/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Spørgsmål om antenne forstærker.
Fra : bjarnefilm
Vist : 922 gange
50 point
Dato : 19-05-12 22:53

Jeg skal til at sætte en antenneforstærker op. Antennen er en UHF, rettet mod Jyderup. Antenneledningen er 20 meter lang. I stue-enden af antenneledningen sætter jeg strømforsyningen. Mht selve forstærkeren, så plejer man at sætte den på masten lige under antennen, dvs med 30 cm antenneledning mellem antenne og forstærker. Men jeg kan ikke nå derop. Så jeg vil sætte forstærkeren længere nede på masten, så der kommer 2 meter antenneledning melem antenne og forstærker. På forstærkeren er en skrueknap, så den kan justeres fra 25 til 35 dB. Hvis der bliver problemer, så regner jeg med at jeg bare kan skrue den helt op på 35 dB. Før jeg klipper antenneledningen over, vil jeg lige spørge om det lyder fornuftigt?

MVH
Bjarne

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 19-05-12 23:11

Det betyder ikke noget at du går fra 30 CM til 2 M eller 4 M for den sags skyld.

Du får formentlig ikke behov for at stille på justeringen.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-05-12 07:45

Fjern antenneforstærkeren
I dag har mange antenner påmonteret en antenneforstærker, der har været brugt til at forstærke tv-signalet.

I de fleste tilfælde er det en god idé at fjerne antenneforstærkeren. Den hjælper ikke det nye digitale tv-signal. Nærmest tværtimod.

En antennemontør skal typisk bruge 1 time til at fjerne antenneforstærkeren. Hertil kommer opstartsgebyr.
http://www.detnyetv-signal.dk/antenneproblemer/fjern-antenneforst%C3%A6rkeren.aspx

Hvis du skal bruge antenneforstærker så husk på at den bør placeres tidligst muligt i installationen, så unødig støj ikke forstærkes op.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 20-05-12 09:32

Kan give Kaudi ret -havde en del problemer da Digitalt anttensignal startede-fjernede antenneforstærker på masten og div fordelerfiltre fra UHF anenne og frem til DVBT box.-trak nyt kabel-det hjalp !

Husk at polarisere antennen rigtigt-der blev ændret noget på nogle sendere dengang.

Efter min DVBT box har jeg koblet "scart signal " ( RGB) ) til til en RF converter box så jeg på de gamle TVs mv kan se 75 ohns TV her har jeg skudt et par H-skrald antenneforstærkere på og det hjalp til gengæld gevaldigt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-12 12:02

Dæmpningen i et i et 20 m langt kabel kan være så stort at en forstærker er på sin plads.

Men inden du køber forstærkeren og skærer kablet over synes jeg du skal prøve uden.

Hvis du endnu ikke har købt kabel så tænk på at få kvalitet,med lav dæmpning.
De billige hos supermarkederne er ikke det bedste.

Det er kun dårlige antenner som kommer med indhygget forstærker.

En god forstærker er også god til de digitale signaler.

Du vil opdage at der kan fås forstærkere i mange prislag.

Ingen forstærker kan være bedre end noget skrammel.

Dårlige bredbåndsforstærkere kan overstyres af støj og give dårligt signalkvalitet.

Hvor langt bor du fra Jyderup. Selv her i Nordsjælland kan jeg modtage Jyderup.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 20-05-12 23:37

Det lyder godt, at jeg kan montere forstærkeren et stykke nede på masten. Så slipper jeg for at lægge masten ned.
Der er også en der skriver, at den skal sidde så tidligt som muligt. Jeg havde tænkt på at sætte den endnu længere ned, på væggen under tagudhænget. Men nu sætter jeg den på masten.
I øjeblikket sidder der en ubrudt ledning fra antenne til fladskærm. Det er en 75 ohm. Det virker godt nok i stille vejr. Men hvis det regner eller blæser, bliver signalet forstyrret af nogle høje træer, der står ti meter fra sommerhuset, lige i vejen for antennesignalet. Nu sætter jeg en forstærker på. Hvis det ikke hjælper, så fælder jeg træerne. Noget skal der gøres.
Der er en der skriver, at en forstærker ikke hjælper det nye tv signal. Det tror jeg er misforstået. Det digitale signal er et UHF signal, så det kan forstærkes med en UHF forstærker.
Jeg har ikke tænkt på polarisering. Det vil jeg også tage med.
Sommerhuset ligger ved Vig. Det er 30 km nord for Jyderup. Som jeg ser det, er det træerne der er problemet. Men det er nemmere at sætte en forstærker på, end det er at fælde træerne, så det gør jeg.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 20-05-12 23:40

Forstærkeren er en Digiality, model 18000.
Strømforsyningen til den er en Digiality model 18050.

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 21-05-12 23:11

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Desværre kan jeg ikke dele pointene.