/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gulvvarme ovenpå eksisterende gulv?
Fra : pedroso
Vist : 2209 gange
300 point
Dato : 13-05-12 20:37

Vi har fået kig på et hus vi gerne vil købe. Sagen er nu bare den at der er klinkegulv på en stor del af gulvet, men uden gulvvarme. Det bliver jo iskoldt om vinteren, så vi tænker på at få lagt gulvvarme ind.

http://peecee.dk/upload/view/366407
http://peecee.dk/upload/view/366408
http://peecee.dk/upload/view/366409
http://peecee.dk/upload/view/366405

Som det fremgår af sidste billede består gulvet nedefra og op af:
- 20 cm singles
- 10 cm sundolit-isolering
- 10 cm afrettet beton-klaplag

Herefter står der ikke noget i papirerne, men ovenfra kan vi se klinker, træ eller gulvtæpper.

Den bedste løsning er så vidt jeg forstår at fjerne det hele og lægge det om, men jeg kan ikke forestille mig at det er nogen nem og billig opgave at fjerne al den beton.

Der er i forvejen gulvvarme (vand) i alle badeværelser.

Hvad vil det i store tal koste hvis vi nu alligevel kaster os over dette - helt nyt gulv?

Ellers:
- Kan man lægge et fornuftigt gulv med varme i ovenpå betonen? Hvad vil det ca. koste?
- Kan vi afslutte med klinker, det vil konen gerne have, eller er det nødt til at være et trægulv?
- Vand er vel at foretrække, men er det meget dyrere med el? Det fylder vel mindre.

Jeg skan nok skrive points ud til alle, som kommer med gode svar!

Accepteret svar
Fra : joeson

Modtaget 300 point
Dato : 13-05-12 23:04

Hej...

Det bedste er da at lægge gulvvarme med pex-rør.... Men også dyrt da du skal hug det eksisterende gulv op.

Nemmere er det at læg elvarme oven på klinkerne og så dæk det med selvneveligerende spartel-masse. Vil anbefale at du kontakter din murer/el-instalatør og får et tilbud.

Held og lykke med det.

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 14-05-12 07:44

Gå ind på: www.byggetilbud.dk

Jeg er selv en af Entrepenørerne der giver gratis tilbud der, men har desværre ikke tid til at hjælpe dig før om et par mdr.

Mvh.

www.rhtotalentreprise.dk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-12 11:35

Du mener at klinkeguulvet er koldt. Det behøver ikke at være rigtigt.

Mewn varmeovergangen fra strømpefødder til klinker er nu større end til træ eller tæppe.

Det billigste ville være at lægge tæppe ovenpå klinkerne. Eventuelt nogle mindre som du kan fjerne og lægge efter behag.

Elektrisk gulvvarme vil være for dyrt i drift.

Skal det være, så skal du helt i dybden og også øge isoleringen, og især være opmærksom på isolering af soklen. Gulvvarme, kan nemt blive til udvendig sokkelvarme. Det bliver så besværligt og dyrt, at du hellere skal finde et andet hus.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-12 11:40

Din tegning viser gulvbeton op mod den uisolerede del af ydervæggen.

Lad være med gulvvarme, hvis det ikke retts.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 14-05-12 12:16

Prøv lige at se her.
http://www.eftex.dk/00108/
Skal sige med det samme at jeg ikke ved om det er en god løsning, men det tager dælme ikke meget plads.
Du kan jo prøve at ringe og snakke med dem.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 14-05-12 16:18

Max4 siger at jeg kunne gøre følgende:
- Fjerne alt over betongulvet
- Folie over det hele
- 10-20 mm trædefast flamingo
- Max4 gulvplader
- Vandslanger i pladerne, og opfyldning med beton til ca. 10 mm over pladerne.
- Radiator-strengene kan bruges til at føre vandet frem til pladerne.

Ulempen som jeg lige ser det er at pga. den ringe højde er der kun plads til 8 mm slanger. Det giver så godt 5 kvm per streng, så i f.eks. stuen bliver der jo måske 5-6 strenge. Frem- og tilbageføring til fyr er så selvfølgelig i et større tværsnit.

Hvordan lyder det, er det helt urealistisk?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 14-05-12 16:30

Det ser jo ikke helt umuligt ud, især hvis man kan genbruge radiator-strengene:

http://peecee.dk/upload/view/366511

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 26-05-12 00:17

Tak for svaret joeson.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-05-12 00:22

Jeg bør vel lige nævne at vi har droppet både gulv og hus.

VVS'eren mente at man ikke kunne fjerne gulvet uden problemer, da de indre vægge står på gulvet, og derfor skal skæres fri. Men da der skal graves meget ud vil det kunne stresse både indre og ydre vægge med potentielle problemer til følge.

At lægge noget ovenpå vil være en løsning, som vil fungere, men pga. forhøjelsen af gulvet vil dette også give problemer bl.a. med overgange mellem rum.

Sidst men ikke mindst er der et 1-strengs varmesystem, som skal udskiftes.