/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rustfri knive ruster
Fra : Sønder
Vist : 1450 gange
200 point
Dato : 17-05-12 16:47

Har købt et sæt knive i rustfrit stål (aida atelier), så jeg kunne vaske dem i opvaskemaskine.
Alligevel kommer der efter opvask småbitte rustpletter, som godt nok er nemme at gnide af, men jeg kan forestille mig balladen hvis man ikke lige får gjort det hver gang...
Nogen har sagt, det skyldes at der kommer salt ud i maskinen, når man fylder på, hvorfor jeg er meget omhyggelig med, at det IKKE er sket.
Gør jeg noget forkert? Hvad kan jeg gøre anderledes?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-05-12 16:51

Hej Sønder.
Det er hvad der hedder flyverust.
Du kan fjerne der med løg.
Skær et løg igennem og gnid det på bestikket.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 210 point
Dato : 17-05-12 16:59
Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 17-05-12 17:00

Godt Piaskov, men kan man ikke slippe for at det dannes?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 17-05-12 17:12

Citat
Godt Piaskov, men kan man ikke slippe for at det dannes?

Tag lige og læs hvad der står skrevet!

Flyverust og glaspest kan nogle gange fjernes, men det bedste, er at forebygge. Flyverusten kommer fra jern, så du skal undgå at komme jernholdige ting i opvaskemaskinen. Osteklingen og hvidløgspresseren kan ofte være synderne.

Flyverust kommer fra jern
Flyverust opstår, når bestik af rustfrit stål vaskes sammen med ting, der er rustne eller ikke er lavet af rustfrit stål. Så tjek fx om hvidløgspresseren er af jern før du putter den i opvaskemaskinen.

Det skal du undgå i opvaskemaskinen
Pas på osteskæreren – klingen er blandt en af de store syndere. Det samme gælder isoleringen på bestikholderen, hvis den har fået revner, så jernet er blevet synligt. I dag er der mange opvaskemaskiner, der har bestikholdere af plastik af samme grund.

Bestikket er ødelagt – hvad kan du gøre?
Prøv den klassiske rustfjerner, som du kan købe i supermarkeder. Er skaden sket, så rens maskinen ved at vaske en tom vask med citronsyre. Det fjerner rester af flyverust. Matas har også et produkt til fjernelse af flyverust - her kan du læse mere om produktet

Skyl bestik med ætsene madvarer
Rust på bestikket kan også skyldes, at det har stået for længe med madrester, der indeholder eddike-, citron-, mælkesyre eller salt, som simpelthen ætser den rustfri overflade.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-12 17:18

Enten er det rustpartikler fra noget andet. Det der populært kaldes flyverust. Fjernes nemt ved at nide af.

Eller også er det så rusthuller, som dannes i knivene.

Sagen er at man ikke kan lave ordentlige hærdede knivsblade af gement rustfrit stål.
Derfor vælger nogle fabrikanter at lave knive af mindre rustfast stål. Det vil sige med reduceret cromindhold. Knivene bliver bedre, men de må igge ligge med diverse forurening på, og skal ud af opvaskeren så snart den er færdig.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-05-12 17:18

Prøv den klassiske rustfjerner, som du kan købe i supermarkeder. Er skaden sket, så rens maskinen ved at vaske en tom vask med citronsyre. Det fjerner rester af flyverust. Matas har også et produkt til fjernelse af flyverust -
Event.
Ellers læs hvad der står i linket

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 17-05-12 17:40

Tak for svaret piaskov. Det prøver jeg.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-05-12 18:47

"flyverust" ........ "rustfrit stål" ...........
hvor er mennesker dog nemme at narre -
Ethvert emne, som kommer i berøring med det fabrikanterne kalder rustfrit stål (det findes IKKE)
fra opvaskemaskinen, fra andre ting som er i maskinen samtidig, det kan fremkalde det i alle sammen kalder "flyverust" - hvad det så end er - håber det har vinger ???
Nu er det som kaldes "Rustfrit stål" kun et reklamefiks - det hele drejer sig om kulstofindholdet i det stål det er fabrikeret af !
Jeg har arbejdet i en del år indefor kemiindustrien, og her havde vi fire forskellige grader af det som vi andre kaldte "rustfast stål" - det hele KAN ruste - derfor er der IKKE noget som hedder Rustfrit Stål
- men de knive og bestik, som i omtaler er kun en sølle efterligning, og derfor kan alt andet, som består af en legering som har mere kulstof - det er den slags stål, som kan slibes skarpt, og er veleegnet til værktøj, o.s.v. - det kan afgive noget i f.eks. opvaskemaskinen som gør at det der fantastiske rustfrie stål, også kan ruste - hvor mærkeligt det end lyder ..... så glem det der ..... det kan fjernes, sådan nogenlunde med det samme, men undgås kan det IKKE .....
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 17-05-12 21:12

Hvad er dit bedste råd til at fjerne det så, bennymanden?
Knivene har desværre "riller" i kanten for at gøre dem skarpere, hvilket de aldeles ikke er. Kan de skærpes på nogen måde??

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 17-05-12 22:13

du er blevet snydt,,de r ikke rustfri