/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gummifuge - fugebånd - forhandler
Fra : jorael
Vist : 1327 gange
100 point
Dato : 29-05-12 17:01

Hvilket byggemarked har en godt udvalg af gummifuger og evt. fugebånd til tålelige priser?
Formålet er udvendig fugning mellem en gammel murstensmur og et aluvindue. (Indvendig vælges en anden og mere diffusionsåben løsning).

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 29-05-12 17:08

Uha - det er yderst, du skal have diffusionsåbent. Men hvis du fremturer, er der jo Stark, Bauhaus, Harald Nyborg, Biltema, Silvan og alle de andre.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-12 18:17

nærmeste byggemarked

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 29-05-12 19:32

Fint nok, de er med andre ord lige gode eller dårlige mth. udvalg. Har tidligere oplevet at skulle til f.eks. Carl F. for at få en speciel fuge.

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 30-05-12 09:56

Tak for svaret pbp_et - og advarslen! Indvendig skal jeg nok nære mig for at bruge nymodens produkter. Her bliver løsningen utætte trælister!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-05-12 21:06

Hej Jørgen
Du skal ikke, gentager IKKE, bruge utætte/diffusionsåbne materialer inderst i et hus, der er opvarmet om vinteren, medmindre du har et lige så åbent materiale yderst mod verden.
Venlig hilsen
Poul Børge

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-05-12 21:17

Sidder lige nu i et diffusionsåbent hus i Småland. det er lige tæt indadtil og udadtil og det har holdt siden 1894, selvom en tidligere ejer var idiotisk nok til at købe nye vinduer. Da jeg overtog, måtte jeg bytte underkarm og underrammelister i to gavlvinduer med forkert maling. Ved knivspidsprøven gik bladet hele vejen igennem.
Brug gerne gummifuge og fugebånd og andet djævelskab inden døre, men sørg for, at yderfugen allerhøjst er lige så diffusionstæt som inderfugen eller helst mere åben. Din teglmur har jo heller ikke godt af ophobet fugt om vinteren. Teglet eksploderer, når det indelukkede vand fryser. Her på stedet har jeg været nødt til at pille tegltaget af, det var sprængt af frost og havde "kun" ligget på siden 1936 og var ikke brændt hårdt nok og af elendig lerkvalitet. Lokale murere siger, man skal have tegl fra Skåne, Danmark eller Tyskland. Smålandsk tegl duer ikke til at lægge oven på huse.