/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
akkutank
Fra : jps6
Vist : 425 gange
100 point
Dato : 29-05-03 14:55

Jeg har tænkt mig at bygge en akkutank selv 750x750x2000 (bxdxh) men jeg er i tvivl om de forskellige tilslutninger og deres placering ( er der evnt. rør ell. lignende indvendig )

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-05-03 15:04

Hej jps6
Personligt kan jeg ikke vejlede dig i det projekt... meeeen!
Den tror jeg ikke du får godkendt, jeg tror ej heller det kan betale sig omkostningsmæssigt.
Hvis jeg var dig, så ville jeg konsultere en autoriseret VVS, men jeg må indrømme, at jeg tror ikke på, at du får den godkendt. Beslutter du dig for at gøre det aligevel... så læs lige din forsikring igennem (det med småt også).
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 29-05-03 17:46

Hvad skal akkutanken bruges til.?
Er det til solvarme eller lign.?
Hvis det der noget som skal tilsluttes brugsvand kræver der va godkendelse.
Her er lidt om METRO beholdere som jeg håber kan hjælpe dig.
http://www.metrotherm.dk/files/9499%20METRO%2005-060.pdf
V.H.1april

Kommentar
Fra : jps6

Dato : 29-05-03 17:52

til clan
da jeg IKKE er tilsluttet det offentlige varmesystem er det ikke nødvendigt med andre godkendelse end den fra forsikringen (brandforskr.) angående det økonomiske da jeg laver det hele selv (købt ny kedel, motorshunt o.s.v.) sparer jeg ca. kr. 5-7000,- så det kan vist godt betale sig.men Tak alligevel.
jps6

Kommentar
Fra : jps6

Dato : 29-05-03 18:02

til 1april
akkumuleringstanken (ca. 1340 ltr.) skal bruges i forbindelse med en fastbrændselskedel tilkoblet et oliefyrsænlæg ( jeg har i forvejen en gammel kedel uden akku. tilsluttet det virker fint men jeg skal fylde på for tit om vinteren ).M.V.H. jps6

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 29-05-03 18:10

Da jeg kan forstå du skal bruge det til opvarmning syntes jeg du skulle prøve at søge under solvarmeanlæg på nettet, da der er beskrevet mange gode lagertanke.
Jeg har selv været med til at installere et kombineret solvarmeanlæg/fastbrændselsanlæg med 3 gange 1000 liter lagertanke og det kræver en masse rørføringer. Så prøv at undersøg de forskellige muligheder inden du går igang med det store byggeri.
Ps. husk at lave plads til en ordentlig gang isolering samt div. følerlommer hvis det skal kunne styres automatisk.
V.H.1april

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 29-05-03 18:41

Der er mange ting du skal tage højde for. Her er nogle af de ting jeg lige kommer i tanke om.
Expansiontank? (hvor stor)mener du skal regne med 10-20% ,overkogningssikring/afløb, max 30 graders forskel på frem/retur til kedel da du ellers kan ødelægge kedlen, Flere tankrum ?for at udnytte den naturlige lagdeling af varmt/koldt vand,automatikstyring?,blande sløjfe for at forhindre for stor fremløbs temp?.Og ikke mindst, kan placerings stedet tåle en vægt på over 1.5 ton.?

Husk det er ikke kun prisen på tanken, men også rør fittings som gør et kraftigt indhug i tegnebogen.
V.H.1april

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-05-03 21:51

Husker jeg rigtigt, så skal et fasbrændsel anlæg have "åben" ekspansion.
Emesen.

Kommentar
Fra : jps6

Dato : 29-05-03 21:55

til 1april
først tak for interressen
jeg tror du har misforstået mit spørgsmål det jeg er interresseret i at vide er den fysiske udformning af tilslutningerne altså hvor på tanken jeg tilslutter kedelfremløb/retur og eksisterende
anlæg frem/retur resten har jeg rimelig styr på
på forhånd tak jps6

Kommentar
Fra : jps6

Dato : 29-05-03 21:57

til emesen
korrekt

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 30-05-03 19:26

Det er korrekt med åben ekspansion, men du skal stadig have plads til væskeudvidelsen derfor ekspansionstank(ikke trykekspansion)
Eksisterende anlæg tilsluttes i toppen (frem top,retur nederst)
Kedel nærmest bund(frem top,retur nederst)
V.H.1april

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 30-05-03 19:48

Expansion = udvidelse, Åben (må ikke kunne lukkes af) = uden sikkerhedsventil
Expansionstankens størrelse svarer til vandets udvidelse plus lidt.
Mit forslag til serieforbindelse:
radiator retur>ind nede>fast brændsel>ud oppe>ind nede>gas/olie fyr>ud oppe>radiator frem.
Når fastbrændsel er aktiv vil fyret ikke køre, da vandet allerede er varmt.
Her er lidt om emnet. http://www.dgc.dk/publikationer/vejl/vejl31.pdf
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : jps6

Dato : 31-05-03 08:42

Tak for svaret emesen.
vejledningen med billeder var lige hvad jeg skulle bruge

Kommentar
Fra : Bonny14

Dato : 03-08-03 16:12

Hvis du selv skal lave tanken så er det ikke nogen god ide at koble alt det vand på dit andlæg jeg har selv lavet noget lig. I min tank satte jeg en spiral som var koblet på andlæget og uden om den var det stille stående vand så får man ikke 1000 - 1500 l ind på andlæget