/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Amerika før Columbus
Fra : EA_HS
Vist : 1043 gange
100 point
Dato : 25-05-12 21:19

DR-Kultur
i aften Kl. 23:50 til 00:40 (0t 50m)

Citat
Tysk dokumentarprogram fra 2010.Efter Columbus "opdagelse" af Amerika i 1492 fulgte en endeløs række af opdagelsesrejsende, kolonister, bosættere og slaver, som hver især bragte forskellige planter, dyr og sygdomme med sig til den nye verden. Indførelsen af disse mange nye arter kom utilsigtet til at virke som en biologisk krigsførelse, og hele civilisationer blev udryddet. For de oprindelige beboere fik de nyankomnes erobring af Amerika både økonomiske, politiske og religiøse konsekvenser, men de mest dybtgående følger skulle vise sig at være de biologiske.

Hvaa..øh, er det i orden at man bare stjæler et land,
og dræber eller forviser de oprindelige ejere til små reservater, ?

hvad mon dem der nu kalder sig amerikanere (altså en flok blandede griske mordere)
vil sige hvis de blev overrasket / overmandet af muslimer, og henvist til at bo i Alaska, ?

og hvor meget har den oprindelige befolkning mon fået i erstatning for kraftig svie og smerte, ?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 25-05-12 21:45

hvis man ser på hvordan USA og Europa hjalp jøderne med at oprette staten Israel og fordrev palæstineserne, fordi der står i biblen, at jøderne havde det område for ca. 1000 år siden. så må indianerne også have ret til at fordrive amerikanerne fordi de var der først. Men det er jo den stærkes ret der gælder. Og de hvide har aldrig betragtet farvede folk som rigtige mennesker.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-05-12 02:08

og hvor meget har den oprindelige befolkning mon fået i erstatning for kraftig svie og smerte = INTET, kun masse drab.... noget hen a'la heksene (dengang spirituelle mennesker og ikke alt for troende) i Danmark tilbage i år xxxx.
Glem det, der er gammel vin på nye flasker... og virker stadig i "de mere udviklede lande"
Hygge... og go' Påske

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-05-12 06:39

du har ret EA_HS, Efter at de hvide kom til America har indianerne haft det meget dårligt umenneskelig endda, USA burde sku kikke på deres egen historige og lære af dem.
De skulle sku betale for det de har gjort mod den røde mand.
alan57

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-05-12 10:23

Der findes "kun" 2 ægte Amerikanere... nemlig Indianere og Eskimoer - resten er "import"

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-05-12 12:21

Hej skytten49, Indianerern har ikke fået 1 cents ved den hvide griske mand, jeg forstår det simpelhen ikke hvordan de kan stjæle folke jorde, og hvad der er mere intresant er at politikerne var helt med fra begyndelsen de lugtede dollers.
De indianere der lever endnu burde sku have en kæmpe erstatning, de smitter endnu og de er sku syge endnu.
Alle indianere skal gå til højesteret og få en kæmpe sum penge.
Hvis højesteret ikke vil tage sagen så skal eu- domstolen sku for når dette er en sag for krængelse af folk derfor kan de ikke nægte at tage sagen.
alan57

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-05-12 21:30

Tja - de fæle Amerikanere i den nordlige og sydlige del af det store kontinent Amerika, hvor af en del er af Engelsk, Irsk, Tysk, Spansk, Portugisisk og sågar Dansk / Nordisk oprindelse, burde skamme sig over vore forfædre. Vi skal så nok ikke snakke for meget om Grønland, Færøerne, Vestindiske øer, England, Normandiet og Norge / Sverige.

"EU- domstolen" - kan nok ikke klare ret meget uden for EU.

Og hvem har egentlig den legitime ret til landområder......og hvor langt tilbage i tiden skal man gå.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-05-12 02:05

Jeg taler sku ikke om skyld i alm: forstand, men om alle de penge den Americanske regering skylder den røde mand.
Hvad er alt den jord de hvide har underlagt sig og tjent masse af penge på.
Der skal sku komme en regning til at dække alle de udgifter der har været der pga indianere.
Hvis der ikke blev skrevet en ordenligt regning til indianerne, vil vi sku bare gøre det igen.
Og jeg forsvarre ikke Grønland Færøerne vestindiske øer England Normanddiet og Norge plus Sverige Eyvind,
alan57

Accepteret svar
Fra : skytten49

Modtaget 100 point
Dato : 27-05-12 02:57

så at sige alle de naturfolk den hvide mand har fjernet fra deres naturlige liv, er endt med store drukproblemer - og hvorfor? - fordi man har taget deres stolthed.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-05-12 10:37
Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-05-12 10:57

Det var sku ikke fordi de midstede deres stolthed det var fordi at vi de civilederet folk kom og ødelagde den kultur de havde, vi hev vores religion ned over dem, rent ud sagt voldtog vi sku et helt folk, med kongehuset og præsterne i spidsen.
At vi kunne finde på at gøre dette mod et naturfolk gør mig ondt, jeg har dog ikke set nogen præster sige at de tog fejl men det havde jeg såmen heller ikke vendtet, nej de står som så mange andre og vasker hænder for at få blodet af, men i kan vaske dem så længe i ønsker det det vil aldrig kunne vaskes af tro mig.
Det er desværre ikke kun den katolskekirke der begået så mange uhyrligheder protestanderne var desvære med helt fremme og de ting de lavede var ikke småting, de begik, de regnede ikke grønlænderne for mennesker, derfor hader jeg præster den dag idag og før dette kunne de danske præster ikke finde ud af hvem de skulle holde med adelen eller bønderne, de valgte selv disse hyklere og lodet faldt så til adelen, men der fik de jo også kors og bånd og stjerner fra, de glemte bare helt deres egne ord som de råbte i kirken hver søndag, vi det danske folk skulle havde taget den beslutning om at klynge alle præster op i træerne.
Jeg kan huske at i min skoletid fik vi at vide at de skovindianer der levede isoleret inde i urskoven var syndere og jeg forstod ikke hvordan man kunne komme til den konklution og derfor spurgte jeg naivt hvordan man kunne være synder hvis man aldrig havde hørt om jesus.
Læren sagde at det var en synd ikke at havde lært om jesus, ikke fordi præsterne ikke var kommet til deres lansby, men fordi at ingen fra landsbyen havde prøvet at trænge ind i byerne for at få sandheden at vide, jeg tog mig til hovedet, hvorefter jeg tog mine bøger og skoletaske med da jeg gik fra klasselokalet, og her startede mit had til disse præster og det har hængt ved lige siden, jeg har meldt mig ud af folkekirken, men jeg kan åbentbart ikke slippe for at betale penge til denne kolos på lerfødder, jeg vil ikke betale 1 øre til kirken nok er nok, er der nogen der ved hvordan jeg kan boykotte kirken helt, dvs; at jeg kan holde mine penge tilbage så kirken ikke får noget, det kan sku da være rigtigt at jeg skal betale til denne kirke jeg overhovedet tror på kan det?
alan57

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-05-12 13:21

Citat
Jeg kan huske at i min skoletid fik vi at vide at de skovindianer der levede isoleret inde i urskoven
var syndere og jeg forstod ikke hvordan man kunne komme til den konklution og
derfor spurgte jeg naivt hvordan man kunne være synder hvis man aldrig havde hørt om jesus.
Læren sagde at det var en synd ikke at havde lært om jesus,...............

interessant sætning -- alan57

heldigvis er videnskaben godt på vej til at afdække mere og mere af hvad der foregik
og dermed bevise at de fleste bibel-påstande er meget ude af trit med virkeligheden,
når man kommer helt til bunds (eller tæt på) får samtlige præster et stort forklaringsproblem,
og de såkaldt 'troende',.. eller 'tilhængere',.. et endnu større problem,

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 29-05-12 14:10

EA_HS man ved ikke Gud man tror på Gud og der kan da godt være at der er ting i biblen som ikke holder vand i dag.

Jeg vil IKKE undskylde at Danmark "voldtog" Grønland og bragte sprugt og mæslinger til landet, jeg vil ikke undskylde at vi tog til Afrika og levet højt og flot på alle de Afrikaner vi slog ihjel eller tog med os til de vestindiske øer eller USA (hmm hed det USA på det tidspunkt? hmm det kom det vist først til efter borgerkrigen, men det er jo ikke min USA viden det her handler om)

Jeg vil IKKE undskylde for at mange dansker under 2, verdens krig hjap tyskerne med at finde jøder.

Det jeg gerne vil er se på det og se på den tid som det foregik i. Fordi noget er foregået for magne år siden gør det ikke rigtig og gør det ikke til mit ansvar eller at en præsident skal komme med en undskyldning for noget der er sket flere år før han blev født.

Det har ikke og vil andre være rigtig at slå andre ihjel for at berige sig. (Mord i andre samhæng er også forkert)

Jeg kan ikke ændre fortiden elller den samtid som mine forfædre levet i, men jeg kan gøre en aktiv indsat for at det i dag ikke er ok eller ej heller normen i samfundet at slå ihjel for at berige sig på andres bekostning, det er heller ikke i orden at gøre sig til på andre grupper der falder uden for den store norm som kernefamilen er.

Hvem ved om 50 eller 100 år er der ingen som kan forstå at vi gik ind i Irak

Kort svar er, husk altid at se på den samtid som noget er foregået i og så håbe at vi er blevet kloger

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-05-12 14:48

Det er jo blevet moderne at forlange undskyldninger for fortidens synder, hvem skal undskylde når dem der startede forlængst er indgået i naturens kredsløb ???

Skal Roms befolkning også undskylde at deres forgængere slagtede og røvede Middelhavsområdet for 2000 år siden ?

Jeg kalder det opmærksomhedskrævende medieliderlighed.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-05-12 14:53

Ja, men det er altid godt at tage fortiden op til revision, så man undgår at lave de samme fejl igen og igen

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 29-05-12 17:27

Jeg syntes at USA bør give en undskyldning + erstatning, til Indianerne, de var jo udsat for et massakra.

Også håber jeg ikke at, der kommer flere krige i fremtiden.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-05-12 21:45

hvis du ser filmen http://www.imdb.com/title/tt0091530/
og andre film i samme stil, http://www.imdb.com/title/tt0472043/ vil du se, at de levede RIGTIG godt, før den HVIDE mand - og dennes religion/ troen på et bedre liv...........efter?
Ham Mel Gibson... har sg: et meget sort syn på livet, med ham som Dirigent

BTW: troede du mente Amerika´s Indians/ ikke SYD.....
http://www.imdb.com/title/tt0412080/

Du kan finde links til alle filmene = via google eller DVD på warez-dk

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-05-12 21:50

Citat
Jeg syntes at USA bør give en undskyldning + erstatning, til Indianerne, de var jo udsat for et massakra

Nu var det altså den ''hvide mand'' fra enten Portugal eller Spanien
der var skyld i så megen galskab = ikke US-A, som vel ikke var opfundet endnu..
http://1-link.org/showthread.php?tid=15011&highlight=columbus

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-05-12 21:59

Citat
Nu var det altså den ''hvide mand'' fra enten Portugal eller Spanien
Det var i sydamerika spanierne hærgede ikke i usa

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-05-12 00:22

Citat
Nu var det altså den ''hvide mand'' fra enten Portugal eller Spanien

Citat
Det var i sydamerika spanierne hærgede ikke i usa

Tja: det var stadig JO den ''hvide'' mand, om syd eller nord blev PIST på først???????
Syntes jeg JO heller ikke fremgår af spørgsmålet
Smutter igen - inden Danmark bliver til en ALLAH stat

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-05-12 15:07

Citat
Ja, men det er altid godt at tage fortiden op til revision, så man undgår at lave de samme fejl igen og igen

helt enig,.. det var faktisk også pointen,
men er de/vi/os/ 'nogen overhovedet' blevet ret meget klogere, ?
bliver små primitive natur-samfund ikke stadig udvist, jaget bort, i værste fald dræbt,
vel og mærke fra områder de har beboet i årtusinder,.. ?

-- mener,.. det kræver ikke meget google - ri

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 31-05-12 09:39

jeg forstår ikke engang idag hvorfor vi gik ind i Irak, jeg har sku ikke set nogen masseødelæggelsesvåben, men man skal jo heller ikke hænge sig i bageteller vel? Tak_for_hjælpen
alan57

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 31-05-12 11:11

Citat
jeg forstår ikke engang idag hvorfor vi gik ind i Irak, jeg har sku ikke set nogen masseødelæggelsesvåben

Har du hørt om, Olie & $$$$$....

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 31-05-12 12:50

Ja Cimbombom, men jeg mener nu at der lå noget andet bag end olie og penge, men det var sku ikke masseødelæggesvåben det er helt sikker.
alan57

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 31-05-12 13:39

svenskeren Hans Blix der stod for at undersøge om Irak havde masseødelæggelsesvåben, sagde jo, at der ikke var fundet noget, og bad om 1 måned mere før Bush gik i krig. Men Bush havde travlt. Hvis Bush havde ventet til Blix havde gjort sit arbejde færdigt, kunne han jo heller ikke bruge masseødelæggelsesvåben som begrundelse. Det var snarere det at Bush var blevet upopulær og stod til at tabe næste valg. En rask krig får amerikanerne til at stå sammen med præsidenten. Og så fik Bush en periode mere.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 02-06-12 19:05

Tak for svaret skytten49.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-06-12 19:39

selv tak