/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
økonomi,bolig, samlevende og død
Fra : invalid01
Vist : 370 gange
20 point
Dato : 22-04-12 16:16

hej

jeg bor på 5 år sammen med min kæreste, i en fælles ejerbolig (50%-50%) han ønsker ikke, at vi skal sikre hinanden gensidig økonomisk eller gifte os. vi har ingen børn nogen af os.
Indtil nu er der kun gæld i boligen, hvordan sikker jeg mig selv bedst økonomisk? vi har skrevet under på at vi hæfter solledarisk hvis boligen sælges med tab. Men hvordan er situationen hvis den ene af os Dør. Ved han søster vil arve han og hvad så med mig ? Regner med boligen så bliver solgt, men hvad med hans pensions-opsparinge og formue i banke. bliver den brugt til gælden i lejligheden ? nu vi hæfter solledarisk ? det ville jo betyde at jeg kom bedre ud økonomisk (minder gæld)
Jeg har ind til videre sparet op og har en formue på 100.000 kr. som er min nød buffer, hvis vi går fra hinanden. Men ved også at banken vil gøre krav på pengene, pga gæld i lejligheden ! i dag.
Havde tænkt på at betale noget af gælder på pantebrevet, men tænker på, det er dumt, nu hvor han ikke vil bidrage ud over de faste udgifter.
jeg har også betalt 100.000 kr mere end ham i forvejen på indskudet udover har jeg betalt fælles inventar (ca.30.000) lige nu er han på dagpenge så er det okay at betale mere på regninger. Men ellers går vi tilbage til gammel ordning når han får job igen.

Den triste

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-12 18:18

Hm... Har han taget røven på dig?
Kan du ikke snakke med ham om problemet?

Okay... Jeg synes at du skal ofre nogen af de 100.000 kr på en advokat, som måske også kan råde dig, hvis du ønsker at komme helt ud af forholdet mens der endnu er liv i jer begge..

Det er IKKE nok at få juridiske råd her på kandu. For hvis nogen giver dig råd, som er forældede eller af anden grund forkerte, så er du måske bare endnu værre stillet.

Sørg endelig for at gemme kvitteringer, der beviser hvad DU har betalt.

Her står lidt om ugifte samlevende:
http://retssal.dk/?page=emne&id=1698&indexid=108

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-04-12 18:31

Citat
Hm... Har han taget røven på dig?

Hvor har du dog ret Birgitta.

Ham kan du IKKE stole på....
Men hans datter vil grine sig halvt ihjel hvis han dør før dig..hun får ALT og du står men el tom pung og en laaaang næse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-12 18:37

Lad nu være med at være så naiv og godtroende............................du skal da ikke fylde penge i noget som du ikke må blive fælles af.
Undskyld at jeg siger det så hårdt - men det er altså for at du skal vågne lidt op.
Som Birgitte siger - få en advokat til at råde dig.

Ps. En bankrådgiver er ikke din rådgiver men kun bankens rådgiver. Og det gælder alle banker.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-04-12 18:51

Du skal lave et testamente sammen med en advokat. Det koster ikke en bondegård.

Hvis kan ikke vil være med til at sikre dig efter dødsfald, hvad vil du så med ham i levende live?

Hvis du ikke nar dine aftaler på skrift - er disse intet værd efter et dødsfald. Alt efter hvilke navne der står på jeres papier, kan du risikere at du end ikke har adgang til boligen før skifteretten har talt.

Testamente skal jo blot være gældende så længe i har samme bopæl. Det handler jom ikke om et livsvarigt pant forhold efter i f.eks går fra hinanden.

Mvh Benjamin

Annuller spørgsmålet
Fra : invalid01

Dato : 22-04-12 19:59

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål