/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Håbløs beskæring af kirsebærtræer
Fra : werter
Vist : 1155 gange
100 point
Dato : 28-05-12 19:39

Jeg har 3 kirsebærtræer og et blommetræ, som giver de skønneste bær.
Men jeg kan ikke nå de bær, der hænger højt oppe i toppen.
Derfor bad jeg en havemand om han ville beskære mine træer således
at han fjernede mest muligt fra toppen, men lod ALLE de nederste grene
blive siddende; det var jo dem, jeg kunne nå at plukke af.

Han gjorde desværre lige det stik modsatte!
Har jeg overhovedet nogen muligheder for at få lavthængende grene
til at vokse ud i siderne af de høje nøgne stammer igen (i nå-højde)?

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 28-05-12 20:59

Kan man ikke pode sådanne nogen grene?
Tage fra toppen og pode på Nå-højde.

Den gartner, fik han penge for sit "job"? Det håber jeg ikke.

Accepteret svar
Fra : klemme2006

Modtaget 100 point
Dato : 28-05-12 21:39

Beskærer du træet hårdt bliver det stresset og sætter en mængde nye skud af, nærmest som en stynet poppel. Du kan endda skære stammen af i den højde, hvor du vil have de nye grene. De nye skud du ikke vil satse på skal du fjerne endu mens de er knopper, og det skal du blive ved med at gøre. Men det tager altså nogle år inden grenene bliver rigtig tykke.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 29-05-12 03:37

Bare rolig, væksten følger saksen med nye skud om sommeren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-12 16:49

Et godt gammelt råd er: Det er de vandrette grene der giver frugt, så fjern de lodrette...

Din ukyndige havemand har så gjort det modsatte, så glem det,

opgiv de gamle træer og køb nye frugt træer,
de overhaler med udbytte inden der er gået 3 år...

Godkendelse af svar
Fra : werter

Dato : 06-06-12 17:03

MANGE TAK ALLE SAMMEN FOR JERES - LIDT MODSTRIDENDE B7'ER
Jeg vil prøve Klemme2006s beskæringsråd, håbe at nord47 har ret og for en sikkerhedsskyld købe et par nye træer, som svendgiversen foreslår. Podning har jeg også tænkt på, men det er vist meget vanskeligt fagmandsarbejde!