/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Sata vs Ide
Fra : nomore
Vist : 733 gange
10 point
Dato : 17-05-12 21:16

Hvorfor er Sata hurtige end Ide....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-05-12 21:30

Det kaldes for udvikling.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-05-12 21:33

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-12 23:19

Noget må du have misforstået.

IDE betyder Integrated Drive Electronics
Det betyder at diskcontroleren sidder på disken og ikke i et særligt diskkontrolkortsom man brugte på den originale xt maskine og de første at.

SATA diskene er også IDE diske.

Kommentar
Fra : humleglad

Dato : 18-05-12 09:16

Hejsa. Jeg har fundet følgende til dig og google-translatet det. Her redegøres for de forskellige fordele ved SATA frem for den gamle (PATA):

Serial ATA (SATA) computer bus er en lager-interface for tilslutning host bus adaptere (oftest integreret i bærbare computere og desktop bundkort) til lagerenheder (såsom harddiske og optiske drev).

Begrebsmæssigt er SATA en 'wire erstatning "for den ældre AT Attachment standard (ATA). Serial ATA host-adaptere og enheder kommunikerer via en high-speed serielt kabel.

SATA tilbyder flere vægtige fordele i forhold til ældre parallelle ATA-interface: reduceret kabel-bulk-og omkostninger (8 ben vs 40 stifter), hurtigere og mere effektiv dataoverførsel, og evnen til at fjerne eller tilføje enheder under drift (hot swapping).

SATA standard definerer et datakabel med syv ledere (3 grunde og 4 aktive datalinjer i to par) og 8 mm brede wafer stik i hver ende. SATA kabler kan have længder op til 1 m, og tilslut en bundkort stik til en harddisk. PATA fladkabler, i sammenligning, skal du tilslutte en bundkort stik til op til to harddiske, bære enten 40 eller 80 ledninger, og er begrænset til 45 cm i længden ved PATA specifikationen (dog kabler op til 90 cm er let tilgængelige). Således SATA stik og kabler er lettere at passe ind i lukkede rum og reducere forhindringer for luftkøling. De er mere modtagelige for utilsigtet trække stikket ud og brud end PATA, men kabler kan købes, at få en "lås" funktion, hvor en lille (normalt metal) foråret holder stikket i stikkontakten.

Parallel ATA bruger single-ended signalering. I dette system kombinerer støj med datasignalet under signaludbredelsen. Støj forårsager signifikant interferens med datasignalet ved højere hastigheder. For at reducere interferens forårsaget af støj, drivspænding for Parallel ATA når så højt som 5 V. Selvom højere spænding kan overvinde den støj mindske interferens i 5 V er for høj til moderne højhastigheds silicium anordninger. Således fremstillingsomkostningerne af signalet driver IC'er er højere, og hastigheden er begrænset i forhold til lavspændings silicium IC'er.

Til sammenligning bruger SATA-systemer differentielle signaler. I dette system er signalet ikke bruge en absolut spænding, men en forskel mellem to spændinger med modsat polaritet (en positiv, en negativ), og det er let at filtrere støjen fra datasignalet på den modtagende ende. Jo højere støjundertrykkelse tillader SATA systemet kun at anvende 500 mV spids til spids differentialspænding at bære signalet ved højere hastigheder uden forvrængning eller støj interferens. (En yderligere bivirkning af lavere signal spænding er lavere udstrålede RF-emissioner, hvilket betyder mindre støj og interferens for andre kredsløb både i og uden for computeren og lettere overholdelse af FCC-bestemmelser, der begrænser udsendte RFI).

Sammenlignet med 5 V drivende spænding i PATA fladkabler, får 0,5 V i SATA-kabler i teorien SATA systemet langt mere strømbesparende. Men de fleste SATA chipsæt brug væsentligt mere effekt end PATA chipsæt, på grund af den hurtigere ønskede kodende pr wire. Strømforbrug i signalering er generelt proportional med signalering sats, da hurtigere signalering kræver kortere overgang gange, hvilket betyder hurtigere ændring af spændingsniveauer, og hurtigere spænding ændring i igen kræver højere strøm. Eftersom alle ledninger har større end nul resistens strøm direkte svarer til effekttab. Desuden silicium-teknologi generelt afleder strøm hovedsageligt hvor der skiftes mellem spænding stater, så en hurtigere hastighed på tilstandsændring (flere bit per sekund) forsvinder mere magt som varme. (Af samme grund, producere hurtigere mikroprocessorer mere varme og kræver større ventilatorer og varme-dræn.) Det er uundgåeligt, at en langt højere signalering sats ville være nødvendig for at opnå den samme datahastighed med et serielt system, som med et parallelt system, fordi alle 16 bits (antallet af ATA) plus styrebit (registrere adresse, læse / skrive selektion, etc.) af en overførsel cyklus skal sekventielt transmitteres af den serielle system på samme tid, det parallelle system fuldender en cyklus . I virkeligheden, hvis SATA kan og har brugt den samme spænding som (Parallel) ATA derefter SATA strømforbrug ville være langt højere end i øjeblikket

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-12 10:05

Nu var spørsmålet jo ikke om sata kontra pata ,strømforbrug ,men om IDE.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-12 10:07

Hvor mon humleglad har fundet den nonsens oversættelse ?

Kommentar
Fra : humleglad

Dato : 18-05-12 10:25

Så må du da meget undskylde transor,... prøver jo bare at hjælpe ligesom du gør ikk

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-05-12 11:12

Citat
Hvor mon humleglad har fundet den nonsens oversættelse ?

Det ser da rigtigt ud........hvis man ellers ved noget om de forskellige begreber

Spørgsmålet kunne have været stillet af P. Thei...

Sorry, den var grov

Kommentar
Fra : humleglad

Dato : 18-05-12 11:31

Beklager den der google-oversættelse,... den er vist ikke så let at læse. Der går "jægerbog" i den i visse passager, så man må tage det med et gran salt. Prøv i øvrigt at googletranslate "Der er et yndigt land" til arabisk og retur. Det giver et ret sjovt resultat. Politiken har gjort det før for at anskueliggøre problemerne med google translate

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 10 point
Dato : 18-05-12 18:02

Svaret er meget enkelt: IDE eller PATA overfører dataene paralelt til disken og dataoverførselen er baseret på en ældre og langsommere teknologi. SATA anvender seriel dataoverførsel og anvender en nyere form for teknologi til dataoverførsel hvor antallet af bits per sekund er større end ved IDE. Skiller man et SATA-kabel ad kan man se at der netop er blevet gjort en del ud af at skærme de to gange to ledere til netop dataoverførselen. Men det er også meget store transmissionshastigheder der er tale om når den arbejder.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 18-05-12 20:38

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.