/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
olie
Fra : sigfrid
Vist : 980 gange
300 point
Dato : 12-05-12 09:31

Hej kanduer.Nogen der kan svare på,om jeg kan bruge en diesel motor olie til en benzin bil.Har fejl købt en olie der heder shell helix 10w-40 hx7 diesel.Har en renualt lagune benzin.
På forhånd tak.
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 12-05-12 09:45

JA det kan du godt, for en dielsel kræver en god olie og den kan også bruges på benzin biler.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-05-12 15:52

Selvfølgelig kan du det,..
du kan for den sags skyld hælde madolie på den,

men hvis du vil undgå at ødelægge din motor, så brug den olie fabrikken foreskriver,
især hvis der stadig er garanti på bilen,
hovedregel nr 1, er at man ikke blander to forskellige TYPER motorolie,
det kan,... i værste fald,.... danne slam som stopper de små oliekanaler, og gør at motoren ikke bliver smurt ordentlig.

(en GOD olie,... er den fabrikken foreskriver,.. og har brugt millioner på at finde frem til)
det har intet med prisen at gøre.

læs i øvrigt mere her :
http://www.oil-shop.dk/pl/BIL_Olie_Filter_mm__Motorolie_Valg_403.aspx

hvis du fortsætter i tabellerne, kan du se den skal køre med 5 - 30 W
http://www.fuchs-europe.de/oelfinder.html

Citat
Motor F4R
Füllmenge:    Filterkapazität 0,1 Liter
   Füllmenge (gesamt) 5,35 Liter

Einsatz:    Normal
Intervalle:    Wechseln 30000 km / 12 Monate
Produkte:    TITAN GT1 PRO C-3 5W-30 (XTL-Technology)
   TITAN GT1 PRO FLEX 5W-30 (XTL-Technology)
   TITAN GT1 5W-40 (XTL-Technology)

Einsatz:    Erschwert
Intervalle:    Wechseln 15000 km / 6 Monate
Produkte:    TITAN GT1 PRO C-3 5W-30 (XTL-Technology)
   TITAN GT1 PRO FLEX 5W-30 (XTL-Technology)
   TITAN GT1 5W-40 (XTL-Technology)

hvis du er i tvivl så spørg forhandleren

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-05-12 17:11

Jeg købte engang en brugt bil, som ellers var god. Men den forrige ejer var hoppet på den med dyrt vidunder stp eller noget lignende. så havde han til gengæld ikke skiftet olie. Resultatet vat at der var at dele af motoren var snasket til i "koks" , det vil sige fast nedbrudt olierester og sod.

En kyndig mand i et olieselskab rådede til at bruge smøreolie beregnet til dieselmototor, fordi den slags er tilsat mere rensende additiv, som kan opslemme urenheder.

Der er ingen problemer i at bruge olie hovedsageligt til dieselmotorer på en benzinmotor. Tværtimod. I fraankrig hvor jeg ofte køber smøreolie er der flere gode kendte mærker som sælger samme olie, til diesel og benzinbiler.

Man kan uden fare blande alle moderne smøreolier.

Og husk også at betegnelser som 10 W 40 kun dækker viskusiteten. Det siger ikke noget om smøreevne eller anden kvalitet. Man kunne lave mudderpladder som er 10W 40 om det skulle være.
Det er de andre betegnelser du skal se efter og de skal svare til det, som er specificeret for din motor.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-05-12 20:13

når en olie har en viskositet på 10 - 40 W
http://da.wikipedia.org/wiki/Viskositet
betyder det at når olien er kold, har den en tykkelse som en ren 10 W olie
når den er varm, bliver olien ikke for tynd, men smører som en ren 40 W olie

så når fabrikken foreskriver 5 - 30 W er det altså en tyndere olie,
det er ikke noget fabrikken bare GÆTTER sig frem til,
det er noget man har har ofret en formue på, at finde ud af at netop den tykkelse olie
smører motoren optimalt, og forlænger levetiden mest mulig,

samtidig giver det også den bedste / største brændstoføkonomi,......

så når du fylder en tykkere olie på (10 - 40 W) betyder det at olien er længere om at komme helt ud i alle kroge,
dermed tager det længere tid inden olien smører vitale dele (for nu at bruge et fint udtryk)
når det (ved hver kold-start) tager længere tid for olien at komme ud i alle afkroge og smøre,
bliver den naturligvis hurtigere slidt,.. fordi den ikke bliver smurt ordentlig,

højest sandsynlig forringer den tykkere olie også brændstoføkonomien,...

5 - 30 W,.. 10 - 40 W osv. er betegnelser for multigrade olier,
for at forstå betydningen af det, skal du bare tænke mange år tilbage i tiden,

før multigrade olier blev opfundet,..
var det ikke unormalt at man påfyldte en meget tynd olie (fx 10 W)
når motoren var varmet op,... tappede man olien af,.. og påfyldte tykkere olie (fx 40 W)
alt sammen for at holde et passende olietryk,.. både ved kold, og varm motor,

så når fabrikken foreskriver 5 - 30 W,.. er det altså ikke for at 'flå dig for penge'
så er det fordi de ved at netop den tykkelse smører motoren bedst,
og dermed forøger motorens levetid mest mulig.

eksempelvis angiver fabrikken også det optimale dæktryk,
det er heller ikke noget man GÆTTER sig frem til,.. det har kostet mange penge at teste,
til gengæld sikrer det dig de optimale køre og bremse egenskaber,

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 300 point
Dato : 12-05-12 20:16

Det forudsætter vi taler om en nogenlunde normal motor,..
er motoren Meget slidt, kan der med fordel hældes tykkere olie på, for at bevare noget af olietrykket.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 13-05-12 09:22

Tak for svaret EA_HS.
Venligst Sigfrid.