/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Bræmmer.
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 550 gange
100 point
Dato : 07-05-12 11:48

Med fare for at få verbale klask i min bare røv, vover jeg den påstand, at de 10 meter bræmmer langs vandløb, åer og søer, som træder ikraft pr. 1. sept. i år, er en god ting for miljøet - og især vildtet.

På den jagt jeg har lejet (jeg har døbt jagten, Gyllegårdsjagten) plasker landmanden gylle helt ud til kanten langs åer og søer. Såvidt jeg kan se, kan det ikke undgås at disse vande bliver forurent af gyllen. Landmanden har i år 2 gange plasket sine afgrøder til med gylle, med det resultat at harer og råvildt er forsvundet fra Gyllegårdsjorden - vildtet er flygtet ind til naboen.

Forleden dag gik jeg på opdagelse langs de levende hegn, langs disse hegn fandt jeg flere ådsler fra harer og pindsvin. Mon ikke disse stakkels kræ har lidt gylledøden ?

Okay, eneste minus er, at der bliver offentlig adgang til disse.

Mvh.
Tommy.
Manden med masser af jagt - men ingen vildt. Til gengæld kan jeg nyde den danske natur i en hørm af gylle.

Gåde:
Gæt om jeg har jagten næste sæson ?

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 100 point
Dato : 07-05-12 13:52

Vi er enige, sålænge lodsejeren bliver holdt skadeløs, og adgangen bliver forvaltet efter offentligheds loven, altså ingen offentlig adgang.
Fiskeriforeninger må da også snart melde ud.

Jeg har aldrig set faldvildt i forbindelse med gyllenedfældning, eller kørsel med slæbeslanger, så jeg tror ikke på at harene og pindsvinene er kommet af dage på grund af gylleudkørsel. Hele danmark stinker af gylle i en periode, så mon ikke det er os homo sapiens, der lider mest og mors vasketøj.
Når vi kommer til græsslånings tiden, har vildtet problemer af betydning, mens vi mennesker elsker lugten af nyslået græs, ( - græs allergiere) er det "Killing Fields" for vildtet, den årstid er for mig 10 gange værre en "Gylletiden"

Jeg vil nu ikke byde ind på dit væddemål, der går vist en kæpe abnorm buk og skuler i et af dine hegn, kom tilbage efter jagtsæsonen så kan du nemt havde en anden mening.

Så ordsprorget " knæk og bræk" gælder vist fint de næste 4 dage hos dig, kan jeg hører, og så endda ret bogstaveligt.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-12 21:27

Jadak, og hvad er der så sket? Landmændene er begyndt at pløje indad mod moser og mindre skove, for at kompensere for tabet af agerjord langs vandløb etc. . selv om de kompenseres. Hvad uadad tabes - skal indad altså vindes, og det kommer til at gøre ondt på dyrene.

Bræmmerne vil bidrage til bedre levevilkår for dyrelivet - men så kommer offentligheden væltende med børnehaver, SF`ere og en horde byhunde - som garanteret vil medføre stor uro i naturen.

Det ser sort ud - altså den offentlige adgang til bræmmerne. Derudover har dyrelivet brug for så meget brak som muligt.

Selve jagten bliver måske langt mere bekvem for undertegnede, idet eventuelle bræmmevandrere rejser dyrene og sender dem op til lille mig.
Sit UBU - sit!!
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-05-12 21:52

Muligvis Tonganeser, muligvis. Men i det øjeblik landmændene begynder at pløje moser og skove op, vil landmændene så ikke tabe tusindevis af kroner på tabte lejeindtægter ?

Vi kan hurtige blive enige om, at fri adgang til bræmmerne er noget være gylle - for nu at blive i termologien.
Jeg ser sådan på det, at bræmmerne er med til at give dyrene et åndehul. Når det så er sagt, kan jeg også godt få øje på ulempen ved at have folk rendende i tide og utide.

Den lille hurtige og charmerende fyr, haren, har eddermame trange kår. Ikke på grund af jagten, men på grund af det såkaldte moderne landbrug. Hov !!! jeg glemte helt at nævne agerhønen, den har det heller ikke nemt.
Godt den er ven med Ballesprederen (ironi kan fremkomme i denne sætning)

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-12 22:22

Den største gevinst for alle parter - inklusive vildtet, må være når ejendommens ejer beholder jagten for sig selv. Så tænkes der ofte kreativt med sigte på optimale levevilkår for vildtet. Lejes jagten ud, så har jeg det indtryk, at ejerne i de fleste tilfælde er bedøvende ligeglade med braklægning etc. Der er altid jægere nok som betaler hvad der forlanges, så de kan komme ud at lufte bøssen, og indeholder jagtaftalen betingelser om vildtpleje etc. . så får ejendommens ejer gratis arbejdskraft oveni.

Nu har vi renoveret det største mosehul - og nu er der blevet fantastsike forhold for rådyrene - med små lune lysninger bag vest- og sydvendte skrænter. Ser edermageme godt ud. I rå er vildtet fredet i nævnte mose - indtil vi får dannet os et billede af, hvordan dyrene trives.

Flere og bredere bræmmer - og nul adgang for børnehaver m.v.

Mvh.
Tonganeseren

Kunne egentlig godt bruge en lystfisker med hang til gedder.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-05-12 23:42

Nu er det ikke alle jægere som ejer jord. Det er heller ikke alle landmænd som går på jagt.
Derfor er kombinationen - jeg ejer jord, men går ikke på jagt, vil du leje jagten - en god kombination.
Jeg går da udfra, at de fleste jægere er ansvarlige og forvandler deres lejede jagt godt.
Men selvfølgelig, der er altid brådne kar, men det er der indenfor for alle kategorier.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-12 23:54

Så må jeg have udtrykt mig uklart. Jeg klandrede ikke jægerne - men udlejerne. Jeg mente blot, at ejer man jorden og driver jagt på denne, så er man vel kun interesseret i at skabe så stor en vildtbestand som muligt. Jeg kender også konsortiemedlemmer som ligeledes gør en stor indsats for at holde en passende balance - men kender også modsætningerne hertil.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-05-12 09:44

Tak for det præcise svar.
Dog er vi lidt uenige om udkørsel med gylle m/ slanger og faldvildt.
Det må være en opgave for Canon fotografen Bæ, at liste sig efter en gyllevogn og knipse det afgørende bivis Så glæd Jer til billederne, Bæ plejer at smide 50.000000 billeder ind af den samme situation.

Ærgerligt at ikke flere bød ind.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-05-12 18:04

I min hjemmekommune, hvor landbrugsjorden er udlejet til en masinstation, blev der ved en lejlighed hældt enorme mængder gylle ud langs et villakvarter, hvor videborgmesteren blandt andet boede. Så sker der edermageme noget, men hvad hjalp det på stanken?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 11-05-12 22:14

Tak for poing, det ville ikke være fagligt ukorrekt,at sætte pirat fotografen ind her, det kræver en tophastighed på mere end 23 km og at man er istand til at vende på en forager på 18 meter i bredden.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-05-12 22:33

Åh det tænkte jeg ikke på.