/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
380 volt motor
Fra : BademesterBc
Vist : 542 gange
20 point
Dato : 25-04-12 00:10

Hej jeg har lige anskaffet mig en kaffekværn, desværre er der et kraftstrøms stik på den (380v) med 5 pinde... I et almindelig stik er der vel kun 2 + 1 jord.
I har sikkert hørt det flere gange, men kan jeg få den til at køre på almindelig strøm?

Hvad skal der evt. til?

Info på motor pladen:

Asynchr. mot. 3 ~3AP80s-6

No 5082122 IP44 B14

075kw/1PS 61 50Hz

Y/"firkant" 380/220 V 940/ min

ISOL B COS 0.73 2.2/3.8 A

0000030

Håber det er info nok?

Med venlig hilsen

Daniel Kristensen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-12 00:48

Den kan godt køre på 220V

Du skal ændre blik i ved monteringsklemmerne som ved 380V (400V) er lavet
Xerne er blik i min tegning og --- er kun for at holde afstand på tegningen
II ved 230V er en Kundensator på ca. 60 UF.

O XXXXX O XXXX O

O---------O--------O
F---------F--------F

Ved 220V (230V)
O--------O--------O
X--------X--------X
F--------N---II---X (motor omdrejningsretning den ene vej)
X---II-- N--------F (motor omdrejningsretning den anden vej)

Det er ikke optimalt er lave denne montering da det påvirker motorens ydelse. Skulle det være optimalt skulle kondensator ændre værdi efter motorbelastningen.

Men det kan lade sig gøre.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-12 00:53

Det er et par år siden jeg har lavet det sidst, så måske er der kommet en VLT på marked er lave 3 faser ud af 230V.
Hvis en sådan findes, kan den redde der manglende moment (hvis dette er vigtigt).
Jeg vil lige kigge efter om der er et pænt billede af diagram via google.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-12 01:06

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=136632 i dette spørgsmål fandt jeg frem til at kondensator skal være på 65 UF pr HK og din motor er på 1 Hk.

Der er også et link til en side med en anden tegning der viser tilslutning også med mulighed for at skrifte retning.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BademesterBc

Dato : 25-04-12 09:55

Tusind tak for det hurtige svar, nu er det bare sådan at jeg ikke aner noget som helt om dette emne - Findes der en guide med billeder eller måske en video?

Skal jeg skifte ledning til et almindelige stik eller kan man bruge den der allerede sidder på?

Ellers kunne det være man kunne betale sig fra det?

Med venlig hilsen

Daniel Kristensen

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 25-04-12 10:49

Smid motoren ind hos den lokale installatør. Hvis det koster mere end 600,- er det tyveri.

Elektrikeren

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-12 12:03

Jeg er ganske enig i det foregående indlæg. Med at få en elektriker til at lave det for dig.

Fra mig har du fået den tekniske forklaring på hvordan det kan lade sig gøre.

Når du selv skriver at du er på ukendt land, bør du får det lavet af fagfolk.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-12 12:28

Tror du ikke at de 75 kw skulle være 0,75 kW

Firkanten er forhåbentlig kun en trekant.

Hvis den skal køre på 230 V med en kondensator til den 3. leder skal den kobles som trekant, elles blive spændingen pr viklingsfase for lille.

Motoren får på den måde et ret dårligt strtmoment.

Så møllen skal nok være tom for kaffe , når der startes.

Hvis dette er volapyk for dig, må du hellere få fat i en elektikker til monteringen.

Kommentar
Fra : BademesterBc

Dato : 25-04-12 13:18

Tak for alle svarene - nej, vil ikke gå i gang med det selv, ville ikke være forsvarligt:)

Det kunne jo være, der var nogen herinde i århus området, som kunne lave det for en skilling:)?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-12 14:37

Da det er alm. elektrikerviden er det bare at slå op i telefonbogen for dit lokalområde.

Du kan hurtigt brænde mere af i Benzin en der koster at fikse dit problem ved den lokale ledningstrækker.

Mvh Benjamin