/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Skæring i acryl/plexiglas.
Fra : k_m_s
Vist : 835 gange
200 point
Dato : 06-05-12 16:27

Hej.

Hvad kan jeg bruge som smørrelse når jeg skærer/sliber i acryl/plexiglas?

Uden at det sætter farve eller ødelægger acrylen.

Hilsen

Kim

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-05-12 17:11

Sprit

MVH

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 210 point
Dato : 06-05-12 17:19

Isopropylalkohol kan bruges uden risiko for plexiglas da den ikke indeholder acetone som der er i sprit.

Men hvis din DSB er lidt grovtandet, udvikles der ikke så meget varme.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-05-12 17:20

iPhone vil vist ikke skrive sav....
Så undskyld for DSB

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-05-12 17:45

Jeps Benjamin har ret
Isopropylalkohol
Stiksav
Helt ny kniv, med store tænder til Træ/Plast
Meget lav hastighed
Stille og roligt, la kniven lave arbejdet ikke trykke.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-05-12 17:56

PS. husk at holder pladen spændt godt fast, tæt på en fast bord kant der hvor du skære, og meget gerne med tyk træliste spændt oven på tæt langs skære linen.
(Pladen skal helst ikke vibrere ret meget) .

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-05-12 18:20

Hvis det er noget du skal lave meget af, kan de lægge mærke til om saven laver "smeltepølse" foran eller omkring klinge, hvis dette sker er det fordi klingen brænder sig igennem pladen.

Hvis din skæring er optimal laves der pænt hvidt smuld.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 06-05-12 20:05

Jeg har brugt en stiksav med langsom hastighed og har sat malertape på skærelinien, så det ikke flosser. Nogle er der selvfølgelig folie på.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-05-12 21:12

Slibe/Afgrate gør man med nye træ file, igen stille og roligt.

altså altid skarpt værktøj og langsomme bevægelser, da plast meget nemt bliver varmt og smelter, hvilket giver et grimt resultat.

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 07-05-12 23:10

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Hilsen
Kim