/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elmotoriseret hejsesystem til fladskærm.
Fra : chrkp
Vist : 2159 gange
100 point
Dato : 08-05-12 19:58

Er der nogen der har en ide til hvordan man kan lave et motoriseret hejseværk, der med nogle kabler kan hhv. hæve og sænke en TV-fladskærm på 55 tommer op og ned (jeg har et rum der er meget højloftet, hvor det ville være smart at kunne hæve det op over en terassedør når det ikke er i brug).
Måske man kan købe noget der er lavet til det? Eller måske kan det relativt let etableres?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-05-12 20:28

Du skal søge på AKTUATORER.
Det er den type motore med snekke gear eller ligende, der blandt andet anvendes til handikap hjælpemidler og senge med hejs.

Se f.eks her
http://www.avn.dk/AVN/Automation/Products/Liner%20Teknik/Aktuatorer

Du kan evt købe en seng med elektrisk hoved eller bengære, og tage en aktuator derfra..

Hvis du laver skinner over døren er der kun løftet motor skal sørge for.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 09-05-12 09:20

Hej chrkp
Prøv at kontakte til dette firma:

OKHOLM LIGHTING a/s
Fabriksvej 21
DK-6270 Tønder

Telefon: +45 7471 0436
Email: mail@okholm-lighting.dk

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-05-12 09:31

En 24 volt motor fra en el-kørestol med tilhørende el-kontrol vil være gearet til det. Udtaget kobles til et rør på ca. 30 mm. Vieren fastgøres til rører i afstanden svarende til TV brede. Der hvor TV skal stoppe monteres en trykafbryder overst oppe og nederst, hvor TV skal stoppe. Motoren tilkobles en 24 volt oplader. Kan du sel lave det kan du nok holde det under en tudse.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-05-12 23:05

Der kan fås aktuatore der kan klare formålet der køre på 230V Så slipper di for noget med lader etc.

Hvis du vælger at finde en Linær aktuator, kan ophængning endda blive lidt stilfuld. og monteringen med et alm. væg ophæng og en forlænger plade er mulig.

Hvis du søger efter en sådan med den længde du har behov for på DBA.dk kan den sikkert købes brugt for en overkommelig pris. Der er sikkert en held del der har klunset noget sådant uden selv har kunnet finde anvendelse for dem.

De er dyre at købe som nye, men ofte værdiløse at gemme....

Mvh Benjamin