/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Problemer med at lukke ned..
Fra : liteon114
Vist : 706 gange
500 point
Dato : 15-05-12 07:29

Jeg har tidligere skrevet og fået svar, da jeg havde problemer med at starte min pc op. Det er nu blevet løst med diverse scaninger og oprydning, så nu starter den temmeligt hurtigt.

Nu har jeg problemer med at lukke ned. Den skriver bare windows lukkes, og så sker der ikke en dyt.
Jeg har desværre fået smidt cden ud!!

Hvad kan jeg gøre????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-12 07:48

Citat
Jeg har desværre fået smidt cden ud!!

Så er den bedste løsning nok at få fat i en anden....

Det er ikke let at rette systemfejl uden at have systemet....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-05-12 08:18

Hvis du holder tændknappen inde i ca. 8 sek. vil PC lukke.

Når den starter op vil, hvis der er behov for det få tilbudt forskellige start tilstanden.

Her skal du blot vælge normal. Så starter den op igen.

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 500 point
Dato : 15-05-12 10:04

START/ alle programmer/ KØR - intast msconfig
se hvilke programmer der kører og hvilke du ikke vil have til det.
Men pas på dmed hvilke du udelukker.

En pc der ikke vil lukke ned, har sikkert travlt med at gemme
eller hente opdateringer til programmer.

Du kan også prøve at åbne kommandopromt
og skrive kommandoen chkdsk/f/r eller bare chkdsk/f
lad være med at afbryde, det kan tage sin tid.

Ellers kan en oprydning på din pc gøre underværker
http://www.wisecleaner.com/

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-05-12 10:07

NB: visse virusprogrammer er sat til at scanne både ved opstart og nedlukning
så se efter om DIT er sat til at scanne ved nedlukning

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 15-05-12 12:48

Hej Nomore,

Det prøver jeg sgu lige i aften, så vender jeg tilbage!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-05-12 12:54

Når det er nedlukning skal du nok ikke hænge dig i hvad det starter op med computeren, som nomore henviser til, du skal hellere kigge på hvilke processer der køre når du prøver og slukke/lukke computeren. For mig lyder det som om det er en processe der hænge og ikke kan afsluttes. Du prøve og download processexplorer og se hvilke processer der køre og hvilke ressourcer der trækkes på.
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-05-12 14:09

Der kan stadig være uønskede programmer
der kører i baggrunden
disse kan også stå og lede efter opdateringer eller andet og derved udsætte nedlukning.
Nu tror jeg ikke man kan få et program, der viser hvad der kører?
når skærmen står er i BLÅT og er ved at lukke... men ret mig endelig.
Ellers kan du bare bruge tasterne CTRL + ALT + DELETE (DEL)
så får du samtlige processer at se.
Hvis du mangler en skive med dit styresystem kan det sikker hurtigt findes.
Det er ikke ulovligt, så længe du har din egen licens.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-05-12 14:17

Du kan også prove dette program (gratis i 30 dage)
der er en masse tweaks og andet, der kan speede din pc op
http://www.tune-up.com/
Pas på med at ændre ikoner og lignende
det har jeg dårlig erfaring med.
-------
Og når du så endelig har fået det til at køre som det skal
syntes jeg du skulle prøve dette program
gendanner din pc, til da du installere programmet eller senere
afhængig af om du tager et snapshot engang imellem
(sæt det til IKKE at tage automatiske snapshots)
ellers bliver din harddisk hurtigt fyldt op
http://www.comodo.com/home/backup-online-storage/data-recovery.php

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-05-12 14:25

Nej nomore, selvfølgelig kan man ikke se noget i Windows, når computeren er ved at lukke ned, men hvis det er et problem hver gang, så er det jo nærlæggende at kigge på processerne inden man vil lukke computeren ned og se hvad der køre. ProcessExplorer er meget bedre til at se på processerne med en joblisten og man kan se hvor mange ressourcer, så som ram, der bliver brugt.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 15-05-12 20:05

Hej alle,

Jeg har lige prøvet, at holde de tre knapper nede, og fik joblisten frem. Men der står ikke noget....

ps. Jeg skal nok have det lidt ind med skeer, da jeg ikke er den store ekspert, så i må have lidt tålmodighed....

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-05-12 20:19

Som jeg har skrevet tidligere og gerne skriver igen, så kan du ikke se så meget med joblisten, processexplorer kan vise meget mere. Prøv det.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-05-12 20:55

Citat
og fik joblisten frem. Men der står ikke noget....

Du skal gå ind under processer og se hvad der bruger kræfter
Men det siger intet om hvorfor din pc ikke vil lukke ned.
http://peecee.dk/upload/view/366730

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-05-12 21:02

Andre programmer kan ikke ret meget andet/ bedre
men smag og behag for dem der bruger/ eller anbefaler det.

Kan ikke hjælpe mere end de par råd jeg har givet, DOG
prøv at SLUK = uden at du er på nettet, (sluk for dit internet) så er chansen for den lukker ned
meget hurtigere = altså må det være et program der er afhængig af en netforbindelse
der laver problemer.

Mange har programmer sat til at opdatere i EN u-endelighed
og det er altså ikke nødvendigt, hvis det/ de virker som det skal

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-05-12 21:27

Citat
Andre programmer kan ikke ret meget andet/ bedre, men smag og behag for dem der bruger/ eller anbefaler det.

Hvorfor afskrive et program som jeg nu flere gange har sagt kan mere end joblisten.

http://peecee.dk/upload/view/366738
Det er et screendump hvor processexplorer køre på min bærbar.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-05-12 21:30

Du kan så højre klikke på en proces og så får du serveret bunkevis af informationer.
http://peecee.dk/upload/view/366739

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-05-12 21:32

Kan du det med joblisten?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-12 21:44

Indtil videre melder historien INTET om hvilken komputer og styresystem det drejer sig om - så hvad med lidt data.....

Det er jo sikkert XP da du snakker om mistet CD......

Men hvad er maskinens data...

CPU
RAM

osv....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-05-12 22:02

Citat
Kan du det med joblisten?

Helt sikkert ikke, men hvad skal en åbenlys begynder i PC - dog bruge DET til
Selv MIG ville ikke bruge DET, da det INTET siger mig
og kommer sikkert aldrig til DET, eller også har jeg ikke oven nævnte problemer
der ikke kan løses på almindelig måder...
Men at smide det program i NAKKEN af en der ikke engang kan oplyse sit styresystem
som en begyndelse.........?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-05-12 00:57

Det kan godt være du mener det er for meget og forlange, men det er måden og kontrollere om der er processer der bruge unødvendig mange ressourcer og ikke kan stoppes.

Alternativet er at reparere alle installerede programmer og geninstallere alle drivere.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 16-05-12 07:35

Det er vist mere end jeg kan klare....

Det program som Nomore foreslog (wisecleaner.com), kan jeg hente det i fejlsikret tilstand???
da den igen er begyndt at lave problemer med opstart.

Det er mit sidste forsøg, ellers må jeg sende den til doktor.

Hilsen Liteon114
der kender sine begrænsninger...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-05-12 07:40

Citat
Det er vist mere end jeg kan klare....

Er det SÅ svært at svare på det der bliver spurgt om

Tja...

Så er "doktoren" vist eneste løsning....

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 16-05-12 09:30

JA REFI!!

Det er SÅ svært at svare på. Men du må meget undskylde, at jeg ikke har gjort det forståeligt nok for dig, at det her er uden for mine kompetancer. Hvis det var det, ja så havde jeg jo nok selv klaret det for langt tid siden. Du kunne i stedet have forklaret hvordan jeg kunne tjekke den slags, men bare glem det, og find så en anden tråd, du kan føre dig frem i!!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-05-12 11:20

Det er sådan set ligegyldigt om du bruger XP et andet styresystem. Der er en process som windows ikke kan afslutte når du vil slukke computeren, må vi som udgangspunkt tro.

Hvis du ikke kan finde ud af og bruge ProcessExplorer, så må du den besværlige vej og det er at køre en reperation af alle de installerede programmer og drivere.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 16-05-12 11:38

Hej Webnoob,

Hvordan gør jeg lige det?? på brugerniveau...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-05-12 11:57

For dine drivere skal du hente dem på hardware producentens hjemmeside og installere dem igen.

For dine programmer kan det gøres på to måder.

Du skal i tilføj/fjern programmer (XP) el. programmer og funktioner (Vista & 7) markere hvert et program og vælge reparer/rediger, kan du ikke det så skal du skaffe installations filen til programmet og geninstallere det.

Godkendelse af svar
Fra : liteon114

Dato : 30-05-12 12:15

Tak for svaret nomore.

Jeg har ikke fået roddet mere med min bærbare pc endnu, men jeg prøvede de programmer du anbefalede på min stationære pc (Wisecleaner) Jeg skal love for, at det er noget der rykker!!

Så du løber med pokalen, og så vender jeg tilbage.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-05-12 13:02

Skal det så forståes at du ikke ahr flere problemer når du vil lukke computeren?