/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvorfor gebyr på El rapport
Fra : svendgiversen
Vist : 993 gange
161 point
Dato : 12-05-12 13:16

Jeg har lige fået en regning på 1.458,40 kr for en el installations rapport,
som jo er påkrævet ved hussalg efter 1. maj i år,

hertil lægges et offentligt gebyr på 77 kr; af hvem? og hvornår er dette indført?? og hvorfor???

Der er dog ikke pålagt moms igen af dette beløb, men af resten og totalt skal jeg betale 1.900,00 kr,
heldigt med de 40 øre, ellers var regnestykket ikke gået op...

Mange vil have snabelen ned i kassen, det er dyrt at sælge hus i disse tider.
Mon ikke et mere frit ejendomsmarked uden alle disse tilstandsrapporter ville fremme opsvinget?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 12-05-12 13:34

Citat
hertil lægges et offentligt gebyr på 77 kr; af hvem?

Af det offentlige vel sagtens, det er da de nærmeste til at opkræve offentlige gebyrer...

Citat
og hvorfor???

fordi de er de bedste til den slags...

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 171 point
Dato : 12-05-12 13:35
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-12 13:43

>77 kroner til Sikkerhedsstyrelsen i administrationsgebyr

Hvad er Sikkerhedsstyrelsen, og hvad sikrer den mig for?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-12 13:57

Citat
Mon ikke et mere frit ejendomsmarked uden alle disse tilstandsrapporter ville fremme opsvinget?

Jamen det er da "frivilligt" om du vil lave en sådan....

spørgsmålet er så om der er nogen der vil købe

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 12-05-12 14:04

Citat
>77 kroner til Sikkerhedsstyrelsen i administrationsgebyr

Hvad er Sikkerhedsstyrelsen, og hvad sikrer den mig for?

http://www.sik.dk/Global/Om-os

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-12 14:09

Svar hellere på mit spørgsmål refi,

og omkring gebyrer er de 77 kr småting i forhold til hvad jeg har betalt for tilstandsrapporten,
der iøvrigt også er udvidet under pampervældet efter 1. maj...

Energimærkning: 3.656 kr
Offentligt gebyr TR: 403 kr
Offentligt gebyr EM: 130 kr
Fors. adm gebyr: 240 kr
Pris tillæg: 240 kr

plus moms

og så bliver 3.500 kr for en simpel tilstandsrapport til næsten 10.000 kr ud af min, sælgers lomme.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-05-12 14:12

Som refi skriver, der er IKKE noget krav om tilstandsrapport (eldelen er koblet til tilstandsrapporten), men alternativet er, at du hæfter for enhver fejl, der måtte dukke op de næste mange år.

Tilstandsrapporten (og betaling af ½ af den billigeste ejerskifteforsikring) sikrer dig mod krav fra køber (medmindre du har snydt med de oplysninger du har givet til rapporten).

Sikkerhedsstyrelsen sikrer, at du kommer til at betal et gebyr

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-05-12 14:14
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-12 14:30

Tak Hejdu,

jeg er nu helt overbevist om at Sikkerhedsstyrelsen er den mest overfødige styrelse vi har:

>Sikkerhedsstyrelsen er en del af Erhvervs- og Vækstministeriets koncernfællesskab.

Som giver anti vækst…

>Klare mål 2012
>•Autorisationer på el-området
>Ekspeditionstiden er 60 kalenderdage, men vi bestræber os på, at autorisationsansøgninger på el->området besvares inden for 30 kalenderdage.

Det er da vist kun interne mål, Hvad med os?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 12-05-12 14:32

Gebyr er trist at betale men de holder mange hjul igang det kræver ikke mange resurser for at skrive GEBYR = x kr. på regningen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-12 14:35

Citat
Svar hellere på mit spørgsmål refi,

Citat
Det er da vist kun interne mål, Hvad med os?

Du kunne jo bare have sagt det var et "politisk" spørgsmål

Det hjælper jo ikke at stille spørgsmålstegn ved en lovgivning....

Lov er lov og lov skal holdes....

Nu har man altså vedtaget at der er et gebyr og så er resten POLITIK...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-12 14:41

Nej, det holder ikke mange hjul i gang, det bremser mange...

Jeg var inde for at underskrive på et fint kontor, der lige havde ansat to nye elektrikere,
når de nu også skulle lave el tilstands rapporter, og jeg fik lov at tale med ham der havde lavet min.

Han var meget ung, måske hans første el tilstands rapport, og jeg var kun væk fra mit hus i to timer,
så næsten 1000 kr i timen for mig brutto, men det får han, der lignede en konfirmand, jo ikke...

Hvis han arbejdede som elektriker, skabte han jo installationer, ikke kun papir, til ingen nytte?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-05-12 14:47

ALLE tager efterhånden gebyr, jeg fik en regning fra min blikkenslager i går, gebyr 12 kr+ moms. Bestil en biograf-eller teaterbillet = gebyr, det samme gælder mange/de fleste netbutikker.

Der er stadig dankortgebyr, men fordi alle protesterede over de 50 øre, blev det (i de fleste forretninger) bare lagt oveni prisen, så dem der betaler kontant (der i øvrigt er meget dyrere for forretningerne end kort) er med til at betale.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-12 14:53

>Lov er lov og lov skal holdes....

Nej
Lov er lov og lov skal ændres, hvis den er så naiv, intetsigende og dyr...

Der er endnu ikke nogen der har fortalt, hvem der har indført denne pamper over sikrings styrelse,
de får ikke min stemme næste gang...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-05-12 15:00

Citat
Der er endnu ikke nogen der har fortalt, hvem der har indført denne pamper over sikrings styrelse,
de får ikke min stemme næste gang...

Ah, endnu en vælger til rød blok, de blev oprettet i 2004 under Fogh

http://da.wikipedia.org/wiki/Sikkerhedsstyrelsen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-12 15:12

Citat
de blev oprettet i 2004 under Fogh

Det er jo blot en sammenslutning af andre styrelser

Oprettet i 1935 og 1967

sååååååå

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-12 16:06

Det er da vist det modsatte af Fogs oprindelige: Minimal Staten?

Max overflødige "Pamper Papir Staten"...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-05-12 17:00

Citat
Max overflødige "Pamper Papir Staten"...

Jeg er nu sikker på, at Sikkerhedsstyrelsen/ de tidligere styrelser, har sparet flere menneskeliv end de fleste andre statsinstitutioner, militæret inkl!

Og som køber af et hus ville jeg da være glad for, at nogen havde checket at den tidligere ejer ikke havde leget den-lille-elektriker/gasmand etc.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-12 17:19

Misforstå mig ikke,
jeg forstår og akcepterer at der skal laves tilstands rapporter,
og det fratager mig jo for senere klager og udgifter,

men det er alt for dyrt i forhold til indsatsen, det ser jeg nu tydeligt ved vurderingen af mit hus,
og det skyldes primært de mange unødvendige gebyrer: E,l TR, EM osv,

hvad dækker de over og hvorfor skal jeg betale dem,
jeg tror det er for at betale em masse overordnede pampere der bare flytter papir?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-12 17:36

Nogen skal jo "bogføre" alle papirerne

De skal også¨"leve"

kon-kon-kon-kontrollanter er ikke nogen ny opfindelse

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-05-12 17:42

Citat
Og som køber af et hus ville jeg da være glad for, at nogen havde checket at den tidligere ejer ikke havde leget den-lille-elektriker/gasmand etc.

Ja,hvis bare det var sådan.Jeg mener ikke de er en dyt værd....giver højst en falsk tryghedsfornemmelse.
De må jo ikke rive lofter ned,eller slå hul i mur og beton.Der kan da være mange skjulte el-installationer,som de ikke kan se. Hva`mæ kabler på loftet under rockwool`en???

Endelig tror jeg at såkaldte "byggesagkyndige",er lige så forskellige,som alle andre mennesker.Nogle ta`r deres job mere seriøs end andre.(Hurtig undersøgelse - og så ellers indkassere honoraret).

F.eks. havde vi her,i vores område (Thy) en person der begyndte som selvstændig,altmuligmand.Påtog sig opgaver som murer,tømrer,vvs`er og elektriker.

Hvor meget han var kvalificeret,på de enkelte områder,skal jeg ikke vurdere.Men jeg tvivler på han har stået i lære i 16 - 20 år,som de fag ellers kræver.
Men han fik job som "byggesagkyndig",og dermed ret til at lave tilstandsrapporter...........velbekomme.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-05-12 17:51

Mosebaek, der er som bekendt kun to helt sikre ting, døden og skatterne!

Som køber står man trods alt noget bedre, end hvis man skulle ud og lægge sag an mod en sælger, der sikkert ikke har råd til at betale alligevel.

Men det er nu stadig klogt at tage sin "egen" byggesagkyndige med, inden man skriver under, det har jeg altid gjort.

Den, der betaler musikken, bestemmer hvad de spiller!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-12 17:55

Ja, men det her er for groft...

Når jeg ikke reagerede på tilstands rapporten, hvor jeg var hjemme,
en kyndig byggesagkyndig undersøgte huset i løbet af et par timer, og fandt alle relevante mangler, han skulle have 3.500 kr incl. rapporten, men jeg har incl. gebyrer betalt 9.547,00 kr.

Under den senere El tilstands rapport undersøgelse var jeg ikke hjemme,
men jeg var kun væk et par timer.

Den undersøgelse koster 1.458,40 kr, og den unge elektriker får jo ikke engang halvdelen?
Mens jeg skal af med 1.900 kr...

Omkring el instalationer, skal mit hus bygget i 1970 jo kun overholde de regler der gjalt dengang,
da var den nyuddannede elektriker jo slet ikke født.

Hvordan skal han kunne vurdere mine installationer på under to timer?
Og hvorfor skal jeg betale det 5 dobbelte af hans løn??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-12 18:01

Citat
Og hvorfor skal jeg betale det 5 dobbelte af hans løn??

"Lønnen" er jo ikke fastsat af ham.... Den er m2 afhængig......

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-05-12 18:10

Det er nok et led i regeringens beskæftigelsesplan.......flere elektrikere i arbejde.

Hvad bliver så det næste ?

Tilstandsrapport om haven hvor det undersøges om er der ukrudsfrø eller kampesten lige under overfladen så vi får en del gartnere i arbejde

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-12 18:26

Ja, det er i hvert fald ikke den reelle arbejds indsats der ligger til grund for betalingen...

Mon ikke vi har nået grænsen for hvad almindelige skatteborgere vil finde sig i?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-12 18:29

Man tager det blot i "små bidder" - så nøjes folk med at brokke og om nogle måneder er det glemt

Enhver skatteminister (regering) skal jo have fantasi

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-05-12 18:30

Nok en fravigelse,i forhold til spørgsmålets karakter (undskyld):

Men jeg er dybt imponeret over,at de "kloge hoveder",stadig kan finde nye benævnelser for nye afgifter.
På vores sidste el-opgørelse,florerer der følgende afgiftsformer:

Elsparebidrag.???????? Er det en afgift for at spare ???
Distributionsafgift..... jaja,det skal jo føres rundt i kabler.... forstået.
Energiafgift...... Ja,gu bruger vi energi,men mest som forsøg på at betale regningen.
Energispareafgift....en anden opfindelse,som straf for at spare ???
Tillægsafgift...... Ja hvorfor ikke.
Og til sidst,som rosinen.......moms.

M.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-12 19:06

I øjeblikket barsler de med en afgift på "tastetryk"

Det "tapper" jo energi fra de arbejdende så risikoen for førtidspension øges..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-05-12 19:16

Citat
Man tager det blot i "små bidder" - så nøjes folk med at brokke og om nogle måneder er det glemt

Eller glemt på 80 år:

Da den gamle lillebæltsbro blev bygget blev benzinen pålagt een øre pr. liter for at financiere broen, den afgift er stadig i kraft

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-12 21:18

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-05-12 00:43

Selv tak svendgiversen