/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket kamera er bedst ?
Fra : EA_HS
Vist : 1974 gange
201 point
Dato : 30-05-12 19:47

Hvilket kamera er bedst ?

altså giver de tydeligste, mest støjfrie, og mest naturtro billeder,
og videooptagelser,.. også, eller måske især under mindre god belysning / tusmørke
gerne med en forklaring hvorfor,

Nikon CoolPix P510
http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/digitalkamera/COOLPIXP510BK/nikon-coolpix-p510-digital-kamera-sort

eller, : Canon PowerShot SX40 HS
http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/digitalkamera/POWSSX40HSBK/canon-powershot-sx40-hs-kompaktkamera-sort

hvis jeg udelukkende sammenligner megapixel, og X optisk zoom
burde Nikon være en stor vinder,
men så er der lige denne 'legetøjslyd' som får det til at falde lidt i min kvalitets- fornemmelse,
http://www.youtube.com/watch?v=3sZbJ4ttISk

den hører men ikke umiddelbart på Canon
http://www.youtube.com/watch?v=TayZf5PJ1CQ&feature=fvwp&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=tGLUTc6DAyQ&feature=related

i div. test skrives en masse om nye typer processor, flere gange billedstabilisering
og flere andre udtryk, jeg ikke har en skid forstand på,

så det kan jo være, Canon i virkeligheden er det bedste valg, ?

fx har jeg en gl. S&E Mobil med 12 MP kamera, der tager dårligere billeder/video
end en nyere HTC med 5 MP kamera,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-05-12 20:04

Alt over et par megapixels kan give gode billeder. Hæng dig ikke i mange megapixels i angivelsen,

Linser med mange gange zoom tegner generelt dårligere end linser med få gange zoom.

De professionelle skifter hellere linse en at zoome .

Læg vægt på at kameraet har en rigtig søger, ikke kun et bagpladebillede.

Generelt laver både Canon og Nikon fremragende kameraer. Til en rimelig pris får man efter min opfattelse det bedste hos Canon.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 30-05-12 20:32

Jeg er også til Canon

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 201 point
Dato : 30-05-12 21:11

Noget er religion og noget er fakta.

Jeg mener at en dette er en af de bedste sider til sammenligninger.
http://snapsort.com/compare/Canon-SX40-vs-Nikon-P510
Huske at se er noget af pointgivning på denne side er popularitet, hvilket reelt set ikke siger noget om kvalitet - mens mest om hvad folk gør mest.

En anden mulighed er at du ser hvad der ligger af videoer på youtube, da folk der er gode til at komme med deres uforbeholdene meninger. Så kan man selv bestemme hvad man selv synes, når man har hør hvad andre mener.

Sel vil jeg ikke bedømme hvad er er bedst for andre.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-05-12 21:36

Citat
altså giver de tydeligste, mest støjfrie, og mest naturtro billeder,
og videooptagelser,.. også, eller måske især under mindre god belysning / tusmørke
gerne med en forklaring hvorfor,

Det er ligger de meget lige da de har samme ISO følsomhed

Citat
hvis jeg udelukkende sammenligner megapixel, og X optisk zoom
burde Nikon være en stor vinder,
men så er der lige denne 'legetøjslyd' som får det til at falde lidt i min kvalitets- fornemmelse,
http://www.youtube.com/watch?v=3sZbJ4ttISk

Helt enig...

Citat
i div. test skrives en masse om nye typer processor, flere gange billedstabilisering
og flere andre udtryk, jeg ikke har en skid forstand på,

så det kan jo være, Canon i virkeligheden er det bedste valg, ?

Det kan meget vel være det bedste valg for dig, alt efter hvor du skal anvende det.

Citat
fx har jeg en gl. S&E Mobil med 12 MP kamera, der tager dårligere billeder/video
end en nyere HTC med 5 MP kamera,

Mp siger ikke altid noget om kvalitet, men om muligheder for at trække detaljer ud ved redigering og store forstørrelser til reklamer etc. Da de har samme ISO følsomhed, vil jeg ikke lade det være afgørende.

Jeg tror du kan nøjes med at tænke over hvilke typer af billeder og videoer vil du optage. Hvis du allerede nu har fundet irritationsmomenter ved det ene frem for det andet, vil du lægge mærke til disse hver gang du har anvendt funktionen. Hvilket vil gøre at din tilfredsheder er lidt ødelagt inden du tager apparat i brug.

Tænk over hvilke af de små forskelle disse har der er noget du selv giver betydning. Uden at tænke på tal og værdier.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-05-12 21:41

Jeg glemte lige at Video kvalitet altid bliver bedst når de er sat på stativ. Håndholdt kamera med så kraftige zoom giver altid rystede billeder.
Så video kvalitet kan faktisk kun bedømmes når de er på stativ. Alt andet er unfair. Dette er næsten uanset hvilke stabiliseringssystemer de har fået indbygget. Stabiliseringen og autofokus kan i nogle tilfælde være årsagen til støj og urolige billeder.

Så igen gør hvad du føler for.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-05-12 21:48

Dette gør vist ikke dit valg lettere, men er også en mulighed.
http://www.youtube.com/watch?v=eSWFIIaluVI&feature=relmfu

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 30-05-12 22:02

Leica er god til billeder men ikke de billige køb et kamera og en vidio

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 31-05-12 01:16

Rigtig mange mennesker er til Canon, jeg tror dette skyldes, at Canon er gode til, at lave reklamer for deres produkter, samt de er meget bruger venlige. Da syntes jeg og se et skred i beskrivelser af Nikon kameraer vinder ind på markedet. Dog er jeg 100% sikker på, at alle kameraer kan det de lover i de rigtige hænder.
Nogle mennesker er til Ford, mens andre aldrig kunne drømme om, at køre i andet end Fiat, det er et temperament spørgsmål.

Lige for tiden søger jeg et kamera 2, til natur fotografering, og jeg er helt klar på mærket, da jeg har en del objektiver i forvejen, så jeg har ikke lyst til, at skulle ud og købe en masse nyt tilbehør. Det jeg har gjort er, at jeg har sat mig ned, og skrevet alle de oplysninger ned, som er at finde på de respektive kameraer, og derefter lavet en fordel / ulempe afkrydsning.

Og ud fra det, tror jeg, at jeg finder det eneste rigtige kamera.

Ellers er der en club som hedder Fotostart, som har en fantastisk gode ekspert, som giver en besked på dansk.

Men husk og tage ud og holde kameraet i hånden, for det er utroligt vigtig, at det er et som ligger godt i din hånd, et der passer i størrelsen, til dine hænder, så det er nemt og hurtigt for dig, at betjene kameraet, for det kan jo ikke nytte noget, at kameraet har vundet 100 konkurrencer, hvis du mister alle skuden, fordi kameraet ikke passer i din hånd.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 31-05-12 09:56

Jeg er til "Panasonic"....TZ20 fantastik i et og alt..

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 31-05-12 13:56

Der er ligeså mange eksperter som der er fotografer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-05-12 15:10

Kameramærker handler meget om vane og tro.

Men der er et par objektive sandheder man kan læggge mærke til.

Evnen til at kunne lave gode billeder med lidt lys hænger meget sammen med chipstørrelsen.
En stor chip giver desværre også er større , lidt klodset kamere i forhold til lomme kameraerne.

Mere en 6 gange zoom kræver en meget stor og klodset og kostbar linse, hvis den også skal kunne tegne skarpt.

Den dag man står med skarp sol ind på en billedflade, og intet kan se, er en søger en absolut nødvendighed.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-12 19:27

Selv har jeg et Cannon Powershot, næsten som det du overvejer, som jeg er meget glad for,
men jeg må indrømme, at vi nu næstem kun bruger min kones Canon Ixus, som hun fik i julegave.

Det afhænger jo helt af hvad du skal bruge det til?

Der er for mig at se 4 niveauer:
Spejlrefleks cameraer, fremragende, men tunge at slæbe rundt på.
Det næstbedste, som mit Powershot, fine linser og zoom og god billedkvalitet for de fleste.
Compakt cameraer som min kones Canon Ixus, og kvalteten dækker vort behov
Mobil telefon cameraer, med ringere biledkvalitet, mem lige ved hånden.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-06-12 17:56

Citat
Kameramærker handler meget om vane og tro.

Hmm,.. ja,.. det kan vel ikke undre,
når det kan være så vanskeligt at vælge,-selv ud fra utallige Proff. test-,
hvilket kamera der er bedst,.. ud fra kendte mærker
skulle man tro det var nærmest umuligt at sælge et nyt kamera, af 'tvivlsomt' navn / mærke,
Citat
Evnen til at kunne lave gode billeder med lidt lys hænger meget sammen med chipstørrelsen.
En stor chip giver desværre også er større , lidt klodset kamere i forhold til lomme kameraerne.

ja,.. det ved man,.. derfor forekommer det utroligt af man ikke har formået at lave nogle brugbare test, til at sammenligne forskellige mærker chips, processorer, linser osv.

indenfor en lang række andre forbrugsgoder, som PC. HI-FI, TV, og ikke mindst biler,
er det betydelig nemmere at finde brugbar råd / vejledning / guider,
som ikke kræver den 'store kædestrammereksamen' at finde ud af,

når man læser test af kamera, vurderet af både proff, og 'manden på gulvet'
får de stort set alle en masse ros, og noget nær top karakter,
som fx her :
http://www.testfreaks.dk/digitalkameraer/
--------------------------------

jeg har også overvejet en løsning som denne :
http://www.bilka.dk/Elektronik/Foto/Spejlrefleks-kamera/Canon-EOS-500D--EFS-1855mm-f3556-DC-II--EFS-75300mm-f456-DC-III--05223003803%28Purchase_Other_DS%29

det er kun en smule dyrere,.. men problemet er at det er tungt, besværligt og pladskrævende,

hvor meget 'sjov' kan man have med en linse 18 - 55 mm,.. altså tilsyneladende ingen zoom, ?

det vigtigste jeg skal bruge et kamera til, er at tage med til Thailand,
når jeg er der, lejer jeg normalt en MC / 'motobike'
når man har en MC i Thailand er det lynhurtigt at smutte rundt i naturen,
og når man ser så smuk en natur, er det næsten synd ikke også at tage nogle fotos,

problemet er bare at en kamerapakke, bestående af et et godt kamera,
åbenbart også nødvendiggør en eller flere ekstra linser,.. det gør så tilsammen at det bliver så besværligt at medbringe på en MC så man ofte 'glemmer' kamerapakken,

DET er årsagen til at min interesse er størst omkring kompaktkamera MED zoom,
og,.. p.gr.a. min utålmodighed,.. købte jeg (i går) et Canon PowerShot SX40 HS
(i håb om det kan byttes / retuneres)

det var umiddelbart en stor skuffelse,..
i sammenligning med mit nuværende lommekamera, Panasonic dmc-TZ7 (10,1 MP og12x zoom)
som snildt kan være i skjortelommen (den store fordel)
Panasonic har klart sine begrænsninger, dog ikke nær så meget som først antaget,
når det nu sammenlignes med Canon PS SX40,

spørgsmålet er så om Nikon CoolPix P510 med sine flere pixel og større zoom,
også giver bedre (billed / video kvalitet) som man evt. kunne forvente, ?

alt i alt søger jeg det kamera der giver det bedste billed / video, uden at fylde mere en højest nødvendigt,

her er en video og et 'slideshow' fra lommekameraet Panasonic dmc-TZ7,
kvaliteten er dog forringet på youtube,.. i forh. til virkeligheden,
men viser forskellen mellem lysforhold ind / ude
http://www.youtube.com/watch?v=UhSTdSFGQdc
http://www.youtube.com/watch?v=K2ecanRMAHo

det er tæt på at være tilfredsstillende,.. men må selvfølgelig gerne være bedre,
især under dårlige lysforhold.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-06-12 18:42
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-12 18:54

Det behøver ikke at være generelt at et kompakt kamera med stor zoom tager dårlige billeder, min Sony med 10 gange zoom kan tage rimelig gode natur billeder på 150 - 200 meter afstand, det handler om at kunne holde kameraet uden at ryste på hånden.
Et eksempel kan du se her, et ikke redigeret billede, der er cirka 200 meter mellem mig og tyren:
http://peecee.dk/upload/view/368957
kameraet er over 4 år og ikke i handelen mere men generelt er Sony produkter godt kram, men næsten helt overskygget af de stærkt opreklamerede Canon produkter

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-06-12 01:43

@katekismus

Tak for link,
jeg har dog efterhånden læst så mange test, guider og sammenligninger så man sku' tro det var lyv,
problemet er der oftest bliver konkluderet på et 'svævende' grundlag som fx
god, ret god, skarp, o.lign. når der forklares om billedkvalitet,
det er svært for køberen til kameraet at få noget ud af,

det havde været noget smartere hvis man var enige om et fælles motiv
til at vurdere billedet, som fx DR TV's prøvebilled
+ nogle (faste) billeder i høj sol, overskyet, og tusmørke, så kunne man se en direkte sammenligning,

noget lignende som når man tester egenskaber på dæk til biler,
her sammenligner man vedhæftningsevne, bremselængde, rullemodstand,
og flere andre egenskaber, det giver et indtryk af dækket,
så kan man vælge om man foretrækker holdbarhed og km/l
fremfor god vedhæftning og kort bremselængde, osv,

men det er der åbenbart ingen der har interesse i
eller også er det mig der ikke kan finde de rigtige test,

når jeg fx kan læse at Nikon Coolpix P510 indeholder :
Billedsensortype BSI-CMOS
Billedsensor størrelse 1/2.3"
Billedprocessor EXPEED C2
http://www.computersalg.dk/produkt/840401/nikon-coolpix-p510-digitalkamera-3d-

så bliver jeg 50% klog,.. fordi hvis jeg søger / googler på disse data :
Billedsensortype BSI-CMOS
Billedsensor størrelse 1/2.3"
Billedprocessor EXPEED C2
som burde sige noget om kameraets billedkvalitet,
dukker der flere forskellige kamera op,

fx dette :
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=647389#extra

ganske vist også et Nikon,..
men det fik i modsætning til det ovenstående ikke så fine andmeldelser ang. billedkvalitet,

men jeg håber der er nogle der har erfaring med foto, og som kan forklare forskellene
på hvad der er vigtigt og ikke så vigtigt.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-06-12 01:50

@o.v.n

nu ved jeg ikke hvilket kamera du har,.. udover det er et Sony,
og jeg ved heller ikke rigtig om dit billed er godt eller dårligt,... men til sammenligning
kan du se et par billeder taget med mit nuværende lommekamera i 3 zoom stillinger,
(Panasonic dmc-TZ7 ---- 10,1 MP og12x zoom
de forestiller gondoler der hejses op og ned fra tårnet,
hvis du downloader det sidste billed 'Zoom3' og forstørrer det på din PC,
kan du se om der befinder sig personer i gondolerne,..
også selvom billederne er taget i diset vejr (havgus),... afstanden er 1 km,
http://peecee.dk/upload/view/368982
http://peecee.dk/upload/view/368983
http://peecee.dk/upload/view/368984
http://peecee.dk/upload/view/368986

det er som sagt fra en middelmådig lommekamera, og burde kunne blive noget bedre,
det er bl.a. dét jeg er ude efter,.. kan bare ikke finde ud af hvordan,

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-06-12 01:56

@Benjamin.Hansen

Citat
hvis jeg udelukkende sammenligner megapixel, og X optisk zoom
burde Nikon være en stor vinder,
men så er der lige denne 'legetøjslyd' som får det til at falde lidt i min kvalitets- fornemmelse,
http://www.youtube.com/watch?v=3sZbJ4ttISk

Helt enig...

jeg har også spekuleret over at 'legetøjslyden' kunne jeg nok leve med,
især i bytte for bedre billeder / video,...

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 03-06-12 15:17

Tjaa,.. kommer nok ikke en forklaring nærmere her på kandu.dk
såå,... Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-06-12 15:25

Tilgengæld vil der altid 2 år efter kommet noget der er bedre og smartere end det du køber, når du får valgt...

Alt hvad vi køber er idag forældet senest efter 2 år.

mvh Benjamin