/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Nyt afløb?
Fra : århushansen
Vist : 1068 gange
100 point
Dato : 09-05-12 13:44

Jeg skal have lagt nogle nye klinker i en lille entre. I gulvet er der kloakafløb med tilgang fra en håndvask (som nu er fjernet) og afgangshul.
Det eksisterende afløbsrør er lavet af noget jern og har set bedre dage. Hvordan skal jeg forholde mig når nu de nye klinker bliver lagt oven på de gamle, hvilket gør at jeg skal have hævet risten til kloaken. Kan jeg købe et slags forlængerrør eller skal jeg have taget det gamle rør op og isat et nyt?
Jeg er selvfølgelig helst fri for at skulle lave det hele om, men jeg vil heller ikke lave noget som er direkte forkert/dumt. Og jeg vil gerne undgå en K3'er i en evt tilstandsrapport pga forkert opsætning...

Endelig kom med godt ideer og måske egne erfaringer... på forhånd tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-05-12 15:39

Du Laver det rigtigt fjerner de gamle fliser og lægger nye så højden passer med afløbet igen

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 09-05-12 16:27

Klinkernes højde har som sådan intet med det at gøre, da gulvet skal hæves en smule, for at passe med et tilstødende gulv.
Men mit spørgsmål går på hvad jeg skal gøre ved selve afløbet - hvad er det præcist jeg skal gøre? Skal jeg købe et nyt afløb, og hvordan får jeg det i givet fald til at passe med det tilgangsrør og det afgangsrør der er idag?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-05-12 22:02

Du skal banke afløbet op og få afsat et nyt i den rigtige højde hvis det skal gøres rigtigtelle skalfliserne fjernes som skrevet og lægge nye med fald ned mod risten

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 09-05-12 22:51

Hej århushansen.
Nu har jeg et spørgsmål til dig
Hvad vil du med et gulvafløb i entreen ???
Du skriver, at det drejer sig om en entre og at håndvasken er fjernet
godt du har fjernet den, ellers ville det være første gang jeg hørte om en entre med håndvask -

nå OK - hvis du ikke har brug for gulvafløbet (hvem har det i en entre ?) så ville jeg fjerne hele lortet - undskyld udtrykket - og finde det sted hvor dette afløbsrør går videre, evt. går på en faldstamme, og så proppe det af der. Du skriver jo også at det er lavet af noget jern og har set bedre dage, så det lyder som om det i forvejen er noget fusk der er lavet.
Væk med det hele - prop af længere nede og støb gulvet hen over dette gamle afløb inden du lægger de nye klinker, så får du et pænt helt gulv uden afløb .....
hvis jeg tager helt fejl af hvad du mener, så kom igen -
god arbejdslyst med dit projekt
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 10-05-12 12:29

Godt spørgsmål Bennymanden.

Det er en slags entre i kælderen, og der har tidligere været vask og dertilhørende afløb. Jeg synes også det var lidt mærkeligt og har nu fjernet vasken. Men jeg synes egentlig det er ok at der er afløb og vil derfor beholde det.

Jeg tror ikke det er noget fusk der er lavet, jeg tror bare det er lavet efter reglerne i 60'erne.

Som sagt vil jeg gerne beholde afløbet. Nu skal jeg bare have fundet ud af om jeg skal sætte en forlænger på, eller om jeg skal erstatte det gamle afløb med et nyt. Den første mulighed lyder jo som den nemmeste, men jeg ved ikke om det er lovligt. Den anden mulighed tror jeg er mere kompliceret for hvordan får jeg til- og afgangsrør til at passe med et nyt afløb?
Jeg mener, at man skal være påpasselig med kloakafløb da de nemt kan give en K3'er i tilstandsrapporten.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-05-12 13:42

hej igen -
alt efter om det er en rund rist eller en firkantet, så kan du i de fleste byggemarkeder få en ny rustfri rist med tilhørende ramme som er beregnet til at mure ned i gulvet, der fås forskellige afstandsstykker til at forlænge med fra den indmurede støbejernsdel af afløbet, hvis den ligger for langt nede i forhold til færdigt gulv - prøv at kikke i byggemarkedet hvad de kan tilbyde, ellers må du ind til den lokale VVS-forretning, de kan hjælpe både med vejledning og stumper til det projekt du er i gang med - det er ikke ulovligt at hæve risten.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 10-05-12 15:29

Efter at have tænkt over dit spm igen, er jeg måske egentlig mere til at fjerne kloakafløbet. Men hvordan?

Jeg har et tilgangsrør fra den gamle vask. Dette kan jeg selvfølgelig nemt fjerne. Men hvordan med afgangsrøret ud til kloaken (kloaken er 1,5 meter væk, udenfor)? Skal jeg 'proppe' hullet af ude i kloaken udenfor - og hvordan gøres dette i givet fald på den korrekte måde?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-05-12 22:55

For mig lyder det som om det løber ud i en såkaldt "gennemløbsbrønd" udenfor - den er vel et cementrør ?
Her kan du grave lidt op, og fjerne tilløbet helt, og så planke lidt op, evt. med en stålplade, flamingo kan også bruges, og så støbe hullet til i brønden - du skal åbne, rense af og lave forskallingen indvendig i brønden, og så lave en stærk blanding og støbe udefra, så har du bagefter en gennemløbsbrønd UDEN tilgang fra siden, og så er det i orden.
Husk en grundig afrensning ellers binder det ikke på det "gamle" cementrør !!!
Brug evt. noget betonbinder at smøre med først, og sørg for en lind blanding med en stærk blanding (d.v.s. meget cement, måske 2 dele vasket grus til en del cement) det må ikke være for tørt, og udvendigt i jorden gør det jo ikke så meget fordi det ikke er glat og flot - indeni røret er det vigtigere.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 11-05-12 20:54

OK. Et problem. Den gennemløbsbrønd som afgangsrøret løber ud i, er nede i en trappeafsats, hvor jeg ikke kan grave op omkring den.
Er det ikke nok at lukke hullet inde fra genneløbsbrønden og evt fylde rør fra kloakafløb op med en flydende cementblanding?

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 19-07-12 08:59

Tak for svaret bennymanden.