/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hedder det guitar forstærker?
Fra : kartoffel88
Vist : 480 gange
100 point
Dato : 10-05-12 14:57

Hejsa.

Min kæreste ønsker sig en guitar forstærker. Men jeg har ikke forstand på det overhovedet.
Det er en akustisk guitar man kan plugge til en forstærker, og forstærkeren skal kunne bruges uden kabel, altså med batteri, så man kan spille udendørs osv.
Hedder det en amplifier? Og hvad med at den kan spille uden strøm?

Tak.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 10-05-12 15:19

Citat
Og hvad med at den kan spille uden strøm?

Hvis det er guitaren spiller man på den med fingrene...

Forstærkeren får du ikke til noget som helst uden en form for strømkilde!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-05-12 15:32

4Sound har en hel serie forstærkere med højttalere (kaldet combo), der er vist ikke nogen af dem der kan køre på batteri.
http://www.4sound.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Akustisk+guitar+combo

Man kan selvfølgelig bruge et bilbatteri og en konverter, men det er "lidt" tungt.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-05-12 17:22
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-05-12 17:30

Gad vide om forstærkere til akustiske guitarer er anderledes en forstærkere til elektriske guitarer.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 10-05-12 17:45

Men hvad så med alle dem der spiller på strøget med en guitar. De låner da ikke strøm, og har da ikke et bilbatteri med på slæb.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 100 point
Dato : 10-05-12 17:54
Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-05-12 19:20

Prøv nu lige at se de links jeg lagde på tidligere - der er svaret jo

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-05-12 19:52

Myg, de forstærkere du linker til er til elektriske guitarer, den jeg linker til er til akustisk guitar. Jeg tror spørgeren er ude efter en til akustisk guitar.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-12 20:16

http://www.4sound.dk/shop/akustisk-guitar-combo/roland/ac-33-acoustic-cube.html

Netop sådan en her er et eksempel på et batteridrevet dims, specielt beregnet til forstærkning af akustisk guitar.

Forskellen om du bruger den til elektrisk, eller elektrisk akoustisk ligger i equilazeringen og forvrængningen. Til akustisk skal det være rent rent gerne med f. eks chorus. Til rent elektrisk er forvrængning ofte ønsket. Ligeledes er den rene elguitar ofte meget lavipendant. Den akustisk/elektrisk ikke. Så der er spørgsmål om hårfine nuancer, der let kan høres, men formentlig kræver man er elektronikmand for at kun forklare fyldestgørende.

Har spillet på sådan en Cube. Og den lyder godt både på sang og guitar. Ikke så højt. men godt.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-05-12 20:21

Den røde er nu velegnet til begge dele, men ok den du linker til hedder "til akustisk" - men det er nu mere lyden end titlen der tæller

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-12 07:52

Formentlig rigtig Myg, men det der lyder godt til det ene, lyder sjældent godt til det andet. Bevares det kan kobles sammen - og spille, men godt er det ikke. En akustisk spade ryger normalt direkte i PA'ets line in, f. eks. med et par effekter (med mindre man har dem i setup'pet). Prøver du det med en elspade lyder det rædselsfuld grimt og kedeligt. Putter du en akustisk i en rørslæde lyder det ikke rart og godt, elspaden er derimod på hjemmebane.

Idag med al DSP og lignende digitale fiksfakserier går det måske. Men jeg foretrækker en gammedags "flaske" til at farve min elspade. Og kører den akustiske direkte i line, med lidt chorus på. Pickup og den aktive forforstærker på fenderen gør at det er plug and play, med en lyd der er meget OK.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 16-05-12 07:09

Tak for svaret svarene. Det blev til en AC-33