/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
lyd på turbomotor ? bov ?
Fra : Gizmo1226
Vist : 951 gange
50 point
Dato : 11-05-12 16:19

på en turbo motor går mange efter at den siger pssh når man slipper gassen, det er en bov der åbner.

men hvordan får man sin turbo bil til den rullende fløjten som mange driftbiler siger, er det bar et spørgsmål om tryk nok, eller er det en bestemt bov ?

// Gismo

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 11-05-12 17:57

Fløjtelyden fremkommer på nogle dieselbiler når turboen når tilstrækkeligt mange omdrejninger.
Jeg formoder, at du mener en wastegate / overtryksventil ? Såvidt jeg ved er det en højere ydelse man opnår ved, at hæve trykket. Om det giver mere "turbofløjt" skal jeg lade være usagt, men det er da meget tænkeligt.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-05-12 17:59
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-05-12 18:12

"Rullende fløjten"..........

Jeg troede det kun var Trabant der havde den

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-12 20:12

Trabant havde ingen udstødning - det var en liggende skorsten....

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 11-05-12 21:03

Det er både et spørgsmål om en stor turbo, men også en skorsten der ikke dæmper lyden særligt meget.
Sætter du et 2 1/2 tommer vandrør på bilen i stedet for din normale udstødning, så får du en rigtig dejlig fløjten ud af røret.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 12-05-12 01:41

Der er da vist forresten også noget med en dims i cigarettænderen der kan ændre en Polo til en Porsche, eller en Scania for den sags skyld.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 14-05-12 11:58

LuffeA jeg tror du ved hvad jeg mener.
den "Rullende fløjten" som nogle drift biler har når man slipper speederen.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 14-05-12 12:04

http://www.youtube.com/watch?v=22lhGOVl6bk

den video er lidt meget fake, men den ruldlende fløjten der kommer der er den jeg søger.

Accepteret svar
Fra : RT23

Modtaget 50 point
Dato : 24-05-12 17:17

lyden kommer fra en wastegate ( på dansk dumpventil). som bruges til at regulere trykket i en turbo motor ,. det er bare fordi det som regel er ret pumpede motore , som har et decideret rør til wastegaten at det lyder så vildt. den sørger for at der ikke kommer mere tryk end bestemt i rørene på udstødnings siden . derfor siger den sådan en rullende pift lyd når der lettes på speederen eller lignende imens bilen kører .

http://powerpage.dk.web26.wannafindserver.dk/tuning_turbo_1turboladeren-filer/turbo3.gif

på billedet kan man se hvor den sidder, der er den kaldet en dumpventil

http://www.maximumpsi.com/gallery/E36-Downpipe.jpg

på nummder 2 link kan du se hvordan den løber ned langs det normale udstødnings rør

Godkendelse af svar
Fra : Gizmo1226

Dato : 29-05-12 22:00

Hej RT23.
jeg giver dig pointene, for det har jeg fundet ud af.
men der er noget med hvis man ikke har en bov, kan trykket gå tilbage i turboen eller sådan noget, og det skulle give den lød jeg søger. (men det kan gøre at levetiden på turboen formindskes)