/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Riffeljagt kursus
Fra : Altor
Vist : 1106 gange
100 point
Dato : 27-04-12 21:45

Hej,
Jeg går med overvejelser omkring at snuppe et bukkejagt kursus til efteråret.

Jeg erhvervede mig en riffel sidste efterår og skal op til riffelprøven næste weekend. Men uden tidligere erfaringer med riffeljagt vil jeg ikke ud og leje jagt før jeg har oparbejdet blot en smule erfaring. Indmeldelse i et konsortie er også under overvejelse, og jeg er så småt begyndt at skimme jagtformidling.dk.

Men som sagt så overvejer jeg et kursus, fordi det må formodes at jeg her kan blive sat godt og grundigt ind i de basale praktiske kundskaber…så som at brække dyret, aldersbestemmelse, afskydningsprincipper, etc etc. Et er hvad man kan læse sig frem til, noget andet er når man så kigger på dyret igennem kikkerten.
Men jeg ville høre om der er nogle herinde som har gode erfaringer med udbydere af kurser, og som eventuelt har links til nogle?
Jeg har selv fundet http://www.morkaskogs.se/jaktdansk.htm. Men kan forstå på andre indlæg herinde at man skal være påpasselig med hvem man går til, så for ikke at købe katten i sækken ville jeg gerne trække på jeres erfaringer.

Mvh
Torben

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-04-12 00:17

Nu hører jeg selv til den kategori som fik jagten ind med erstatningsmælken, og jeg lærte det meste om jagt af min kære bedstefar, som var skytte.
Derudover har jeg lyttet til andre - mest ældre jægere med masser af jagterfaring.
Du vil lære det hele på mindre end 5 måneder, og derfor vil jeg anbefale dig at finde frem til en erfaren jæger, som du kan følge på bukkejagterne i sommerperioden. Det skal gerne være en jæger, som har mulighed for at bortskyde 2 - 3 bukke, så du ikke havner hos en kollega, som måske ikke kommer til skud på det revir han ejer - eller lejer.
Jeg ved at Provsten - på denne hjemmeside - tidligere har hjulpet nye riffeljægere, og hvis han stadig lever (det håber jeg inderligt), så send ham en PM. Det kunne jo være, at han og du bor i nærheden af hinanden. Hvor - så nogenlunde - bor du??? Vi skal jo være forsigtige her med vore private oplysninger - desværre.
Bor du i Nordsjælland, kunne jeg måske hjælpe.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-04-12 00:21

Du kan finde et stort antal kurser på JAGTFORMIDLINGEN. Bare skriv riffeljagt kursus i Google- og find JAGTFORMIDLINGEN.

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 100 point
Dato : 28-04-12 07:24

Hej Altor

Det " kursus" du leder efter, tager sådan ca et helt jægerliv + lidt mere, og hver enkelt jægersmand, mener selv, at han besidder de eneste unikke sandheder, udi jagtkunsten og dens forvaltning, som afhænger af, om han er trofæjæger, eller vil bestand pleje sit revir, rent afskydningsmæssigt)))))

Det er en glimrende indgangsvinkel til din begyndene riffeljagt, du tager her.
Der findes flere "Tonganesrene" som går mere op i selve jagten og dens viderebringelse, end selv at nedlægge vildtet, du skal bare havde fat i dem.
Kontakt den lokale formand for jagtforeningen, i dit lokal område, forklar ham dine overvejelser omkring riffeljagt og din manglende erfaring, han kender sine "lus" på gangen.

Jeg kan ikke udstede nogen form for ganranti, men jeg er sikker på, at du kommer med på jagt. Yderligere skriver du en kort beskrivelse af dig selv, og dine bevæggrunde, den smider du op på opslagstavlen på den lokale flugtskydningsebane, efter behørig tilladelse, så hurtigt du kan, det giver lidt gruppepres på medlemmerne)).
Du skal kobles på et længere varende jagtligt forhold. Et lyn kursus hos folk, som skal have et tilskud til deres egen jagt, og ophæver sig selv til guder udi jagtkunsten, er der nok af, både her og i udlandet. Så få smidt jagtstøvlerene ind hos nogle af de lokale.

Jeg har dyrket meget "makkerjagt" det er meget mere spændende, end selv at trykke på aftrækkeren, det giver jagten en helt ny dimension.
Der kan ikke ske noget ved at smide et indlæg ind på jagtformidlingen også.
Knæk og bræk med dit forehavende og lad os hører hvordan det går.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Altor

Dato : 28-04-12 14:21

Tak for svarene indtil videre.

Det var netop på jagtformidlingen at jeg så henvisningen til kurset i Sverige, men som BW også skriver så er det netop mammon-hungrende plattenslagere som jeg gerne vil undgå, og derfor ville jeg jo gerne høre andres erfaringer med kursusudbydere.

Jeg er godt klar over at man ikke kan lære finesserne i riffeljagt på et 4 dages kursus, og at jeg vil blive ved med at lære nyt i mange år i fremtiden. Men jeg ser det lidt som en trinvis affyring. Først skal jeg have lært de basale færdigheder, så som det at brække dyret, og i særdeleshed hvordan jeg griber jagten an. Herefter kan jeg overveje at finde et stykke jagt selv.

Hvorvidt jeg så bliver trofæ jæger eller ej, må jo komme an på en prøve, men umiddelbart vil jeg rigtig gerne lære om hvordan man plejer reviret. Jeg har læst en del inde på råvildt.dk for at lære om afskydningsmetoder og om hvor meget man kan/skal afskyde. At man tager fra ”toppen” og ”bunden”, og for guds skyld ikke skyder smaldyrene (med mindre de er dårlige. Men det eneste jeg ved om aldersbestemmelse er det som jeg har kunne læse mig frem til, og som alt andet teori, så kan det kun bruges som fundament og kun gennem øvelse bliver det praktisk anvendeligt. Og jeg erkender blankt at det at vide at gammelråens hoved er kortere end smaldyrets, kun giver mening når man har et sammenligningsgrundlag, hvilket fordrer megen praktik og erfaring. Men hvor var også det sjove hvis man allerede inden man startede op, viste alt om hvad man gik i gang med! Så jeg glæder mig usigeligt meget til at grave ned i denne del af jagten. Ligeledes det at sidde ude en tidlig morgen i duggen og lytte til naturen. Men nu er jeg jo også blevet en halvgammel mand (37) så det er vel hvad vi gør…sidder og mimrer og funderer

Det er to gode forslag du kommer med BW, mht. at sætte et opslag op i jagtforeningen og skydebanen, og det er noget som jeg vil tage til mig. Ligeledes var der én som foreslog mig at tage kontakt til den lokale sweisshundefører og se om jeg ikke kunne komme med når han er ude og eftersøge anskudte og påkørt vildt.

Og med fare for at blive hjemsøgt, så kan jeg da nævne at jeg bor i trekantsområdet :)

Mvh
Torben

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 28-04-12 17:32

Du kan ikke komme med en registeret schweiss hundefører, det vil konflikte med ejendomsretten. Han er den eneste som lovligt kan betræde og eftersøge på anden mands jord.
I en alder af 37 må du være en del, eller meget " brugt", hvis du bruger tiden på at mimre og henfalde til dybsindige tanker, hos rigtige mænd og Multi-X´r kommer det først efter det 75 tyvene år, om vi må be))))), hvad er det for en ungdom, ud i felten og sniffe, ikke sandt)))))))?, kommer du ikke fra trekantsområdet?, her bor der mange spøjse typer har jeg lade mig fortælle:

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-04-12 21:51

Hmmmm Ikke værst at have fast ophold i "Trekantsområdet"!!!

Du har nogle gode holdninger - kære Altor, så det skal nok lykkes for dig at blive en god riffeljæger.
Men husk! De største bukke skal have lov til at beslå råerne - før de nedlægges (altså bukkene). Det er kun i politik og interesseorganisationer at skravlet får lov til at bestemme noget.

Mvh. og med ønsket om rare oplevelser på Dianas`s stier.
Tonganeseren

37 år - vor Herre bevare os for en årsunge.

Kommentar
Fra : Altor

Dato : 29-04-12 06:39

Hehe, Ja, der er lunt og godt her i trekantsområdet, men dog en anelse fugtigt her til morgen..

Det kan godt være at mimre er at tage den et stykke for langt, men tankerne er blevet nogle andre efter sønnen blev født i efteråret, og brugt tror jeg de fleste forældre er de første måneder af deres nyfødtes liv :D

Mht. schweiss hundeføren, så nævner jagtloven at han må medbringe et gevær og en ubevæbnet hjælper, så sålænge at jeg ikke snupper gøbben med, så burde der være åbnet for at drage med.

Mvh
Torben

§ 2. Skov- og Naturstyrelsen kan bemyndige hundeførere og andre til at eftersøge og aflive anskudt eller på anden måde nødstedt vildt, herunder fugle, der findes indsmurt i olie.
Stk. 2. De personer, der er bemyndiget efter stk. 1, har mod forevisning af behørig legitimation uden retskendelse adgang til privat område, når formålet er at eftersøge og aflive nødstedt vildt, jf. lovens § 11, stk. 1.
Stk. 3. Legitimerede hundeførere bemyndiget efter stk. 1, må under eftersøgning efter § 1, stk. 1, ikke medtage andre hunde end den af legitimationen omfattede schweisshund. Hundeføreren kan medtage jagtvåben samt én ubevæbnet hjælper.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 29-04-12 09:02

Kære Tonganeser.

Jeg kan se du har nævnt mit navn i forbindelse med Altors søgning efter hjælp til at komme videre med jagtens velsignelser ! Tak for din omsorg - jo, jeg eksisterer skam stadig i bedste velgående.
M.h.t. at være "fødselshjælper" for nye jægere, kan jeg bekræfte at jeg gennem flere år har inviteret nye lokale ungjægere til at skyde et par dyr under kontrollerede forhold. Men ikke som nogen egentlig
"skole", men blot et tilbud til de unge om at kunne prøve kræfter med "rigtig" jagt på klovbærende vildt med riffel. Gennem de sidste ca. 5 år, har ca. 10 personer været med og deraf er de 7 holdt ved og så er jeg egentlig glad - det var jo det der var meningen.
Jeg vil gerne opfordre Altor til at lytte efter, hvad de to "gamle" har sagt - pas på med alt for mange kloge hoveder - ingen navne nævnte og derfor ingen glemte - erfaring kommer med årene, lyt og lær.
Min
Med ønsket om en fortsat god week-end.

Provsten1
Multi X

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 29-04-12 10:55

Du kan godt, efter loven komme med en schweissmand, tak for det info.
Har ikke været inde og læse "teksten", fint så du har gjort det, så skal du nok også, underskrive en tavshedserklæring. De schweisshundefolk jeg kender, har aldrig andre med, end måske jægeren og enkelte gange, en kollega.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-04-12 13:24

Hej Altor.

Provsten har ret i sine henvisninger til både Tonganeseren og betterwisser - se det er et par "gamle" jægere der ved hvad det drejer sig om, så lyt til dem !
Da du bor i Trekant-området (er der klamt efter en lørdag aften?), skal du passe på bb1, som udgiver sig for at være verdensmester udi jagt og natur !! Pas på ham - han er så fuld af pral og løgn-blot dette til info !!!

ØV4
Multi-X

Kommentar
Fra : Altor

Dato : 30-04-12 09:14

Så er planen lagt.

Jeg tager kontakt til formanden for min jagtforening og drager til foreningens flugtskydebane for at sætte et opslag op. Jeg er ved at udarbejde en mail som jeg sender til et par mails til lokale schwisshunde fører, så må vi se hvad det bringer.
Jeg tror jeg klapper hesten en anelse mht. kurset, og prøver at se tiden an og se hvad mine henvendelser smider af sig i forhold til at kigge erfarne jægere over skulderen. Så kan jeg til efteråret tage kurset op til fornyet overvejelse. Det med at skyde noget skal nok komme, første prioritet er at jeg ved hvad jeg har med at gøre, og er bekendt med skrevne og uskrevne regler.

Jeg er jo åbenbart stadig en årsunge, så jeg har jo tiden for mig .

Takker for input gutter!

Som sidst, så ville jeg jo gerne strø point ud på flere personer, så igen er uddelingen sket efter uvildig terningkast.

Mvh
Torben

Godkendelse af svar
Fra : Altor

Dato : 30-04-12 09:19

Tak for svaret betterwisser. Gode råd du kom med som jeg vil forsøge at følge op på. Ud over at kontakte formanden for jagtforeningen, så nævnte et erfaren medlem at jeg skulle tage kontakt til de ældre medlemmer, da en del af disse ikke længere har krafterne til at komme ud på egen hånd, og i flere tilfælde mangler hjælp til at afskyde bestanden. Så, nu har jeg i hvert fald en del kort på hånden jeg kan spille med.

mvh
Torben

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 30-04-12 19:30

Selv tak Altor, håber du får resultater ud af det, så lad os hører hvordan det spænder af.
Held og lykke med riffelprøven i weekenden og husk at få skudt en del med rifflen bagefter på banerne, det giver den fornødne sikkerhed på jagterne.

Knæk og bræk
Mvh
BW

Ps. med din alder bør du stadigvæk, kunne holde trekantsområdet rimeligt fugtig og dugfrisk, den kan du lige mimre ldit over ))

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-04-12 21:46

Hvis du skyder liggende med riflen anbragt på en rygsæk, så fastgør et stykke skind der hvor hånden/skæftet berører rygsækken. Nylon har det med at være glat - og tjek så lige rygsækkens korrekte højde, så du ikke liller anspændt.
En jagtkammerat fik syet to små poser oven på rygsækken - som et par "nosser" i overstørrelse, og fyldte sækkene op med fint tørt strandssand. Alle tiders anlæg i marken og på banen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Altor

Dato : 06-01-13 19:23

Hej, og Godt Nytår her på Kandu

En rum tid siden jeg smed mit sidste spørgsmål omkring jagt og i særdeleshed riffeljagten og jeg tænkt jeg ville giv en opfølgning.

Jeg endte jo med at benytte mig af en hel del af jeres input, deriblandt makkerjagten som Besserwisser talte om. Jeg var så heldig at møde en jæger fra nærområdet til noget jagtskydning som jagtforeningen afholdte, og han havde mig med ude på Pürch 6 gange i foråret. Efter et par ture med ham som riffelbærende, endte jeg med selv at gå forrest med ham som guide og underviser....uovertruffent! Fik dog ikke skudt bukken, selvom vi havde den inde på 70m, men sidestillet med oplevelserne, så var det en mindre detajle.

Derudover hoppede jeg på et Pürch kursus hos DJ oppe ved Kalø, hvilket viste sig at være et kanont kursus, hvor man fik set virkeligt meget råvildt, og hvor jeg fik snuppet mit første stykke råvildt. Havde også mit første forbiskud, det mest lærerige skud jeg har affyret. Gemmer stadig hylsteret for at påminde mig om at man aldrig skal gå på kompromis med sine egne forudopstillede successkriterier.

Har haft kontakt til et par stykker i nogle konsortier via jagtformidling.dk, men intet har givet resultat, primært fordi de søgte hundefolk. Så jeg er stadig uden egen jagt. Men på et tidspunkt finde jeg den sidste bonde i Danmark som ikke har udlejet sin jord :)

Ligeledes var jeg på et kursus for lokkejagt på ræv, hvilket jeg virkelig ser frem til at prøve af noget mere, og så snart jeg er hjemme fra Slovakiet (arbejde), så skal der tages kontakt til lokale svinebønner og konsortier for at høre om de ikke skal have reduceret deres rævebestand. Blev en smule overrasket da underviseren på kurset (Sandor) nævnte at rævene tager omkring 60% af lammene på en sæson!

Så det var status....Tak for hjælpen, input og god humor