/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
fondue
Fra : fjordglimt
Vist : 2749 gange
436 point
Dato : 30-05-03 08:14

er der nogle som har nogle gode tips og f.eks dressing til fonduemad.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 30-05-03 08:19

Det kommer jo an på om du skal have fisk, kød eller frugt.

Til kød synes jeg godt om kryddersmør, rørt med lidt hvidløg, karry, paprika og chili.
Du kan også røre lidt creme fraiche op med finhakket løg, persille, salt og peber samt lidt citronsaft.

Bon appetit

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-05-03 09:18

Hej igen - skal det være Fondue eller Raclette

Fondue: Her er der et hav af opskrifter at finde på http://www.dk-kogebogen.dk/fondue.php

Søren

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 30-05-03 12:21

Sørg for at have noget "kraftigt" at spise til; det tager nemlig sin tid at stege de små stykker kød. Det med at bruge fisk til fondue er ikke muligt; fiskestykkerne vil simbelthen gå i stykker og falde ned i fonduen.
Jeg plejer at servere følgende rissalat til fondue

Rissalat
2 dl ris
3 dl vand
oliven
tomat

Dressing:
4 spsk. olie
1 1/2 spsk citronsaft
salt, peber
hakket persille,
dild,
salvie

Blandes, mens risen er varm.

Er også go' som "alene"-ret, så tilsættes også en ds. tun.

Dressing til kødet:

Ymerdressing

Ymer røres op med en lille smule mayonnaise, cintronsaft, lidt Dijonsennep, salt og pebber og masser af friske krydderurter, f. eks. dild, purløg, persille

Go' appetit
frieda

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 30-05-03 13:32

selvfølgelig kan du bruge fisk - du skal bare vælge en fast fisk

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 03-06-03 10:41

prøv at se på : <a href="http://hjem.get2net.dk/a-aa-madopskrifter/middag/dyrefondue.htm">
der er opskrifter med fondue med 8 slags sauce / dip
lav desuden en Beignet dej så kan I dyppe f.eks rejer, kylling, kød og endda bananer ( mums ) i dejen for det koges i frituren
Kød og rejer vendes i et tyndt lag mel før det dyppes i dejen det er super
held og lykke
( håber mit links virker - første gang jeg prøver det. )

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 03-06-03 10:50

hjem.get2net.dk/a-aa-madopskrifter/ Middag/Dyrefondue.htm - 3k -
eller søg på google under Dyrefondue så popper den op
( mig og computere suk )

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-06-03 19:49

> ockendon

Kan en dybfrossen bruges - Den er da ret fast

Ram

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 20-07-03 18:16

Jeg plejer at lave et par forskellige dressinger:

Rød Sovs:

2 dl creme fraise
2 spk ketchup
1 fed hvidløg
2-4 stænk tabasco
1/8 tsk cayennepeber
salt og peber

karry mango sovs:

en meget moden mangofrugt
2 del cremefraise
karry efter smag
Mango chytney efter smag

Blend mangoen og passer den gennem en sigte. Tilsæt til cremefraisen. Smag til karry, chutney, salt og peber

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-03-04 15:43

Ku' du bruge nogle af svarene?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 04-03-04 08:52

Man kan faktisk købe nogle ret smarte små stålnet der sidder på en arm - ligesom en fonduegaffel. Nettet ligner nærmest en mini-friturekurv. Deri kan man sagtens komme fisk og andet, som har en tendens til at falde af gaflen.

Jeg vil da også på det varmeste anbefale at bruge boullion i stedet for friture. Så har man også er vildt dejlig suppe bagefter. Vi bruger tit en af hver, da jeg ikke synes alt egner sig til friture og heller ikke alt egner sig til boullion. (lever er f.eks. ikke en god idé, men smager kanon efter en tur i frituren) Du bør også holde dig fra at putte oliven i din friture, da det som regel sprutter ret meget p.g.a. det vand de indeholder.

Rødvin er også dejligt at bruge i fondue og så kan man bagefter fryse rødvinen ned i isterningposer ell. lign., så er det lige klar til at plumpe i sovsen, hvis du får lyst til det.

Jeg bruger gerne en chili- eller barbecuesovs eller aioli, som er mayonnaise rørt med presset hvidløg og lidt citron. Dét er bare super på alt stegt kød.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-03-04 21:20

Der findes forskellige slags fondue, men her er opskrifterne på 12 forskellige, så kan du lade dig inspirere til en passende sammensætning.

http://www.maduniverset.dk/show_kategori.phtml?katid=25

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-03-04 21:26

Hov, jeg så ikke hvor gammelt indlægget var. Kunne folk dog ikke lukket deres spørgsmål, så vi der ikke er så vågne og kvikke bruger tid på det. ;-(

Kommentar
Fra : hoejholdt

Dato : 05-03-04 11:48

Du skal ikke fortyde noget gfha.. Jeg har lige været inde og kigge på hjemmesiden, så én har du da hjulpet.. tak for tippet

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 11:09
Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 11:11

PS:

Markér hele linket som står nr. og indsæt i browser for a' få vist siden korrekt!
Det en fejl fra "Kandu" at man ikke kan vise hele link nogen gange...

/Cooper

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-10-04 22:41

Fik du et svar på dit spørgsmål?

Frieda