/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvorfor Lidkøb
Fra : svendgiversen
Vist : 4500 gange
191 point
Dato : 17-05-12 13:03

Hvorfor drikker man Lid køb efter en handel, hvorfor ikke Med køb eller Efter køb?

Hvad betyder Lid?? og hvorfra stammer det???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-05-12 13:24

Hej Svend.
Citat
Falster). især i forb. drikke lidkøb: Moth.?D128.at drikke det saakaldede Ligkjøb, uden hvilket ingen Handel holdes for at være ret gyldig. PAHeib.?US.150

Se her.

Det er ligeså godt som en underskreven kontrakt...i gamle dage.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-12 13:24
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-05-12 13:26

HÆHÆ Refi.
Taget ud af det jeg satte ind

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-12 13:37

Citat
Taget ud af det jeg satte ind

Det må være omvendt....

DU har taget det fra linket

Kommentar
Fra : webm

Dato : 17-05-12 14:05

Lidkøb
E. Larsen, Odense C, skriver:

Ordet "lidkøb" blev vist brugt af hestehandlere og andet godtfolk på markedspladsen efter en handel, hvor man så gik på kroen og drak lidkøb. Hvad er ordets oprindelse?

Svar: Ja. Lidkøb er en fugtig fejring eller bekræftelse af en handel. Ordets første del, "lid", kommer fra oldnordisk og betyder en stærk, berusende drik.

Spørg om sprog

Har du et spørgsmål om sproget, kan du maile til: Sprog@fyens.dk, eller skrive til: Fyens Stiftstidende, Banegårdspladsen, 5100 Odense C, mrk.: Sprogdoktoren

Og sådan kan vi blive ved i flere dage...

Svend har akkurat de samme muligheder som vi andre for at finde ordets betydning, men så går tiden jo med det...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-12 14:09

Citat
hestehandlere og andet godtfolk på markedspladsen efter en handel, hvor man så gik på kroen og drak lidkøb

Ja - spiritusridning (kørekort til heste) eksisterede vel ikke....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-12 14:10

Jeg tror nu også at svendgiversen kendte svaret.

Det er bare en måde at fortælle brugerne på, at han har fået solgt sit hus, hvilket jo er godt for ham.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-05-12 14:19

Lid-køb.

Lider efter salget......men er det køber eller sælger

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-05-12 14:30

Citat
Det er bare en måde at fortælle brugerne på, at han har fået solgt sit hus,

Med salget Svend...så er det da ikke helt umuligt at få solgt i det Jyske.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-05-12 16:15

Tak, ja jeg har solgt mit hus, men det var ikke derfor jeg spurgte,
da vi drak lidkøb kom jeg til at tænke på det mærkelige ord Lid?

Selvfølgelig kunne jeg selv have slået det op, men det er jo det vi har small talk til...

Iøvrigt, hvis nogen vil se de helt urimelige følge omkostninger,
der efter 1. maj er forbundet med hushandler, viser jeg gerne et/mit eksempel??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-05-12 16:19

Citat
, viser jeg gerne et/mit eksempel??

Ja tak Svend. Vi står selv for at skulle sælge.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 191 point
Dato : 17-05-12 19:49

Citat
Ordets første del, "lid", kommer fra oldnordisk og betyder en stærk, berusende drik.

Sikke da noget fordrukkent vrøvl

Lid betyder tiltro.

At lide på betyder at stole på/have tillid til/tiltro til.

At sætte sin lid til at noget går i orden er at stole på det gør det.

Eksempel fra en gammel sang:

"Nu vil jeg synge for jer en vise
alt i fra Spanien, det skønne land;
der får man rødvin hver dag til maden,
så let som her man får kildevand

For ser I pigerne udi Spanien, de danser Polka så let på tå..
alt under palmerne og kastanjen men de er ikke til at lide på"

At drikke lidkøb er for at besegle en handel som begge parter finder har fundet sted på fair/reel vis.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-05-12 20:14

Så var det ikke forgæves jeg spurgte,
er Lid en stærk nordisk drik, de kendte jo kun Mjød,
eller er det at have tillid til?

Og, ønsket af Pia:

Jeg giver nu to oversigter over omkostningerne: Den i Jyllands Posten 20 marts og min egen…

Sælger betaler: For salg af parcelhus på 140 kvm fra 1975 ifølge JP:

Tilstandsrapport: 9.800
Ejerskifte forsikring: 4.375, kun sælger køber betaler den anden halvdel
Ny udvidet tilstandsrapport: 2.450
El eftersyn: 2.077
Ny udvidet ejerskifte forsikring: 2.188, kun sælger køber betaler den anden halvdel
Energi rådgivning: 3.000

I alt for sælger: 23.890

Og så må jeg betale som sælger af 151 kvm + fuld kælder fra 1970

Tinglysning: 6.400
Tilstandsrapport: 9.556
Ejerskifte forsikring: 4.038, kun sælger køber betaler den anden halvdel
El eftersyn: 1.900
Fotografering: 3.125
Diverse omk./gebyrer 13.000

I alt for sælger, ekskl. ejendoms mægler : 36.870

Alt for mange uvedkommende vil have snabelen nede i min slunkne kasse....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-12 20:25

Og havde du bare været lidt "snu" kunne så godt som HELE BELØBET være sparet

+ ejendomsmæglersalær.....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-05-12 20:41

Nej refi, det meste er lovbefalet ifølge ny regerings beslutning pr. 1. maj...

Selv om jeg havde en hurtig og billig ejendomsmægler med solgt eller gratis,
koster det i dag omkring 100.000 kr at sælge et normalt parcel hus.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-12 20:56

INTET af det er lovbefalet...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-05-12 21:13
Kommentar
Fra : webm

Dato : 17-05-12 22:50

Citat
Hvorfor spørge _ ordet findes IKKE.....

Sikke da noget vås du der kommer med, det er da lige lagt frem længere oppe i tråden!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-05-12 23:58

endelig, dova.
samme tanke havde jeg mens jeg sad og læste de kloge ord om dette og hint. hvornår kommer de til lid? men med alle de opslagsværker, som er blevet brugt, blive man jo lidt forsigtig.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-12 08:17

Tak for svaret dova.