/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Oplimning/opklæbning af fotos
Fra : Graciella
Vist : 2315 gange
40 point
Dato : 23-04-12 22:39

Hej!
Er der nogen der har kendskab til en nem og effektiv måde at opklæbe/ lime fotos på ? Skal sætte fotos på 50 x 50 cm på karton.
Da det er til udstillingsbrug, skal resultatet være rigtig godt.

På forhånd tak
Graciella

Kommentar
Fra : webm

Dato : 23-04-12 23:19

Du bruger ganske enkelt en spraylim som er beregnet til formålet
eks. http://www.tegneogkontor.dk/shop/3m-photo-mount-869p.html

Kommentar
Fra : kj

Dato : 24-04-12 09:13

Det bedste du kan gøre er at bruge gammeldags klæbefolie, det er en slag shellak, meget tynd, som man lagde mellem foto og karton, lægge papir ovenpå billedet og stryge det på med et varmt strygejern, det tyde lag folie smelter billedet til kartonen. Fås formentlig hos fotohandleren. Da jeg var i lære, blev det brugt til alle billeder der skulle klæbes på karton, vi havde endda en en gasopvarmet klæbepresse til formålet, men jeg har også privat brugt strygejern.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-04-12 14:41

Du skal bruger RIGTIG KARTON - ikke pap. Du kan bruge spraylim. Det vigtigste er, at kartonen ikke suge lim/fugt til sig, for så vil det bøje.
I gamle dag, hvor vi ikke havde spraylim, kunne vi bruge tapetklister på billedsiden. og på bagsiden brugte vi også tapetklister og limede avis på. På den måde udlignede vi den fugt, som skabte bøjningen.
Nogle spraylim, kan med tiden gå gennem fotopapiret, så der kommer mærker på billedet.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 24-04-12 15:19

Du kan endda få spraylim, hvor du kan fjerne fotos igen bagefter og bruge kartonen igen, fx.
3M Spray mount

Kommentar
Fra : webm

Dato : 24-04-12 15:30

Citat
Det bedste du kan gøre er at bruge gammeldags klæbefolie

Ja, det var dengang

Kommentar
Fra : Graciella

Dato : 24-04-12 17:22

MangeTak for de mange gode forslag og kommentarer.
Lige et spørgsmål. Kan 3M Spray mount godt bruges til fotos, der skal holde i lang tid?

Accepteret svar
Fra : webm

Modtaget 40 point
Dato : 24-04-12 18:45

Citat
Kan 3M Spray mount godt bruges til fotos, der skal holde i lang tid?

Ja, det kan det da bestemt, det er jo netop beregnet til det samme...

Som jeg linkede til tidligere:

3M Photo Mount 400 ml. ds.
Spraylim til fotos, permanent klæbende.
"den røde dåse"

Det bruges professionelt nu om dage.

Godkendelse af svar
Fra : Graciella

Dato : 26-04-12 22:16

Tak for svaret webm.
Jeg glæder mig til at gå i krig med opklæbningen - har fået fat i 3M Photo mount