/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
SU regler. !?!?!?
Fra : WonderfulQ
Vist : 1214 gange
100 point
Dato : 06-05-12 20:20

Jeg har søgt og søgt på dette spørgsmål på google, su,dk og andre steder og kan ikke finde det, så jeg prøver her.

Jeg skal starte på SU til aug. Skal læse til lægesekretær. Mit spørgsmål er så : får man SU når skolen er lukket ifbm ferie eller helligedage ?? Altså der kommer jo en efterårsferie, juleferie, påskeferie, vinterferie og sommerferie - bliver jeg så f.eks trukket 1 uge på min SU efter efterårsferien eller er SU et fast beløb man får hver mdr - selvom man så ikke møder op på skolen når der er ferie.

Håber I forstod dette - lyder lidt indviklet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-05-12 20:32

Du får et fast beløb hver måned.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-05-12 20:38

Citat
Du får et fast beløb hver måned

Også i sommerferien?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-05-12 20:42

Ja, SU bliver også udbetalt i sommerferien. Hvis man tjener gode penge eller har feriepenge, kan man fravælge, så man gemmer det til senere brug.

Hvis man får udbetalt feriepenge, får man stadig sit su. men må så bare ikke arbejde der hvor man har feriepenge fra.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-05-12 20:43

Der hvor der er begrænsninger, i sommerferier gælder kun hvis man skifter studie- altså hvis man stopper inden sommerferien- og skal optages igen til august/september..

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-05-12 20:54

du kan have ret i , at det er svært at finde det som jeg skriver på diverse sider. Nu har jeg haft 3 og stadig 1 af mine børn under uddannelse- og de får / har fået SU i ferier.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-05-12 20:57
Kommentar
Fra : WonderfulQ

Dato : 06-05-12 20:58

Grunden til, at jeg også spørg er : jeg har været i fast job i 8 år som sikkerhedsvagt og har derfor et feriekort herhjemme. Kan jeg så få dem alle udbetalt i juli eller vil jeg så "mangle" dem på min udbetaling når vi når efterårsferien ?! Jeg ville da godt "score" alle mine feriepenge til min sommerferie nemlig. . Skal lige siges, at jeg pt er på kontanthjælp ( har været det i 2 mdr nu ) men den stopper d. 30.6. Så de kan i hvert fald ikke komme efter mig. Dem har jeg talt med, og de anbefaldet mig faktisk også at få dem alle udbetalt i juli - men de kunne desværre ikke svare mig på om jeg ville miste dem på SU.

Det vil sige, at jeg får FULD SU selvom der er ferie ? Der er jo efterårsferie i uge 42 f.eks. Så mangler jeg ikke en uge i min udbetaling derefter !?

Undskyld jeg skær det ud i pap - jeg skal bare være BOMBE sikker.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-05-12 21:07

Du starter jo dit studie til august- derfra har du så mulighed for SU. Du kan bruge dine feriepenge i juli,

Du får ikke trukket noget som helst i dine ferier på SU

Det som de tæller sammen er din samlede indtjening på et år- altså der er en begrænsning på hvormeget du må tjene, herunder feriepenge.
Det gælder altså støtteåret - hvilket jo er fra August.

http://www.su.dk/SU/BETINGELSER/MAADUTJENE/Sider/default.aspx

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-05-12 21:09

Mange tak.

Kommentar
Fra : WonderfulQ

Dato : 06-05-12 21:14

Den der side så jeg godt smuller54 - men jeg troede, at fribeløb betød løn. Altså hvis du har et job ved siden a. Men det er altså også feriepenge. !?

Cool jamen så vil jeg da få alle mine feriepenge udbetalt og holde en fed sommerferie inden jeg skal på skolebænken i 4½ år.

Fedt - 1000 tak for hjælpen. :)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-05-12 21:16
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-12 22:48

Er du sikker på at lægesekretærudd. er SU berettiget - det er jeg ikke sikker på den er??

http://www.handelsfagskolen.dk/elevuddannelse-10/kontor/laegesekretaer/lon-eller-su-313.aspx

(ps jeg har ikke læst det hele)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-05-12 23:16

De første 2 år er et grundforløb, med HG HHX ell. lign. De er SU berettiget.

Derefter er det praktik og elevløn

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 06-05-12 23:17

spørg dog på din skole, der kan de oplyse dig om alt , så du ikke stå og mangler penge eller betale dem tilbage fordi du får db.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-12 23:22

Ok, så lærte jeg også noget i dag... tidligere var lægesekretærudd. en udbygning af kontorudd, hvor man fik elevløn, og læste man videre til lægesekretærudd. var det for egen regning

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 08-05-12 11:33

Man får SU hver måned indtil sommerferien. Der bliver man automatisk meldt fra og man skal så tilmelde sig igen. Så kan du få SU i sommerferien. Fribeløbet er det du kan tjene om måneden ved arbejde uden at du bliver trukket i SU. Håber det hjalp. Husk at søge boligstøtte hos din kommune.

Mvh. Malaga.