/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køkkenvask - oliebehandling?
Fra : jobestar
Vist : 757 gange
20 point
Dato : 28-05-12 14:50

Hej kandu,

Min køkkenvask bliver meget hurtig beskidt, som om der samler sig en belægning af snavs, typisk efter gryde og pandeopvask (bolognese, æg/bacon osv) sådan noget fedtet snask.

Er der et eller andet trick, måske en overfladebehandling, så snavset nemmere bare glider med vandet og ud i afløbet?

og egentlig samme spørgsmål til mit toilet, det bliver utrolig hurtigt beskidt.

Jeg er lige flyttet i ny lejlighed og begge områder virker værre end i min forrige lejl.

Vh

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-05-12 15:09
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-12 15:23

Fjern fedt og rester fra kogegrejet med skrab og køkkenrulle før det puttes i vasken.

Evt. også vaske grejet af allerførst ved at hælde en smule varmt vand og en dråbe sulfo i gryde og pande mens det står i den tomme vask, det skrubbes så med børste hvorefter Du hælder vandet ud og skyller det.
Fejlen er jo at man gemmer kogegrejet til sidst, så er vandet lunkent og sæben har mistet sin virkning, og så aflejrer fedtet sig på overfladen og sætter sig inden det kan løbe ud.

Afslut vasken ved at komme en dråbe sulfo på børsten eller en nylonsvamp og kør en gang rundt i vasken.

Er stålvasken meget mat og ridset kan man købe et pudsemiddel til rustfrit stål, man behøver ikke at polere den så man kan spejle sig, men en polering med midlet nu og da gør at vandet preller af.

Iøvrigt har stegepander ikke godt af at blive vasket "helt ren" hver gang med sæbe, skyl den og gnid den af med køkkenrulle, jeg vasker kun min hvis jeg har haft en kraftig gang fisk på den.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-05-12 15:56

Er det rustfri stålvask - så er det ganske simpelt - så kan du gøre den ren i en smule neophos maskinopvaskepulver.
Hæld lidt i vasken, en svamp og lidt varm vand, og gnid,- så bliver den flot påny.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-12 16:05

Citat
Iøvrigt har stegepander ikke godt af at blive vasket "helt ren" hver gang med sæbe, skyl den og gnid den af med køkkenrulle, jeg vasker kun min hvis jeg har haft en kraftig gang fisk på den.

PS
Hæld 1 cm vand i stegepanden og evt. også gryden når de er tømt for foder og lad dem simre lidt i eftervarmen fra pladerne mens I spiser.
Kan dog kun bruges hvis ikke komfuret er gas eller induktion.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 28-05-12 16:30

Jeg går ud fra at køkkenvasken er af rustfrit stål og toilettet er af Porcelæn.

Hvis en tidligere lejer har brugt for skrappe midler kan begge være ætset ru i overfladen, og så hænger alting i.

Toilettet er det ret svært at gøre noget effektivt ved . Vasken kan ved hyppige poleringer blive glat igen. Poler men wienerkalk. Hvis du ikke kan få det , så et patentmiddel til polering af rustfrit stål. Det er nok ivirkeligheden også Wienerkalk i en dyr emballage.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-05-12 16:45

http://www.bolius.dk/alt-om/indeklima/artikel/oldfruens-fif-til-en-ren-koekkenvask/

Du kan også bare bruge almindeligt vaskepulver. Gør vasken våd og drys vaskepulver over, lad det stå et par minutter. tag evt. en skuresvamp og sæb vasken ind. Skyl vasken.

http://www.dr.dk/DR1/kontant/Gode/2004/11/16/171525.htm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-12 16:56

Citat
Hvis en tidligere lejer har brugt for skrappe midler kan begge være ætset ru i overfladen, og så hænger alting i.

Ja tak
Da jeg flyttede ind i min forrige lejlighed var der et helstøbt badeværelse af glasfiber, klaphatten før jeg havde skuret en del af overfladen med skurepulver eller ståluld.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-05-12 21:17

Er overfladen blevet slidt mat (på plast og rustfrit stål) , så vandslib med vådslibepapir korn 400, 600, 800, 1200 i angivne rækkefølge. Bagefter polering med wienerkalk eller Slipol i tiltagende finhed.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 05-06-12 23:21

Tak for svaret transor. og mange tak for alle de andre gode svar!

det kunne godt lyde som om at den tidligere ejer har brugt for grove sager.