/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvordan er det så gået derude?
Fra : Tonganeseren
Vist : 931 gange
100 point
Dato : 17-05-12 22:32

Vejret blev betydeligt bedre ved 15-tiden, og Solen begyndte at få magt. Det blæste godt nok en halv pelikan, og hænderne blev hurtigt kolde.
Sønnen blev holdt op af en trommelfed hind, som belev stående på stedet i 40 minutter. Da han ikke ønskede at skabe panik - blev han også stående, indtil Fru Majestæten besluttede sig til at forlægge residensen.
Jeg futtede lidt rundt på revirets vestlige del, og jeg stoppede op for at tænde en cigar. Jeg kunne tydeligt høre en buk inde i mosen, og da jeg - af taktiske grunde - trak mig tilbage for at lade den komme ud, smuttede den - og en smalrå bagud. Stor flot gaffelbuk - og allerede ræverød.
Nabojægeren havde sat sig på lur - foran en samling siv og med et udhus lige i skudretningen. Til at fortvivle over, idet han i givet fald kun kunne afgive skud ind mod sivbevoksningen. Men kuglefang havde han da - i form af udhuset.
Men hvordan er det så gået derude? Tommy har åbenbart fået nok af gylle, men måske har han andre muligheder.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : anxox

Dato : 17-05-12 23:23

Går fint.. dog prøver jeg at finde ud af hvilket dyr denne tand hører til:

http://peecee.dk/upload/view/367033

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-05-12 23:33

Trods mine løfter om ikke at gå på bukkejagt i pisse hamrende regnvejr, ankom jeg til min jagt, kl. 04.05 i morges. Jeg parkerede bilen for enden af markvejen og stod glad ud af bilen. Jeg gabte og strækkede mig for at få søvnen ud af øjnene, og idet jeg tog en dyb indånding, rejste hårene sig i nakken. Jeg fik en fæl stank af GYLLE i næseborene. Bonden havde fandenrasme spredt GYLLE - IGEN ! Nu kunne det fandenfløjteme være nok! Jeg fór ind og startede bilen igen, denne gang var kursen sat mod gården. Men ak og ve, ingen lukkede op. Kl. nøjagtig 09.30 ringede jeg til bonden og annullerede min jagt pr. omgående. Det kunne bonde da ikke forstå noget af, han mente at gylle var en meget naturlig ting, som agerjorden i høj grad ikke kunne få for meget af. Jeg hørte de 2 knejte råbe i baggrunden: "Har du skydt nowet i daw, Tommy" !?

GRRRRRRRR...... BONDERØVE !

Anxox, det ligner en tand fra min svigermor. Den øverste "sidetand" Hver eneste gang nogen siger dette fruentimmer imod, vokser der fire "sidetænder" ud - 2 i overmunden - og 2 i undermunden.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-05-12 00:20

Hej anxox

Jeg synes tanden ligner noget fra en krokodille. Den har i hvert fald siddet i en kæbe hos et rovdyr.

Mvh.
Tonganeseren

Hej Tommy.
Jeg kender den slags

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-05-12 10:06

Jeg var ude tidlig morgen, men uden riffel jeg sonderede blot sammen med én af mine hunde. Vi så faktisk meget vildt denne kolde men dog tørre morgen: 1 gaffel og en spids, 5 harer, tre fasankokke og 7 høns og mange ænder som fløj ganske pragtfuldt i den friske vind - det bliver dejligt når sæsonen på ænderne oprinder.
Hvor er det dejligt at kunne iagttage hundens glæde og iver - vi fik en lille snak om dét at kunne forholde sig roligt og det lykkedes faktisk ganske godt. Det er en rigtig god træning at tage hunden med, uden der absolut skal nedlægges vildt - det giver ro på kalorius, men samtidig skærpes dens interesse for alt hvad der foregår omkring den; husk at rose når roen indfinder sig og gentag så ofte det er muligt denne seance - man får en rolig og afbalanceret jagtkammerat som det er en fornøjelse at have med på jagt - men igen gælder gentagelse, gentagelse og atter gentagelse !
Men jeg skal have reguleret lidt i bukkene og regner med at skulle have skudt 3 bukke inden bukkejagten er ovre for denne gang - blot Diana vil dét !

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-05-12 22:52

Der er nunte mange herinde som går på bukkejawt

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-05-12 23:22

Der er nok nogle, som man først har skullet vriste løs fra riffelkolben, og om et par dage får vi nok en masse fine beretninger. I morgen - søndag - prøver sønnen og jeg igen, og jeg glæder mig til at sidde i den lette mundering og ryge cigarer, mens jeg studerer omegnen.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-05-12 08:34

"lette mundering og ryge cigarer, mens jeg studerer omegnen.
Mvh.
Tonganeseren"

"studered nik, nik, nik, botanik
ude i Charlottenlund," !!!!
(Tekst Robert Arnold: Sunget første gang af CLEO engang i 50-erne )

ØV4
Multi-X

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-05-12 11:22

Ja, ja, man må jo tænke på, at reviret ligger ganske tæt på et af de mest besøgte badesteder i Nordsjælland.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-05-12 11:24

Her får ordet "pattedyr" en helt nu betydning.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-05-12 13:27

Jeps, nu skal vi ud og studere altankasser.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-05-12 22:01

HALLO HALLO, må jeg lige vise Jer en fotoserie fra Jagtfeltmasters jagttur i Polen.
http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewthread.php?thread_id=5044

Læs Feltmasterens beskrivelse af skuddet - og kig så på billede nr. 5 + 6, hvor indgangs og udgangshul er tydeligt.

Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-05-12 22:55

Der var han squda heldig. Jeg mener at kunne se lidt lungevæv, så mon ikke kuglen har beskrevet en temmelig skrå linie gennem dyret.

Det er også interessant at RH kalder sig fotograf; og det er han dælme ikke udlært som. Et kolon kunne have rettet op på misæren.

En dejlig men meget, meget varm dag - i dag. Ikke skyggen af råvildt, men til gengæld så vi to store hinder.
Største oplvelse var dog, at en hunræv lagde turen forbi det træ jeg stod ved. Jeg troede den vendte om, men nej! Den strøg lige forbi mit venstre ben i en afstand af max. 50 cm. Jeg fløjtede sagte, men det anfægtigede ikke ræven, som roligt luntede videre.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-05-12 00:07

Såvidt jeg kan se, er der tale om et halsskud - og afstanden var - såvidt jeg husker, 155 meter.

Fortsat knæk og bræk til dig, Tonga.

Mvh.

Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-05-12 12:54

Denne morgen var helt vidunderlig ! Jeg var på reviret kl. 5 og var næsten klar over, hvor der var en god chance. Ret hurtigt fik jeg kontakt med en buk, som dog ikke observerede mig og min hund ! Pürschen skulle blive lang og sej, gennem brombær, brændenælder og andet svært tilgængeligt bevoksning. Et par gange troede jeg bukken havde observeret mig, men det havde den ikke ! I et stykke højskov, som skråner sig ned mod et vandløb, skulle slaget stå. Jeg fik mig gelejdet om bag en stor bøg, hvor jeg havde en god udsigt til dyret, som stod ca. 125 m væk med siden til - perfekt ! Fik afsikret min gamle trofaste Sako .308 - bang - dyret sank i knæ, ramt af en perfekt hjerte/lunge kugle. Jeg ventede vel ca. 5 min., inden jeg sendte hunden, som havde observeret hændelsen med et lille suk. Hunden for ned og fik fat i halsen på dyret, som var dødt - en dejlig oplevelse, som havde varet 1½ time, men bestemt en dejlig morgen.
Bukken var en lille gaffelbuk, som kun vejede 17 kg, så mon ikke det var godt at dén kom ud af "produktionen" ? Alderen var vel ca. 2 år ?

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-05-12 14:36

Tillykke med bukken !
17 kg - var det vægten efter bukken var brækket ?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-05-12 21:28

Tommy.

Det var før den blev brækket - så den var ikke stor !!
Men som skrevet, er det godt den er blevet aflivet, da det er langt fra den normale standard her i området. En fuldvoksen buk vejer i gennemsnit ca. 24-26 kg !

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-05-12 21:59

Gratulerer med bukken - kære Øjenvidnet. En fin beretning om en veltilrettelagt pürsch. Også fint at der reguleres blandt de svagere individer. Det må have været hedt som et vist sted. Selv måtte jeg på arbejde. Trist.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-05-12 07:29

Mange tak for gratulationerne fra d'herrer Tommy og Tonganeseren.
Det var en "hed" tur, ikke alene p.g.a. det fine vejr, men spændingen og det faktum at jeg havde fået for meget tøj på gjorde, at jeg svedte tran, men det glemmer man jo "i kampens hede".
Men den lidt rigelige påklædning bevirkede også, at jeg kunne kravle gennem en masse ubehagelig
vegetation, uden at blive forbrændt synderligt meget af brændenælderne og stukket af andet, f.eks. torne m.m. - men det kender I jo nok !

ØV4

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 100 point
Dato : 23-05-12 09:30

Denne morgen var en perle ! Uden riffel, men kun med en ung hund som meget interesseret deltager, ville vi se om det var muligt med nye oplevelser.
Vejret var, som vistnok for det meste af Sjælland, lidt vådt efter nogle heftige regn/tordenbyger, men med en dejlig "ren" luft og med en duft af skovbund og den blomstrende raps, kunne det næsten ikke være bedre ! Jeg havde besluttet at se lidt nærmere på forholdene omkring et stort moseområde og hvilket liv der udspillede sig der ! Helt fantastisk ! Jeg fik ligeledes endnu engang bekræftet min teori om, at man ikke nødvendigvis skal liste på listesko, hvis man vil se dyrelivet udfolde sig. Men hvis man opfører sig naturligt og iøvrigt tager hensyn til vinden, ja så oplever man også noget ! I morges ved 6-tiden, så jeg en prægtig rå med 2 lam - det var sgu' så smukt et syn at se denne stolte mor med sit afkom, så end ikke vinden skulle have skylden for at mine øjne løb i vand ! Efter sådan en oplevelse kan man leve glad og tilfreds i mange dage - afstanden til dyrene var inden for ca. 50 m.
Ligeledes så jeg en flot rød seks-ender, som nok måske er værd at "dyrke" lidt på, på et senere tidspunkt.

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-05-12 18:48

Tak for svaret Øjenvidnet4 og tak for de dejlige beretninger.

Mvh.
Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-05-12 07:33

Tak for de tilskrevne point, kære Tonganeser.

ØV4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-05-12 08:19

Hej Tonganeser

Det er ikke blevet til det helt store, har været ude sammen med en ny og uprøvet riffeljæger nogle gange, og det er som altid mere spændende end selv at gå på jagt. Han fik en ondartet gang bukkefeber over en rå, som gik og essede så han er godt solgt til jagten, kan du næsten regne ud.

Der er ikke mangel på råvildt, men jeg skyder nok ingen buk i år, har jeg sadt mig i hovedet.
Derimod skal der gøres en del ved rævene, de trives skal jeg love for. Sjovt nok er det andet år i træk jeg ser trane, den går ganske alene rundt på marken. Observationerne er sket med 30 km afstand, så måske får vi en fast bestand her i DK også

Tillykke med bukken til ØV 4, du bruger bukkejagten som den egentlig var tiltænkt, nemlig til regulering af svage dyr og returbukke, den skal du have mere ros for, end et medaljebuk til bronce)))