/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Arbejde med sammensætning af træ.
Fra : nielsymer
Vist : 815 gange
35 point
Dato : 03-05-12 13:09

Hej med jer.

Jeg har i flere år arbejdet med at lave småmøbler til eget behov, på hobbyniveau. Jeg har dog hovedsageligt arbejdet i fyrretræ, og er derfor ikke så øvet i andre træsorter.

Jeg har tænkt mig at lave et lille bord, hvor jeg bruger forskellige slags træ. Bordets overflade skal bestå af træstave som limes sammen. Jeg vil gerne have at overfladen bliver stribet, i to eller endda tre forskellige farver/træsorter. (lys/mørk/rødlig osv)

Mit spørgsmål er altså: Hvilke slags træ kan i anbefale at bruge til et sådan projekt? Er der nogen slags der ikke passer sammen? Er det almindelig trælim der bruges til at lime også hårdt træ sammen? Gode råd og kommentarer modtages gerne.

Niels.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 35 point
Dato : 03-05-12 16:18

Du skal aldrig blande eksotiske og nordiske træsorter, det bliver for "billigt" og spraglet.
Selv ved antikke møbler hvor overflader er dyrt mahogny, men snedkeren har snydt og lavet ben og skuffeindmad i bejdset ask vil en kender vrænge ansigt, og værdien falder tilsvarende.

Hvis Du vil have lyst træ sammen med teak eller mahogny vil jeg foreslå Ramin, det som kosteskafter bliver lavet af, det bliver lidt rødligt efter nogle år og vil derfor passe smukt sammen med det andet.

Ægte teak har et højt indhold af kisel og slider værktøjet hurtigere.

Brug en vandfast trælim så fugtskader bliver elimineret, og selv teak med et naturligt indhold af olie vil limen bide på.

De forskellige stave og klodser Du vil sætte sammen skal selvklart komme fra samme rum, altså lagret og have den samme temperatur.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-05-12 19:19

Jeg ville bruge kontakt lim til sammenføjning
Har ikke selv arbejdet med hårde træsorter, men
jeg har en masse møbler i samme, og bruger jeg trælim
til at udbedre skader osv..... så går limningen OP igen - efter en våd sommer/ vinter
de møbler jeg har givet kontakt lim holder stadig
men ende-fladerne du limer sammen skal være temmelig ru og knas tørre
så holder det
Og bruger du det som et bord = skal sikkert have en våd klud engang imellem
så holder trælim altså ikke i længden
------

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-05-12 19:22

NB: der er en der sælger disse træsorter - inde på QXL
Bare hvis du manglede træ.........

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-05-12 21:11

Citat
Jeg ville bruge kontakt lim til sammenføjning

Man har kun een chance for at samle det rigtigt.........

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 03-05-12 23:20

http://www.traeinfo.dk/publikationer/traehaandboger/ Her ser du Træ 49 - 58 træarter. Vælg træarter med omtrent samme svind i de tre dimmensioner, så skule den være der.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 04-05-12 08:25

Citat
Gode råd og kommentarer modtages gerne.

Får du bunker af herinde - af mere eller mindre lødig karakter...

Kommentar
Fra : nielsymer

Dato : 04-05-12 11:53

Tak for de gode inputs.

Citat
Hvis Du vil have lyst træ sammen med teak eller mahogny vil jeg foreslå Ramin, det som kosteskafter bliver lavet af, det bliver lidt rødligt efter nogle år og vil derfor passe smukt sammen med det andet.

Hvad koster denne slags træ, sådan rundt regnet? Altså teak, ramin og mahogny?

Godkendelse af svar
Fra : nielsymer

Dato : 11-05-12 13:56

Tak for svaret LuffeA.