/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvorfor er billigt lyst træ nu bedre
Fra : svendgiversen
Vist : 752 gange
100 point
Dato : 28-05-12 11:35

Det ældste jeg husker om træ er Noas Ark, vist lavet i Ceder Træ,
og bøgen fortrængte egen her i Nord Europa for ca 1000 år siden.

Så da jeg var ung, kom der masser af teak træ billigt fra Østen,
det blev overgået af palisander da vi stiftede hjem.

Så pludselig skulle alt være lyst eg eller tilsvarende...

I dag er teak ved at vende tilbage til dyre havemøbler fordi det tåler at stå ude,
og der er næsten ikke noget palisander tilbage,
men alligevel kan jeg ikke sælge mine fine palisander møbler...

Hvorfor skal møbler i dag være i lyse træ sorter,
der er da ikke noget flottere end palisander?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-12 11:56

Citat
der er da ikke noget flottere end palisander

Så skal du jo bare finde en køber der har samme mening som dig....

Jeg er nu lykkelig for at ikke alle syntes det samme er "flot"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-12 12:00

Citat
Hvorfor skal møbler i dag være i lyse træ sorter,
der er da ikke noget flottere end palisander?

Det har Du fuldkommen ret i, men det er for mørkt for langt de fleste mennesker i dag.

Selv er jeg til ægte lys eg, og hæger om min hjemmelavede byggereol i egefiner som jeg selv lavede for 30 år siden.
Klassiske møbler i det finere Rio-palisander og teak....der findes 2. & 3. klasses træ også......skal sælges via auktionshus, f.eks. Bruun-Rasmussen hvor seriøse købere fra udlandet er inde og byde.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 28-05-12 12:06

Palisander møbler er skam ved at være "retro smarte" ligesom teaktræs møbler. Her er f.eks købere, som kommer over hele landet.

Citat
Palisander Spisestue, Bord
med stole, evt med høj eller lav skænk,
toiletmøbler Skal være palisander. Toppris
gives - vi kører over hele landet
Henv. 24773308

http://www.guloggratis.dk/mobler/spisestue/annonce/6248100?other_ads_categoryid=7055

]http://www.guloggratis.dk/mobler/annonce/6248076-reol-palisander-koebes

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-05-12 12:21

Som andre skriver, der er ikke meget interesse for palisander i dag, jeg fik 1300 kr for et sæt Rungstedlund, bord og 6 stole, ud af en auktion hos Lauritz (jeg havde nu heller ikke ventet meget mere, havde set på hvad de gik for).

Det er nu ikke fordi jeg har noget imod palisander, men med shellack var det uhyggeligt sart, så der skulle altid være voksdug, dug OG varmebrikker på, så vi så aldrig bordet

Men jeg ville, som luffea foreslår, sende et par billeder til Bruun-Rasmussen, Lauritz er (synes jeg) mest til de lidt billigere ting. Jeg har købt og solgt begge steder, der ER mere klasse over BR!

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 28-05-12 13:50

Møbler i mørkt træ kræver dgl. fjernelse af støv! og hvem har tid til det i dag_ så derfor tror jeg at lyst træ er så populært!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-12 13:58

Citat
Møbler i mørkt træ kræver dgl. fjernelse af støv! og hvem har tid til det i dag_ så derfor tror jeg at lyst træ er så populært!

Har man ikke 20 minutter hver anden dag til at tørre overfladerne af er man da mega hårdt presset.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-05-12 14:07

Tak for svaret HelleBirgitte.

Det var ikke for at sælge, men tak alligevel,
hvis jeg ikke får solgt lokalt, vil jeg prøve at ringe til Fyn.

Også tak til alle andre, vi er jo nogle der stadig gider tørre støv af...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-05-12 14:23

Velbekomme

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 28-05-12 14:26

Sikke et held at vi stadig har lyst til at tørre støv af!
Er fra den årgang, hvor vi lærte det hjemmefra, de fleste af vore mødre var hjemmegående og kunne lære fra sig!

Har møbler i mørkt Egetræ!