/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Gammel Basta lås - hvordan låses den op?
Fra : semajeto
Vist : 7386 gange
100 point
Dato : 30-04-12 22:37

Jeg har denne lås som jeg ikke kender kombinationen på for at kune låse den op:

http://peecee.dk/upload/view/364515

Med 6 taster findes der 728 muligheder, så inde jeg går i gang vil jeg være sikker på at gøre det rigtigt. Jeg er i tvivl om hvilken af de 2 knapper på siden der lukker låsen op når den rigtige kombination opnås. Når den venstre aktiveres sker der ikke noget og når den højre aktiveres, nulstilles alle tasterne. Er systemet: tast en kombination og tryk på den venstre. Hvis låsen ikke låser op nustilles tasterne med den højre og en ny kombination kan derefter prøves?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-12 22:41

Ej hvor sjovt at gense den lås... som jeg husker det, så hev jeg i dimserne, og trykkede på den til højre

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-04-12 22:55

Ved oplåsning nulstilles kodevælger.

Inden du går i gang med oplåsning kan det være en fordel lige at give den noget WD40.

Da jeg gik i skole var det en sport i at se på kodevælgerne, hvor de var slidt og brugt. Så kunne vi låse andres cykler op blot ved at kigge vælgerne.

Slid på øre eller flader var taster der skulle ud. Slid på toppen var taster der skulle ind. Ikke slidte skulle ikke indstilles.

Det kan være det også kan hjælpe dig.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 30-04-12 23:00

Låsen er smurt med MD40 og ligger klar. Den har ikke været brugt i +10 år og være opbevaret udendørs. Jeg kan derfor ikke se hvilke og hvordan tasterne er brugt. Jeg er stadig i tvivl om hvornår henholdsvis venste og højre tast på siden af låsen skal bruges?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-04-12 23:05

1+1+2
om det er en UD + UD og IND eller omvent - kan jeg ikke huske mere, men det plejer at være STANDART kode
EVENTUELT den sidste (2) = helt HØJRE
------
Eller se efter om der sidder en KODE bagpå låsen...

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 30-04-12 23:06

Systemet er: tast en kombination ind, ud eller spring over og så tryk på den venstre. Hvis låsen ikke låser op nustilles tasterne med den højre og en ny kombination kan derefter prøves.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-04-12 23:08

Citat
Da jeg gik i skole

Og så kom de lidt NY´ERE med en rød KNAP frem og tilbage et par gange OG OP gik den...
Giv den en med en træsko OF DEN HOPPER op frivilligt......

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-04-12 23:12

Højre TAST er til at åbne låsen med, den anden kender jeg ikke

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 30-04-12 23:14

Tak klemme2006, det prøver jeg og vender forhåbentlig tilbage med et billed af låsen oplåst.

Accepteret svar
Fra : klemme2006

Modtaget 110 point
Dato : 30-04-12 23:18

Det var vist ikke helt klart. Prøver igen.

Systemet er: Tast en kombination. Hver tast skal enten ind, ud eller springes over . Tryk på den venstre. Hvis låsen ikke låser op nulstilles tasterne med den højre og en ny kombination kan derefter prøves.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-12 23:22

Klemme, er du helt sikker?? jeg huser det modsatte

Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 30-04-12 23:33

Tak for svaret klemme2006.

Efter at have fulgt rådet fra klemme2006, lykkedes det ved systematisk at følge tretalssystemet med kombination nr. 126 at opnå dette:

http://peecee.dk/upload/view/364524

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-04-12 23:35

Citat
Klemme, er du helt sikker?? jeg huser det modsatte

Den til VENSTRE får bare TASTERNE til at hoppe på plads/ UD - igen
den kan på ingen måde NULSTILLE en indbygget kode på låsen
Bill Gates var JO IKKE født dengang

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-12 09:13

Jeg synes det lyder ulogisk, at det er knappen til venstre der får låsen op... men hiver/trykker fra venstre mod højre, for så at gå tilbage til venstre???

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 01-05-12 11:28

En simpel papegøjetang kan nemt åbne den. Har gjort det et par gange..

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 04-05-12 19:07

tillykke med det. Du er en tålmodig mand.