/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Benzinplæneklipper
Fra : lgs
Vist : 1989 gange
120 point
Dato : 16-05-12 15:23

Jeg står over for at anskaffe ny BENZINplæneklipper i prisklassen 2500-4000. Der skal være opsamler og gerne, men ikke nødvendigvis elstart. Har en skrånende, pænt stor plæne, så selvtrækkende model er et must. Ej havetraktor. Er der mærker, man abslut bør undgå og mærker, der absolut kan anbefales og i så fald: hvorfor?? Har kigget på Stiga og Texas. Takker på forhånd for gode råd!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-12 15:54

Elstart er noget besværligt fordi du skal vedligeholde et startbatteri hele vinteren.

De gode motorer starter rel let med snoren.
Ellers fås der en motor med fjederstart. Det er smartere.

Til den pris du nævner kan du ikke få en super kvalitet.
Påde texas og Stiga har jævnt gode maskiner af stål, som med god pasning kører over 10 år inden de er rustet op.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-12 16:14

Køb i hvert fald ikke Alko, billig lort der ikke kan starte...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-12 16:20

Og undgå de meget forurenene Briggs & Stratton motorer.

De sviner ti gange så meget som din bil...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-05-12 21:25

Benzin ......

Findes de også som diesel ?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-05-12 23:28

@LuffeA, jeg tror spørger vil undgå el plæneklippere

Kan ikke sige andet end at jeg har god erfaring med alt med B&S motor.
Kan ikke se hvorfor de skulle forurene mere end andre

Min egen billige no-name plæneklipper fra Jem&Fix kører ikke så tit mere, har have traktor.. Men den er 7 år gammel nu, aldrig skiftet olie, men har fået rengjort skjoldet og blevet sprøjtet ind i spild olie et par gange før vinter. Står ude i skuret, hvor der kan være fugtigt. Den er langt fra rustet op og starter da hver gang
Den kører med kniv med mos tænder på.

Så kan da kun tale pænt om B&S motore, også når man ser de mange maskiner i den koloni have jeg kommer i, både på billige og dyre maskiner.

Så mit råd er, bare den har en B&S motor og man rengør den under skjoldet en gang imellem, så går det nok i en del år

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-05-12 09:10

Undgå selvkørende STIGA: Koblingen ryger i løbet af et par år, og den koster som reservedel en halv klipper!
Spørg om hvor jeg ved det fra!
vh
pbp

Jeg kan ikke anbefale dig Klippo på grund af din prisgrænse; de er dyre men klarer det meste.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-05-12 10:59

Medmindre nogen opfinder en katalysator til småmotorer der ikke gør dem 5 x så dyre vil de nok stadig forurene mere end end en bil.

Jeg solgte selv en del plæneklippere for 30 år siden, nogle lavede så billige maskiner med en italiensk motor der var født med dårlige lejer........resten siger sig selv.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 120 point
Dato : 17-05-12 15:52

I 1987 købte vi en Husqvarna, selvkørende for 4800 kr. Den klippede godt, men var kun selvkørende det første år. de efterfølgende år, kostede det 500 kr. hos service i Hjørring, at få den selvkørende igen!

Så købte jeg en lille Honda. Nårda-da-da! En røvskubber - har den og bruger den endnu - på camping. Den har fået 1 ny startsnor, en ny kniv og et nyt plasthjul til snor/rekylstarten.

I 2003 købte jeg så en Grøn/hvis Viking. Den klippede ad< H-til. Den var anbefalet af TÆNK. Den kunne selv køre det første år, så skulle gearkassen skilles ad og renses, Solgte den til en opken kunne heller ikke starte, øber.

Så købte jeg en Ginge hos XL-Byg. Den kunne ikke starte, så de kom med en ny. Den kunne heller ikke starte, så kom der ind fra Ginge, men han kunne heller ikke starte den. Så hvordan Ginge virker ved jeg ikke - od over, at de ikke kan starte.

Så købte vi den store:
http://www.bilka.dk/Have/Havemaskiner/Plaeneklippere/Benzin/AL-KO-Silver-520-BR-Premium---Plæneklipper--59208800000(Purchase_Other_DS)?pfdatetime=2012-05-17T10:01:33&pf=pricerunner&cmpid=pris_pricerunner_Have & Dyr

Den er det bedste vi har haft endnu - bortset fra Honda'en. Honda'en Kan klippe 150 m højt græs/ukrudt på vorets tilhørende starndstykke ved at tippen den bagover og køre ind over og sænke den - den ædder det hele.

Hvis jeg skal give dig et godt råd, så betal havd Honda'en koster - du vil ikke fortryde det.

Jeg skal måske lige bemærke, at Honda'en har fået
skiftet olie en gang. Benzinen fra det foregående år stater den på ved første ryk. Måske skal den snart have nyt tændrør? Hvem ved?

Hvad tror du jeg vil anbefale? ´Min næste klipper bliver en HONDA!!!

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 17-05-12 23:12

Alka: Tak for veloplagt og informativt svar. Måske jeg er lidt tungnem, men du linker til en AL-KO, som du varmt anbefaler - samtidig næsten skamroser du Honda, men eksakt hvilken model?
På forhånd tak for afklaring.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 19-05-12 17:27

Tak for svaret alka.
Har trodset anden kommentar og købt en AL-KO ud fra den betragtning, at med forventet maks. 10 år som maskinfører på plænen så kan det nok ikke gå helt galt - går det alligevel galt sagsøger jeg dig

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-05-12 08:35

Selv tak lgs. Skulle det går så galt så du vil sagsøge mig om nogle år, så kan du til den tid nok kun bruge min rulator, som er udlånt fra et eller ande plejehjem!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-05-12 08:39

Hej igen lgs. Jeg glemte at svare dig på dit sp. om hvorfor jeg linker til AL-KO og varmt anbefaler en Honda - det er alene pga. prisen! Hvis jeg havde en hvis legmesdel fuld af penge, så var alt fra bil til plæneklipper, havefræser osv af mærket Honda, men .....
En Honda plæneklipper med gearkasse og kadantræk - det virker bare!