/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fælles ventilation i bad og køkken
Fra : jorael
Vist : 1176 gange
300 point
Dato : 05-05-12 19:04

i lejligheden findes brusenichen i det tidligere spisekammer i tilknytning til køkkenet.
Kan samme hul gennem muren ud i det fri bruges som udgang for luft fra såvel en emhætte/emfang, der sidder lige under hullet, som fra en ventilator i en bruseniche, som befinder sig ca. 2½ meter fra hullet. Hvilken dimension skal hullet have - og hvilket udstyr anskaffes? (Det er tilladt både med brusenichen og hullet i muren)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-12 21:57

Nu kender jeg ikke den pågældende installation,
men generelt vil jeg anbefale at adskille bad og køkken ventilation.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-05-12 13:07

Skal du trække en emhætte eller bare almen ventilation? I sidstnævnte tilfælde kan en relativt billig væg ventilator som Lindab eller SystemAir anvendes. En lyddæmper gennem væggen og afgrening til bad og køkken. Brug URH125 i køkken og URH100 i bad. Lav det af energimæssige årsager med 2 hastigheder (selvom man ikke må). Kør altid minimum lav fart - aldrig slukke.

Overholder intensionerne i de tidligere bygningsreglementer, men er ikke helt gangbar idag. Men absolut brugbar og funktionel.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 08-05-12 09:20

Det er et byggeforeningshus fra ca 1885.
Overvejelserne går også på, om der skal sættes en fælles ventilator direkte på et (evt lyddæmpet) murrør, og med forgreninger til emfang og bruseniche? Skal der være ekstra ventilator på emfang/emhæte og ligeledes ekstra ventilator i bruseniche.
Ti Svengivernsen: I brusenichen sidder bagerst en gammel trækkanal, fra det var spisekammer (eller har komfuret stået der?), men som ikke virker godt nok. Er det en løsning, som alternativ, at sætte ventilatoren til den gamle trækkanal? Hvordan ser man, om der er "liv" i trækkanalen. Ofte er de gamle trækkanaler fyldt med affald og dislige.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-05-12 11:17

ang om der er træk i den gamle kanal. Tænd en "Havaneser" nyd den og nyd den mens du puster røgen ind i tilgangen til "kanalen" bliver røgen hurtigt suget op er der jo passage . Prøv evt bagefter med et kloakrensebånd og se hvor mange Allikereder der kommer ud forneden.

Husk på aftræk fra emhætte skal være udført i brandsikre materialer-ikke noget med billige hvide plastrør--tænk på en friture der går ild i-og så med sugemotor op gennem kanalen-wost case brændt hus ingen forsikring-kontakt en ventilationsmand !

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 08-05-12 11:36

Gamle eternitkanaler er no good.

Kontakt en ventilationsmand (for guds skyld ikke en VVS'er eller elektriker, selvom disse påstår de ved noget om ventilation).

Skal emhætte med ind over, er det pludselig noget mere bøvlet og ventilatoren skal være noget kraftigere, Der skal ikke være ventilator i emhætte, eller i bruseniche. Kun een centraludsugning + motorspjæld.

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 09-05-12 08:17

Tak for svaret 3773 og jer andre.
Jeg vil først teste den gamle trækkanal ved brusenichen med røg eller en ligher (jfr Indiana Jones). Og forsøge at rense den op for fuglereder. Er der hul igennem kanalen, sluttes udsugningen og ventilatoren til brusenichen til der. Emhætten bliver i så fald tilsluttet helt traditionelt.