min søn har foreslået at det kan være benzin filteret den kan være gal med.
Start-æter ?? indsugningen ? he he en der vil være sød at fortælle hvor jeg finder den ??

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 19 point
Dato : 03-06-12 00:41

Når du kigger ned i motorrummet, ser du en tyk sort slange (tyk som en arm)
indsugningen,.....
indsugningen, begynder ved luftfiltret (sort plast-kasse)
fortsætter gennem den sorte slange ( plast / gummi)
til gasspjæld-regulatoren på indsugningsmanifolden (i gamle dage kaldet karburator)

det nemmeste er nok at løsne det store spændebånd (går nok i stykker så køb et nyt)
se rød pil : (kan muligvis sidde i modsatte side på din bil)
http://peecee.dk/upload/view/369128
http://peecee.dk/upload/view/369129

når spændebåndet er taget af,..
kan den tykke slange frigøres så meget, at du kan sprøjte direkte ind i slangen,
(mod midten af motoren)
samtidig får du en hjælper til at træde speederen i bund,
og 'starte med nøglen' (dreje motoren rundt)

start-æter,..
(hos THansen kaldet 'Motor Start') kan købes flere steder,
http://www.thansen.dk/product.asp?c=7034778393&n=-2027216146&pn=-2027216028

en forstøverflaske,.. der kan tåle opløsningsmidler
kan,.. i mangel af bedre,.. også bruges,
fyld en halv eller hel kop benzin i forstøverflasken, og sprøjt et 'pift'
ind i indsugningsslangen ......... pas på der ikke går ild i 'lortet',.. stille og roligt
hellere for lidt, end for meget,.. forøg mængden om nødvendigt,
hvis det ikke hjælper efter 3 - 5 forsøg, skal du nok finde fejlen et andet sted,

Citat
Min søn har foreslået at det kan være benzin filteret den kan være gal med.

...... muligvis,... !
hvis bilen starter under forsøget,.. er din søn sikkert inde på noget af det rigtige,
i modsat fald, tager han fejl. ...........

Kommentar
Fra : AnniFra

Dato : 03-06-12 01:14

Mange tak for svaret.
Det hjælper med billede når man ikke har forstand på det
Måske jeg skriver i morgen hvis hele bilen brød sammen ved mit forsøg

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-06-12 18:31

Det er nok ikke karburatoren som siger noget . Biler fra 1996 har normalt slet ingen karburator men bensinindsprøjtningssystem i stedet.

Dak dak dak lyden kan man gætte på er fra en bensinpupe som er defekt. Men det er kun gætteri. Det er ikke til at sige noget med sikkerhed ud fra din beskrivelse.

En kyndig mekanikker burde hurtigt kunne finde fejlen.

Godkendelse af svar
Fra : AnniFra

Dato : 19-06-12 19:45

Tak for svaret EA_HS.