/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Plante kendere se her
Fra : o.v.n.
Vist : 946 gange
100 point
Dato : 19-05-12 18:08

Hvad er det for en plante jeg købte i vinter?
http://peecee.dk/upload/view/367254
den er købt i Superbest og der stod ikke navn på det sortiment de havde af mini planter de havde dengang, jeg gætter på at den kan blive stor og snart skal have en større potte, da den blev købt var der kun 3 blade, den trives ganske udmærket i en sydvendt vindue, nu er den mindst 3 gange større

Kommentar
Fra : webm

Dato : 19-05-12 18:14

Det ligner da til forveksling ee Gummifigen – Gummitræ - Ficus elastica...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-12 18:22

Webn...også min første tanke, men bladene er for runde på o.v.n's plante til det kan være et gummitræ

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-05-12 19:34

den ligner måske lidt hen ad en hasselurt, men det er jo en haveplante.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-05-12 19:44

Jeg kender godt en gummi plante, den har spidse lidt hjerteformede blade:
http://i9.photobucket.com/albums/a84/velouria3/BellaOnline/02-07-09_1717.jpg
min har næsten runde og lysegrønne blade

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 19-05-12 22:48

Den ligner da ikke et gummitræ.

Det er en Peperomia af en slags, muligvis en Peperomia obtusifolia

http://pics.davesgarden.com/pics/2006/03/12/jnana/20d580.jpg

Men der findes mere end 1000 planter i den familie

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-05-12 22:50

Umiddelbart synes jeg, at den ligner noget jeg har set når nogle supermarkeder har noget blandet noget, og der står noget med "peperoNia", men med lidt hjælp fra google har jeg fundet ud af, at der nok stod "peperoMia", se her: http://www.google.dk/search?q=peperomia+plant&hl=da&client=firefox-a&hs=klr&rls=org.mozilla:da:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Ywe4T5yfBoXBtAa3_OCXCA&ved=0CGUQsAQ&biw=1280&bih=854

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-05-12 22:54

Iøvrigt vil jeg dag gerne vise et billede af en jeg købte i går.

Jeg var i et plantecenter for at finde en hibiscus (hawaiblomst) til min mor, hun er træt af dem fra supermarkederne, for de opfører sig ikke som de gammeldags, som man kan beskære og forme som man lyster.
Jeg fandt et pragt-eksemplar af en hibiscus til min mor, men derudover kunne jeg ikke stå for denne (i tilfælde af, at de 2 skud jeg har gang i skulle tage skade): http://www.odla.nu/vaxtlexikon/krukvaxter/blavinge-ugandense
Dem har jeg bare været forelsket i de seneste år.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-05-12 23:00

Jeg tror at Dova og Troldepige har ret, så bliver det ikke en stor plante, ikke så stor som jeg gik og troede men den skal snart have en større potte alligevel.
Den ligner faktisk den her: http://aggie-horticulture.tamu.edu/interiorscape/plants/peperomiaobtusifolia.jpg så det er Dova som lige nu står til point

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-05-12 23:04

Den der blåvinge har jeg aldrig set før men flot er den, bliver din lige så flot så lad os se et billede (lidt mindre kan også gøre det )

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-05-12 23:15

Hvis du går en måned´s tid tilbage.
var der et spørgsmål magen til dit ? hvis ikke fra dig af.......
Samme plante/ næsten osv
TROR endda jeg fik POINTS for det - men???
Men gider ikke se mine besvarede - spørgsmål igennem - mere.
http://www.kandu.dk/Spg161084.aspx

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-05-12 23:23

Citat
Hvis du går en måned´s tid tilbage. [Av]
var der et spørgsmål magen til dit ? hvis ikke fra dig af.......
Samme plante/ næsten osv
TROR endda jeg fik POINTS for det - men???
Men gider ikke se mine besvarede - spørgsmål igennem - mere.
http://www.kandu.dk/Spg161084.aspx

Undskyld, men planten i den tråd er en orkidé, og her dermed intet med en peperomia, som o.v.n.'s at gøre.

Og hov, jeg så slet ikke, at dova havde svaret, det kom nok mens jeg sad og googlede.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-05-12 01:13

Tak for svaret dova. Jeg er ret sikker på at du ramte plet, kender du mange planter incl. denne? Eller googler du hurtigere end Troldepige+

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-05-12 16:53

Selv tak og Ja, jeg kender en del planter

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-05-12 20:26

Og min klematis har fået vokseværk! der er fem - otte blomsterknopper i år.