/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Tal som tekst i Excel 2007/2010
Fra : Brassovitski
Vist : 738 gange
100 point
Dato : 23-05-12 09:43

Hej
Når man i Excel klikker på en celle, hvor der er gemt tal som tekst, vises der en gul firkant med et udråbstegn, når der så klikkes på pilen ned ved siden af ikonet, vises en menu, hvor man kan vælge at konvertere til et tal.
Når man markerer en hel stribe celler ved at holde SIHT nede og scroole med musen, vises dette ikon også.
Bruger man derimod metoden klik på start cellen, holder SHIFT + CTRL nede og trykker pilop, for at markere cellerene fra udgangscellen og op til toppen af kolonnen, vises ikonet med konverteringsmenuen ikke. Kan man fremtvinge den på en eller anden måde? Højreklik's menuen indeholder ikke en konverter funktion.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-05-12 09:44

Undskyld stavefejlene, det gik vist lidt for hurtigt!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-05-12 11:21

Hvad er der du vil fremtvinge?

Er det info meddelelse du gerne vil have i alle celler ?
eller vil du undgå at excel foreslår konvertering af tekst?

Hvis du vil have talt som tekst, kan du indsætte en apostrof ' før det tal der skal håndters som tekst.

Så hvis det ikke er det, må du prøve en uddybning af dit spørgsmål.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-05-12 14:53

Ok
Det handler om at info meddelelsen ikke kommer frem i dette tilfælde:
Citat
Bruger man derimod metoden klik på start cellen, holder SHIFT + CTRL nede og trykker pilop, for at markere cellerene fra udgangscellen og op til toppen af kolonnen, vises ikonet med konverteringsmenuen ikke.
. Måske fordi den øverste celle i kollonnen indeholder tekst.
Det vil sige man får ikke valgmuligheden med at konvertere til tal. Data bliver importeret som tekst, og nogle kolonner indeholder tal. Hvis jeg klikker på en enkelt celle, vises ikonet. Eller hvis jeg bruger at holde SHIFT nede og så trække cursoren op over cellerne i kollonnen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-05-12 15:38

Er den besked ikke ligegyldig?

Marker de celler du vil ændre højreklik i markering og vælg egenskaber for celler her kan du så ændre det du ønsker,

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : sion

Dato : 23-05-12 20:32

Lad tallene stå som tekst. Lav så en hjælpe-kolonne ved siden af. Her konverterer du til talværdier vha. formlen =VALUE() eller =VÆRDI() på dansk. Tallene i hjælpe-kolonnen kan nu bruges i de videre beregninger.

Simon

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-05-12 14:53

Benjamin.Hansen
Citat
Marker de celler du vil ændre højreklik i markering og vælg egenskaber for celler her kan du så ændre det du ønsker,
No, der er ingen mulighed for at konvertere teksten til tal. Selv om jeg ændrer celle formatet til tal uden decimaler, konverteres indholdet ikke til tal.

sion
Citat
Lad tallene stå som tekst. Lav så en hjælpe-kolonne ved siden af. Her konverterer du til talværdier vha. formlen =VALUE() eller =VÆRDI() på dansk. Tallene i hjælpe-kolonnen kan nu bruges i de videre beregninger.

Jo den mulighed kender jeg godt, men det er jo en del mere besværlig, når arket har mellem 8.000 og 10.000 rækker

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 50 point
Dato : 24-05-12 15:07

Jeg synes, det er en meget nem løsning. Du skriver formlen i den øverste række og trækker den nedad, så den dækker alle 8.000-10.000 rækker.

I princippet kan du trække den helt ned i bunden af Excel (til række 1.048.576), så den virker uanset hvor mange rækker der er i dine data. Formlen kan så justeres til =IF(A2="";"";VALUE(A2)), så der ikke skrives noget i de rækker, som ligger ud over dine data.

Simon

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 25-05-12 07:02

Alkternativt kan du:
- indtaste 1 i en tilfældig celle
- kopiere denne celle
- markere de celler/ kolonner der skal ændres
- Vælg Indsæt speciel, Multiplicer
- slet 1-tallet igen

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-06-12 10:11

Tak for svaret sion. Ikke lige den løsning jeg forventede, men opgaven kan jo ikke blive stående åben i al evighed.