/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
jagt leje
Fra : Altor
Vist : 784 gange
200 point
Dato : 02-05-12 14:15

Hej Igen,

Så kom der styr på Schweiss-hunde besøget. Vi havde en lang snak om dette og hint, men især omkring anskydninger, skudtegn og hvordan man skulle forholde sig når man havde afgivet skud. Så der fik jeg een ordentlig een på indlæringen... og han var desuden åben for at jeg kunne komme med på en afsøgning eller to, efter at bukkefeberen har lagt sig en smule

Men mens jeg nu venter på at tingene tager fart, så er jeg begyndt processen med at finde et stykke jagt, for uden foregående viden herom, så kommer det nok til at tage en rum tid før der sker noget på den front.

Og der er selvfølgelig et par spørgsmål som presser sig på.

Hvis vi nu antager at udgangspunktet er at jeg gerne vil have noget jagt hvor jeg kan trisse lidt rundt med en riffel og skyde mig 1-2 stykker råvildt om året.
Hvor stort et stykke skal man leje?
Jeg ved godt at det komme an på hvor mange penge jeg har, men hvis man ser bort fra dette, hvad bør jeg som minimum sigte på? Jeg kan læse jagtformidling.dk at man kan afskyde omkring 0,03 stykker råvildt pr. ha, dvs jeg efter denne formel skulle ud og have fat i godt 66 Ha.

Hvad skal man gå efter rent beplantningsmæssigt?
Eftersom rådyr er randdyr, så vil jeg forvente at jeg skal søge efter en kombination af skov og ager/eng. Helst med noget vand tæt på.

Men hvordan ville i gribe det an og hvad ville i søge efter?

mvh
Torben

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-05-12 20:19

Hej Altor/Torben.
Al sammen gode og relevante spørgsmål, som kunne udvikle sig til en større diskussion. Navnlig spørgsmålet om arealstørrelsen
Citat
0,03 stykker råvildt pr. ha, dvs jeg efter denne formel skulle ud og have fat i godt 66 Ha.

Jeg tror slet ikke på, at du er så uerfaren som du giver udtryk for.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-05-12 22:09

He he. Jeg fik samme tanke, men det er jo også muligt, at vi har med en "fast leaner" at gøre - som også får udbytte af litteraturen.
Hvorom alting er, så er det altid godt at få gennemgået de nævnte ting. Måske sidder der en gut/gutinde derude i æteren - og læser på hjemmesiden her.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Altor

Dato : 02-05-12 22:15

Hey Tommy,
Jeg har et researcher gen, og bruger gerne meget tid på at læse om tingene, ligesom jeg læste strandoghavjagt.dk's forum tyndt da jeg startede op som pramjæger sidste efterår. Faktisk læste og skrev jeg så mange noter, at det blev til en guide på hjemmesiden for nye strandjægere

Men mit problem her, er så at jeg ikke har nogen praktisk erfaring med tingene, så jeg kan ikke noget filter til at sortere plabrene fra. Og der må være nogle stykker...eller i hvert fald nogle stykke med andre syn på tingene. Eksempelvis, hvis vi taler om afskydninger pr ha, så bliver der på raavildt.dk nævnt at hvis man er flere naboer om et større område, så kan man indgå en aftale omkring afskydninger pr lod-størrelse, således at hvis man ejede 1-10 HA så måtte man afskyde 2 stk råvildt, 11-20 ha gav tilladelse til 5 stk. Lidt andre størrelser man taler om der.

Og jeg har aldrig været ude og leje noget jord, så det har jeg heller ikke nogen anelse om hvordan man griber an, og især ikke hvad man skal kigge efter. Jo tak, gul rapsmark vil jeg nok ikke leje, men står der nu 10 træer omkring en sø på midten af marken, er den så værd at leje alligevel, og i så fald betaler man så 200 eller 400 pr ha for hele arealet af rapsmarken eller fortæller man bonden at de ti bnd og grund kun er søen man vil leje, og marken vil man kun have retten til fordi vildet løber derud når man trykker?

Men jeg takker da for at du ikke mener at jeg er hel grøn...så har mit researcher gen jo alligevel gjort nytte :)

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-05-12 22:16

For nu at blive ved jagtleje og arealstørrelser:

Min søn har - sammen med et par bekendte, lejet cirka 44 ha. i nærheden af Holbæk. Masser af omgivende skov og to mosehuller. Pris: 4.000 årligt. Nu regner sønnen ikke med at kunne slå kløerne i rådyr, fordi han mest er på jagt sammen med mig, på en ejendom, hvor der er tale om masser af råvildt, kronvildt og nogle dådyr.
Han er udelukkende interesseret i fuglejagt - og i sagens natur er der rigtig mange ænder i fjorden, som ligger mindre end 1.000 meter fra det revir, gutterne har lejet.

Hvis du kan få fat på et revir på mellem 66 og 100 ha. med moser og evt. skov, så læner du dig op af en årlig jagtleje på mellem 15.000 og 20.000 kroner - afhængig af hvor i landet du lejer dig ind.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-05-12 22:22

Gå efter kuperet terræn. Det giver helt andre muligheder end den klassiske Lolliske roemark. Der er ikke noget i vejen med rapsmarker - tvært imod. Her tager rådyrene helst ophold i dagtimerne - og du har større muligheder for at lokalisere dyrene på deres ører og opsatse, uden at dyrene derved lokaliserer dig..

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 200 point
Dato : 03-05-12 09:14

Den er umulig at pris-sætte, for den bedste jagt er mange gange den billigeste, nemlig hvor ejeren helst vil have, og har råd til der dyrkes human jagt for en haresteg, et halvt rådyr og en mindre skilling, men det findes stadigvæk heldigvis
Desværre er det sådant, at landbruget for det meste er så gældsat, at jagtlejen er en væsentlig medspiller til indtægterne på brugene, og det kan ses på prisdannelsen, der selvfølgelig bliver reguleret af efterspørgelsen, og den har jagtfolket lavet lige så vanvittig, som mange af de Juppie drenge, der er modejægere kan magte at betale, med fuldt skattefradrag, og jeg skal lige være der, med MB´ren 420 CDI 4 x 4, og min revisor talknækker så vi kan få plutfasaner og foder kørt ind, som rent fradrag.

Lidt aktuelle priser:

1: Muligheder for de der kronedyr og vesterhavsvind i en klitplantage, opdelt i tre stykker ialt 83 HA
Pris pr. HA 1084,00 gode danske kroner.

2: Måske fiskeret i Varde å eller gængs vildt på stykket, og nænsom jordpleje 20 HA
Pris pr. HA 650,00 gode danske kroner.

3: Flade marker i vestjylland, hvor arealet mærligvis kan få gæs henover, og der ses rådyr 37 HA
Pris pr. Ha 157 gode danske kroner.

Så hvis pengepungen eller nærmere pengtanken, ikke har betydning tog jeg da nok no. 1.
Hvis jeg lod fornuften råde og ville prøve mig selv lidt af, tog jeg no. 3 til ca en tiendel af prisen, men rådyr er og trives overalt i Jylland, endnu da. Fyn vil ikke være et mål for dig, da råvildtet stadigvæk ikke er på fode efter sygdom.

I de stærkeste besatte områder med råvildt, er der virkelig mange dyr, og der bør skydes meget mere end der bliver gjort nu. Jeg er ikke i tvivl om, at hvis der ikke bliver reguleret mere på lam og hundyr, at vi kan få store problemer med råvildtbestanden i fremtiden.
Så den regnefaktor du har, gælder nok ikke i mit hoved, jeg ser hellere bestandudviklingen i et meget stort område og der skal jages derefter.
Afskydningsmodeller er mange gange lavet ud fra, mer og mer tilvækst, hvad der i min kikkert intet har med an stærk og levedygtig bestand at gøre, selvfølgelig skal der ikke mejes ned for fode, men klovvildtet har med, den udvikling landbruget har taget, max vilkår for øjeblikket. Hvordan vil dansk jagt og også jagtlejepriserne se ud, hvis vi fik sæl ligenende forhold.
Der er noget som hedder en trailerpark, i DK har vi nu fået en Hochsitzs og Stige park, som skæmmer naturen ad h.... til, de knolde som sætter dem op, har ingen respekt for den omliggende natur, ikke engang en gang maling i camu eller en grangren, er der tid til.

Igen Altor, snak med lokal gutterne og sæt et skriv ind på f.eks. formidlingen, lad være med at blive "" B "" medlem et eller andet sted, for en overhøvding mr. "" A "" medlem, som ikke selv har råd til hele pakken og som regel vil styre det hele.

Rådyr er forøvrigt ikke afhænige af tilgang til vand, de får tilstrækkeligt i deres fødeoptagelse.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-05-12 10:01

Det er al ære værd du forsøger at undgå alle fælderne ved at undersøge hvilke muligheder der er tilgængelige - men pas nu på med, at det ikke bliver ligesom hos politikerne; megen snak og undersøgelser og ingen handlinger - resultat: Du kommer ikke et skridt videre !! Tag nogle chancer inden for de økonomiske formåender du er i stand til og brug din sunde fornuft og dømmekraft.
Jeg er helt på linie med betterwissers beskrivelser - at sige hvad der er bedst, er umuligt på forhånd!
Brug hjertet og fornuften og find et passende område, hvor du ikke binder dig i længere tid. Gode venner og fælles jagt-revir, kan være en farlig cocktail. Mange gode venskaber er gået fløjten over små dumme uenigheder om ens jagt !
Men som sagt: Smid lidt af forsigtigheden overbord og spring ud i det - trods dine 37 år, har du i bedste fald måske yderligere 30 år som aktiv jæger - brug disse år nu og tag så de små ærgelser som uvægerligt vil komme

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-05-12 21:57

Citat
Jeg kan læse jagtformidling.dk at man kan afskyde omkring 0,03 stykker råvildt pr. ha, dvs jeg efter denne formel skulle ud og have fat i godt 66 Ha.
Jeg mener gutterne på Jagtformidlingen har misforstået et og andet. Det kan ikke være arealstørrelsen der er bestemmende for hvor mange stk. råvildt der kan skydes - det må være bestandtætheden der afgøre det.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-05-12 14:57

Citat: "- trods dine 37 år, har du i bedste fald måske yderligere 30 år som aktiv jæger".

Hmmmmm! Hvad så, hvis man stadig er aktiv jæger som snart 70-årig?? Er man et "Zooologisk" særtilfælde?

Jeg regner da med at fortæstte, til jeg skvatter om.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-05-12 15:04

Sådan !!!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-05-12 20:02

Jeg tror squ jeg tager en snak med Ole Opfinder. Ole's opgave skal være, at opfinde en terrængående rollator til vores gangbesværede ældre medjægere.
Jeg havde tænkt mig, at rollatoren skal udstyres med en 1,5 kw elmotor med 3 fremadgående terrængear + 1 bakgear.
En krog til vovsen, samt en smart anordning, hvorpå man kan lægge geværet når dette ikke er i brug. Endvidere skal rollatoren udstyres med 3 kopholdere, samt en lille kasse, hvori man evt. kan have sit nitroglycerin - høøø - hjertemedicin. En stor åben kasse til ammoen.
Rollatoren skal endvidere udstyres med en blæser. Denne blæser skal kunne - efter årstiden, indstilles til varm eller kold luft, således at vores ældre medjæger ikke kommer til at fryse - eller for den sags skyld, at svede. Ligeledes skal rollatoren have indbygget GPS, således at brugeren ikke farer vild i skoven - eller i det område han evt. befinder sig i.

Mon der bliver salg i svinet ?

Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-05-12 20:36

Du har glemt en lille device - nemlig en affutage til at holde styr på gøbben.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-05-12 08:19

Kære Tonganeser.

Du skrev: Hmmmmm! Hvad så, hvis man stadig er aktiv jæger som snart 70-årig?? Er man et "Zooologisk" særtilfælde?

Jeg regner da med at fortæstte, til jeg skvatter om.

Så du har sgu' snart noget at se frem til, nemlig som et Zoologisk særtilfælde
Har du planer om at skulle lægge flere fliser ? For så kommer det med at skvatte om helt af sig selv ?

ØV4
Multi-X?

Kommentar
Fra : Altor

Dato : 05-05-12 13:54

Rigtig gode betragtninger BW, som jeg helt kan følge. Jeg er selv bekymret for den tendens hvor jagt får status som golf, og brugt som en aktivitet når virksomheder skal servicere forretningsforbindelser. For at give forbindelserne en god oplevelse, så er der risiko for at man vender det blinde øje til human og bæredygtig jagt. Jeg har det sgu underligt mht. godsjagterne på fasaner. I mine øjne minder det for meget om Quail jagt i USA hvor man står rundt om et tårn og en mand står inde i tårnet og frigiver Quails, som så tager et af mange huller i tårnet ud mod friheden, og de ventende jægere. Begge formater er, efter min opfattelse, jo blot en anden form for flugtskydning, og ikke så meget med jagt at gøre. Det er farligt når kvantitet får større vægt en kvalitet, og jagtens success måles på størrelsen af paraden.

Og hochsitze er jeg heller ikke fan af. Jeg er på et projekt i tyskland for tiden, og har kørt det gamle østtyskland tyndt i foråret. Her er det jo umuligt at kigge på en mark eller læhegn uden at blikket fanger et fritstående tårn. Selv på flade marker med over 1km til nærmeste træ, står de…flotte er de ikke. Men jeg skal ikke udtale mig om anvendeligheden af hochsitze… før jeg har prøvet at sidde i én

Nå, tilbage til sporet. Her første sæson vil jeg ikke investere mere end 6000 i noget jagt. Jeg vil tage ØV’s ord til brystet og afholde mig fra at gå i kompaniskab med nogle venner…ja ok når jeg siger nogle, så kender jeg faktisk kun 4 venner/gode bekendte som dyrker jagt

Og som du så nøgternt påpeger ØV, så er jeg nok ved at blive politiker, så jeg må hellere tage tyren ved hornene og få spammet nogle flere folk, og få smidt et opslag op på jagtformidlingen. Har jo også studeret Googlemaps over nærområdet og fundet nogle interessante stykker jord. Nu skal jeg blot overvinde mig selv og få sendt et brev eller ringe for at høre om der er interesse for udlejning. Virker sgu bare så påtrængende. Og kan det kombineres med at jeg lægger lidt vildt som del af betalingen, så ville det jo ikke være så ringe. Tanken havde før strejfet mig, men det er rart at vide at betalingsformen rent faktisk burde være opnåeligt.

Oh, ja, lige en status på riffelprøven. Jeg var oppe på skydebanen i Urlev i dag, sammen med 119 andre, og den prøvesagkyndige fortalte at han havde afvist over hundrede! Anyway, alt gik fint, og jeg kan nu kaldes riffeljæger

Takker igen for gode input.

Godkendelse af svar
Fra : Altor

Dato : 05-05-12 14:13

Tak for svaret betterwisser.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-12 14:26

Hvad er det du skriver Altor? 19 bestod ud af 119 prøvedeltagere??? Den normale dumpeprocent plejer at ligge på mellem 35 og 40%.
Rystende.

Men tak for nogle fine spørgsmål og tillykke med din prøve. Knæk og Bræk fremover.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-12 14:35

Kære Øjenvidnet.

Saa jævned han for andre
den vanskelige Vej,
men da det led mod Julen,
da sagde Armen nej;
det var saamænd Tongadrengen,
han tabte Ham’ren brat,
de bar ham over terrassen
en kold Decembernat.

Da konen betragtede den færdige terrasse udbrød hun:
"Ser det ikke mærkeligt ud, at fliserne ikke ligner de andre på gangarealerne."?
Jeg var tæt på at bryde sammen i krampegråd - så jo! Jeg ender squ nok som Jens Vejmand.

Mvh.
Tonganeseren - for hvis indre øje alt er firkantet og gråt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-12 14:41

Og hvis nogen har en hæmoride, så lyt til Sebastians glimrende tekst - som trøst:

D G A D
Du er ikke alene. Der er en der følger dig
D C Hm E A
og det' helt på det rene tralalalalalalalala etc.
som dig

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Altor

Dato : 05-05-12 15:20

takker Tonganeser.

En lille korrektion...Der var 120 oppe til prøve idag, men der var 220 som forsøgte at tilmelde sig, dvs han afviste 100. Tror dumpeprocenten lå på 25%, ca 1-2 i hver gruppe af 6 personer.

Og pas nu på dig selv...ellers må du få Kaptajnen til at konstruere hans rollator som modulbaseret, så kan du klikke jagtmodulet fra og klikke stenlæggermodulet på.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-05-12 15:23

Det må være guitarakkorderne.....

D G A D
Du er ikke alene. Der er en der følger dig
D C Bm E A
og det' helt på det rene han har det li'som dig
D G D
som dig

Hej Tonga, som du kan se, har jeg gearet den en halv tone ned ved at bruge en BM fremfor en HM

Tomse

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-12 19:36

Tusinde tak. Så kan jeg stadig være med. Ellers lidt af et mareridt at skulle synge med på vore kære psalmer, når man en sjælden gang går i kirke. Skidtet er udskrevet til kovertstemmer - og ikke til gravrøster.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-12 19:40

Jeg observerede i øvrigt en kongeørn over reviret forleden weekend. Dælme en effektiv måde at tælle krager og ravne på. I ørnens første cirkel over skoven steg alt hvad der kunne flyve af sortklædte kragefugle til vejrs efter den formastelige ørn - og hvilket airshow. Jeg så også en kongeørn over Fredensborg - for cirka 14 dage siden. Har måske været den samme. Derudover har jeg set vandrefalk og fiskeørn.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-12 19:42

. . . og rød glente.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-05-12 08:44

Tonganeseren - for hvis indre øje alt er firkantet og gråt.

Der kan man se, hvilken uheldig indflydelse knolden fra Løsning, Bendt Balledoof, har haft på en ellers ganske fornuftig mand !!
Men ellers skal du have megen ros for din lette omskrivning af Jens Vejmand. Hvis nu alt går galt og du ikke kan gå på jagt mere, har du potentialet til at skrive lejlighedssange m.m. - det vil nok kunne give til en flaske brændevin i ny og næ

ØV4
Multi-X?

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 06-05-12 12:19

Selv tak, og tillykke med tilladelsen til riffeljagt.

ØV 4, nu skal vi nok ikke tillægge knolden fra rundkørslen, større evner, end godt er ))), han kan næppe inflorerer på Tonganerens åndelige hapitus, måske anedralin barometeret kan opnå en passende højde, når han med god grund, afretter lidt på hundepiskeren.

Nu tigger og beder Ballesprederen om, at få folk til at sende ham deres private emali- adresser, så han kan sende bøger til dem, var det ikke 24 har fik genoptrykt sidste gang, og stadigvæk har han 22 tilbage, de manglende var vist dem, fruen brugte til at tænde op i bålet med, når der skal grilles fisk på den store plæne))

Hvis konen ikke er tilfreds med brolæggerarbejdet, kan du, hvis du tør, foreslå en god gang asfalt, lagt på, af nogle Irske svindelerdrenge, ligeså sort som asfalten. Du kan passende stille forslaget, når du sidder med motoren igang, med vinduet meget lidt på klem, og skal ud og fiske en 10 - 12 timer )))).
NB!! husk bilen skal være vendt, med snuden ud af indkørslen, inden du forsøger ovennævnte.

Sebastians udemærket sang, er også T&S kamp melodunte, de har omskrevet den lidt til:- der er altid en der forfølger dig,- det er fandme uhyggeligt du))

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-05-12 12:43

ØV4