/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Programstart fra tastaturet i Windows7
Fra : henrikkrebs
Vist : 617 gange
200 point
Dato : 09-05-12 11:45

WIN 7 - Hvordan starter jeg et program KUN med nogle få tryk på tastaturet?

I min XP og i min Vista havde jeg tilpasset startmenuen sådan at alle 'mine' favoritprogrammer lå i en folder - foldernavnet havde et begyndelsesbogstav ('G') der ikke fandtes andre steder i startmenuen. I denne folder lå så de 5% af PC'ens programmer jeg startede 95% af gangene - igen havde genvejene fået navne der kun forekom eet sted.
På den måde kunne jeg hurtigt starte et program fra tastaturet uden at røre musen.

Fx <Windows-knap> <G> <O> ('O' var genvejen 'Overfør filer' som pegede på mit ftp-program)

Hvordan gør man det enklest i Windows 7. Ingen - eller højst eet - museklik og kun få tast-tryk

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 210 point
Dato : 09-05-12 11:55

I Windows 7 kan du trække programmer ned på processlinjen, du kan så starte dem ved at holde Windows-tasten nede og trykke på 1, 2, ... , 8 eller 9

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-05-12 11:59

Desuden så skal du bare højre klikke på det program du vil tildele en genvejstast og så er muligheden på Generelt fanebladet. MEN det gælder kun for programmer, fx. gælder det ikke for et word dokument, "Brev til Niels", men for selve word.

Kommentar
Fra : molped

Dato : 09-05-12 12:13

Flere muligheder:

- Windowstast + programnavn (eller noget af det) finder programmer/dokumenter og viser dem i startmenuen.
- Brug Slickrun
http://www.bayden.com/SlickRun/
Her kan du starte programmer, åbne websider eller dokumenter ved at trykke Windowstast + Q og derefter et valgfrit ord

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-05-12 12:25

Tak - det var da et par muligheder

Proceslinjen er måske ikke så god hvis man kommer op over 3-4 stykker men den er da nem (ingen mus og kun få taster)

Startmenuen skal jeg lige forstå korrekt. Det du kalder 'Fanebladet generelt' er det den venstre del af start-menuen? Og det der står øverst - over den lille streg, er det noget der bliver stående og ikke løbnende bliver opdateret med 'Hyppigst anvendte'? Er det korrekt at det der står på startmenuen kan man markere med tryk på begyndelsesbogstavet på tastaturet, men for at starte, så skal det trykkes <Enter>. Og så savner jeg at kunne 'udvide' punkterne (fx med højrepil) som man kan med nogle af de MS-leverede.

Men indtil videre tak for svaret. Håber det er Ok at lade spørgsmålet hænge åbent lidt endnu

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-05-12 12:27

PS - Jeg fandt noget freeware - noget i retning af 'Classic Start Menu'. Det fungerede men PC'en blev lidt ustabil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-12 17:14

Du kan da lægge programmet ned i hurtigstart og starte med et enkelt klik.

Jeg har selv 29 programmer liggende i hurtigstart (processlinien)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-12 21:18
Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-05-12 14:40

Tak for svaret webnoob.

Jeg har prøvet at få arrangeret noget fornuftigt med startmenuen og så <Windows> + <1>..<9>

Helt så smidig organisering og start som XP synes jeg ikke jeg er nået til - det er ellers en væsebrugerntlig fukntion af et styresystems brugerinterface.