/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Manglende tryk på det varme vand
Fra : bluesky
Vist : 1217 gange
200 point
Dato : 02-05-12 20:52

Hejsa,

Vi fik for lidt under 2 år siden installeret et Vaillant naturgas fyr med en stor keddel. Dette fyr er vi bestemt tilfredse, vi men oplevet et faldende vandtryk på det varme vand (det kold er fint nok ).Vi havde en servicetekniker til det årlige service check og han mente at vor rør var ved at kalke til og foreslog at vi monterede en magnet afkalker ved tilførselsvejen - ellers kommer vi jo ud en større hvis rørerne skal afmonteres og renses i 3 etager ;-(
Hvad er jeres erfaring for en metode som virker ?

Bluesky

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-05-12 22:02

Nu er der jo sjældent at alle rør er lige til kalket.

Er der tryk på ved det aftapningssted der er nærmest keddel?

Det kan jo væres så simpelt at det er et dimensioneringsproblem.

En magnet tager ikke det kalk der var groet fast i rørene, før denne blev monteret.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-12 01:37

Jeg tror også på tilkalkning. Det sker hvorkalken i vandet udfældes, og det er hvor vandet opvarmes, eller/og trykket falder. Hovedproblemet er formentlig høj kedeltemperatur, og deraf udfældning af kalk i brugsvandsdelen. Hvis først der er en forsnævring et sted, fører det til trykfald understrømning, og dermed til yderligere udfældning.
Magneternes virkning baserer sig mest på tro. Hvis de sættes udenpå et rør er det ren tro.

Få fjernet kalken, og sænk kedeltemperaturen til maksimalt 60°C.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-05-12 10:09

Påvores Bosch gasfyr, starter cirkulationspumpen, nå vi åbner for det varme vand. Det giver vedvarende tryk, og vi risikerer ikke, at pumpen sætter sig i sommerhalvåret, hvor der er lukket for varmen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-05-12 13:16

Citat
En magnet tager ikke det kalk der var groet fast i rørene, før denne blev monteret.

Ikke rigtigt.
Jeg var anset i et firma der først introducerede ret kraftige magneter ude i byggemarkederne til nem montering, det viste sig så at der opstod utætheder i gamle installationer hvor tykke kalklag var det eneste der bogstaveligt talt holdt rørene sammen.

Det var alligevel en salgssucces, så vores konkurrenter lugtede selvfølgelig penge og hældte noget billigt uholdbart lort ud på markedet, i sidste ende droppede vi det helt da folk holdt op med at tro på virkningen.........alene fordi at de var nærige

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 200 point
Dato : 03-05-12 19:39

Jeg havde nøjagtig samme problem for ca. 2 år siden. Problemet var at trykket faldt langsomt - over 3-6 måneder.
Jeg prøvede at fejlsøge ved at pumpe vand baglæns og forlæns gennem forskellige udgreninger på varmtvansledningen m.v. Til sidste kunne jeg pege på et rørstykke som måtte være godt stoppet til.

Da jeg fik det skildt ad, fandt jeg en stor kalkprop i en næsten vinkelret rørbøjning - og da den prop var væk - var flowet som normalt. Senere har jeg få skiftet dette rørstykke. Selve proppen bestod af små sandkornsagtige kort som var sintret sammen. Deruover har jeg tidligere set at jeg i min køkkenvandhane kan finde samme salgs kalk-korn i "luft-iblandings-filteret" ved hanens udløb.

Jeg bor på Sjælland, har normalt 55 grader setpunkt på gasfyret på det varme vand.

Omkring det med magnet - så ville jeg vælge en ionbytterløsning i stedet på det vand som går ind i fyret.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-05-12 13:45

Det er også tit trykket hen til fyret som er problemet, specielt stophanen lige før fyret.
Luk helt og Åben helt 10 gange, og ser om det ikke ændre trykket.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 07-05-12 18:59

Hejsa,

Tak for alle jeres gode input
Tryk fra hovedhane og til fyr er målt og det er helt OK. Der blev lagt nye rør ifbm. installation af fyret. Fra fyr i kælder til stueetage er rør skjult så det kan være svært at se hvilket rørstykke der kunne være et problem og ditto til 1ste. sal hvor problemet er endnu større. Vi holder en temperatur på det varme vand på 58 gr. (krævet af konen til sine bade).
@Thomas_Mygind - kan du forklare en ionbytter løsning nærmere og hvilken effekt det har ?

Pft. til alle
Bluesky

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-05-12 21:10

En ionbytter er det samme som sidder i en opvaskemaskine - som fjerner kalk-ioner fra vandet og som gør vandet blødt. Man kan købe et blødtvandsanlæg som typisk indstallers før indgangen til dit fyr - som sikre at kalk fjernes fra vandet. Det betyder så at der ikke kommer kalk ind i fyret hvor det fælder ud ved højere temperaturer.

Grundlæggende består en ionbytter af noget der ligner sand - som det kolde vand med kalk pumpes igennem. Her vekselvirker Ca++ ionerne med ionbytteren - som gør at kalcium-ionerne hænger fast på sandet. Efter nogle kubikmetre vand er ionbytter-sandet mættet med kalk og skal afkalkes med f.eks. salt (NaCl) - ligesom med opvaskemaskinen.
En variant af ionbytteren bruger strøm til at fange kalken - hvor der så fterfølgende løber en delstøm af meget kalkholdig vand i kloakken.

Det nemmeste er sikkert at købe en færdig enhed som kan fjerne kalk. Jeg vil tro de koster 10-15.000 kr.

Bemærk at kalkudfældning øges væsentlig ved øget temperatur - så derfor anbefales det typisk ikke at sætte temperaturen op til 58-60 grader !!

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 08-05-12 09:22

Hejsa,

Tak for info. Thomas_Mygind
Så blev jeg da det klogere men det erjo nok ikke løsningen i vort tilfælde ;-(

Men tak

Bluesky

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 15-07-12 18:17

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Jeg tilkaldte en VVS mand i sidste uge og han havde 2 formodninger :
1) en ventil havde sat sig ½ meter fra fyrets udgang - det var det ikke
2) Et 90 graders knæk 20 cm væk fra denne ventil - Da han havde udskiftet røret her - Vupti så havde vi fuld power igen.

Tak til jer alle for god info og bidrag
Bluesky
PS. det tog ham kun 20 min. så var alt på plads respekt !