/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Lægge 2 partitioner sammen
Fra : nomore
Vist : 1116 gange
50 point
Dato : 28-04-12 12:45

Hvordan får jeg de 2 gule partitioiner lagt sammen til en.
http://www.gratisimage.dk/image-B280_4F9BCA09.jpg
Har prøvet EASEUS Partition Master men det kan ikke klare det.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 28-04-12 13:01

Flyt drev C helt til venstre så de 2 ikke allokerede drev ligger ved siden af hinanden, slet begge de sidste drev og opret et nyt stort drev på den ubrugte plads, jeg har aldrig prøvet det du gerne vil, men måske vises de 2 ikke allokerede drev som 1 efter en genstart når du har flyttet drev C, du bruger selvfølgelig Gparted til den slags : http://gparted.sourceforge.net/download.php

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-04-12 13:08

Prøver lige

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-04-12 13:29

Citat
Flyt drev C helt til venstre så de 2 ikke allokerede drev ligger ved siden af hinanden

Ja det var jo lige ud af landevejen = med EASEUS Partition Master
http://www.gratisimage.dk/image-C031_4F9BD498.jpg

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 28-04-12 13:29

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-12 13:33

Det kan gparted (ubuntu) også gøre.
Men når du har flyttet det C: drev skal du lige genstarte op i windows inden du laver mere.
Partitionsflytning bør helst gøres med et live program så styresystemet er helt i hviletilstand.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-04-12 13:33

Jeg har aldrig set at man kan lægge to partitioner sammen på den måde som du siger. Men man kan naturligvis kopiere indholdet fra den ene ud på et eksternt medie (eller over på den anden partition hvis der er plads) slette denne partition, for derefter at udvidde den anden partition så den fylder som dem begge. Derefter kan man så kopiere indholdet som man før kopierede fra den første partition ind på den nu udviddede partition. Jeg har flere gange prøvet noget tilsvarende med held. Og ja, kopieringen forgår under Windows eller Linux, og håndteringen af partitionerne forgår med Gparted, o.v.n. har allerede givet et link til denne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-12 13:36

Søren - det er ikke-alokerede partitioner /uden indhold)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-04-12 13:44

Ok, den havde jeg ikke fanget. Ja så skal den eksisterende partitioner jo blot flyttes.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-04-12 13:52

Citat
Partitionsflytning bør helst gøres med et live program så styresystemet er helt i hviletilstand.

EASEUS gør det ved at genstarte systemet og begynder før det starter op igen
(det tog omkring 2 minutter)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-12 13:58

Yes - og det er der det kan kikse.

Eks.
Forberedelse af partitionsflyt > Easus laver en batch > efter genstart kører denne batch ................
Men - hvis der går noget galt og den batch ikke kører færdig ...........er systemet låst og kan ikke starte fordi denne "kørsel" står klar, men kører ikke.

Det har jeg oplevet et par gange.