/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
tisser når den er alene
Fra : ljtma
Vist : 1085 gange
80 point
Dato : 22-04-12 15:52

Hej. Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre, for min lille YorkshereTerrier er snart ikke til at være i hus med.
Hvis den for en gangs skyld er et par timer alene hjemme er jeg nødt til at lukke den inde i et bryggers i kælderen - ellers tisser og besørger den overalt.
Den tisser også på gulvet hvis jeg f.eks. går ind i et andet værelse.
F.eks. gik jeg ud på badeværelset for at børste mit barns tænder... Hunden var stadig i stuen, og selvom jeg højst var væk ca. 5 min, så havde den tisset overalt.
Den bliver luftet masser af gange (kan løbe frit rundt i lukket have)
Det er en kastereret hanhund på 7år, som jeg har haft de sidste 3år. Det var en ældre dame som havde haft den, og bortset fra "tisseriet" er det en rigtig dejlig familiehund.
Der har hele tiden været lidt "bøvl" med den hvis den ikke var med mig hele tiden, men nu er det altså blevet så grelt at jeg overvejer at komme af med den, selvom mit barn er utrolig glad for den.
Er der nogen der kan hjælpe ??
Hilsen Julie

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-12 16:22

Den?

Det lyder som om han er en rigtig bange lille hund..

Hvorfor må han ikke gå med jer ud på badeværelset, når I børster tænder? Min hund har da altid adgang til at gå med mig. Især hvis hun er utryg. Det kan være lidt bøvlet, hvis jeg skal bruge et offentligt toilet, men med lidt god vilje så går det. Selv om hun er en golden retriever og offentlige toiletbåse er ikke ret store.

Hvor mange timer er du hjemmefra om dagen? Hvor gammelt er dit barn?

Jeg tror altså sagtens du kan få rettet op på situationen ved at finde ud af hvad det er, der gør jeres lille hund bange. Og ved at løse den situation.

Enten må du fortælle meget mere om jeres situation så der måske er nogen, der kan komme med råd her på siden, --eller du kunne kontakte en professionel adfærdsbehandler som kunne hjælpe dig med at finde årsagen. Det koster en del, men de penge kan være givet godt ud.

Jeg synes det er rigtig synd for både dit barn og for hunden hvis du vælger at lade ham aflive. At genhuse ham, vil være udelukket, hvis der er tale om urenlighed på grund af angst.

Hvad gør du, når du opdager, at han har tisset på gulvet? Skælder du ud?

Det kan nemlig være så simpelt, at hvis han får skældud fordi han har tisset når han har været alene, så bliver han så utryg ved at være alene fordi han frygter for skældud når du kommer hjem.. Og det kan få ham til at tisse.

Han forstår ikke nødvendigvis at han får skældud fordi han har tisset, men kan tro at det hænger sammen med at han har været alene. Og så bliver han endnu mere ked af at være alene.

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 22-04-12 17:18

Hej Birgitta. Jeg arbejder hjemme, og sammen med hunden faktisk hele dagen - hver dag.. Mit barn er 4år, og jeg skælder aldrig hunden ud når den har tisset eller besørget indendøre. Jeg ved godt, at det ikke hjælper, og at det nok vil gøre den endnu værre.
Jeg kan altså ikke have den med hvis jeg f.eks skal handle. DET har jeg prøvet flere gange, og pludselig tisser den bare - en enkelt gang besørgede den sågar midt i en forretning. (og ja, den var lige blevet luftet - hele vejen fra p-pladsen til forretningen - altså ca 500m i luntetrav).
Jeg har på fornemmelsen at hunden ikke er bange, men bare rigtig sur over at den ikke kan være med hele tiden.
Det med hundepsykolog tror jeg ikke hjælper. En af mine bekendte brugte sådan een for nogle år siden (til en shæferhund der ville dominere hans kone) og selvom de brugte en mindre formue på psykologen, så måtte hunden aflives til sidst.
Kan det mon være rigtigt, at hunden bare vil bestemme?? og tisser hvis den ikke for lov til det??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-12 18:02

Nej. Der er ikke tale om at han tisser for at bestemme over jer.

Hvornår er han sidst blevet undersøgt hos en dyrlæge?

Når en voksen hund bliver urenlig, så er det første, man bør tænke på om hunden er syg..

500m over en parkeringsplads er altså ikke nogen luftetur for en urenlig hund. Der kan være alt for mange skræmmende fremmede lugte for en hund, der er angst. Så tør han slet ikke at komme af med noget.
Når han så kommer ind i en forretning, så minder det om "hjemme" og så tør han pludselig godt.

En hund skal have regelmæssige daglige lufteture. En angst hund skal luftes det samme sted hver dag for at vænne sig til andre hunde og deres lugte. Han kan sikkert godt ude i jeres have, ikke?
Hvordan er omgivelserne udenfor haven? Er der nogle gode luftesteder i nærheden?

HVIS du har ham med på indkøb, så bær ham i en taske. Der findes glimrende bæretasker til så små hunde. Hvis han tisser eller skider i sin taske, så ER der altså noget fysisk galt med ham..

Adfærdsbehandlere er meget forskellige. Så du skal nok ikke helt opgive den udvej på forhånd.

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 22-04-12 18:53

Måske en go ide at tale med en dyrlæge..
Jeg er nemlig nødt til at få nogenlunde styr på det, for vi skal på udlandsrejse i 14dage nu til sommer, og jeg kan ikke være bekendt at lade vore venner passe ham imens. Selvom de kender hunden, ved de ikke hvor slemt det er med "tisseriet". Jeg er sikker på, at de ikke tør passe den for hvem vil have deres hjem strintet til af en fremmed hund?? Alternativet er at få den passet i en hundekennel, men det syntes jeg næsten ville være synd.
Foreløbig tak for dine tips
Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-04-12 19:37

Jeg synes også i skal starte med, at få vovse tjekket af dyrlægen.

Derudover, så ved jeg, at mange, især små, hunde ikke bliver behandlet som en hund, og det kan faktisk give mange problemer.
Nogen fodrer hunden ved bordet, nogen synes det er sjovt når en lille hund gør ting, som en stor hund ville blive irettesat for, f.eks. at hoppe op af folk ell.a.

Men uanset hvor lille eller stor en hund man har, så er det vigtigt, at man behandler hunden som en hund og ikke som et lille barn.

Hvis det er en sund og rask hund skal den ud og gå et par ture hver dag, ikke bare luftes i en have, den skal ud og snuse hvor andre hunde har været, så den får nogle indtryk, som den skal bruge sin hjerne til at bearbejde.
Den skal lære at gå ordentligt i snoren, at komme når man kalder, at sidde pænt mens man hælder dens mad op, og mange lignende ting, som er en selvfølge hvis man har en stor hund.

Det er med hunde, både de små og de store, som det er med børn, de har brug for grænser og konsekvens for at blive velfungerende.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-12 19:50

Citat
en enkelt gang besørgede den sågar midt i en forretning.

Er det tilladt at have en gående hund med i en forretning ????????????????

Citat
vi skal på udlandsrejse i 14dage nu til sommer, og jeg kan ikke være bekendt at lade vore venner passe ham imens.

Så lad hunden være i en hundepension.

Citat
nu er det altså blevet så grelt at jeg overvejer at komme af med den

Det tror jeg du hele tiden har overvejet. Nu vil du bare have opbakning fra brugerne på kandu

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-12 19:55

Citat
Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre, for min lille YorkshereTerrier er snart ikke til at være i hus med.

Jeg tror nu din lille elskede hund gør opmærksom på, at du ikke er til at være i hus med,

Kommentar
Fra : pims

Dato : 22-04-12 20:19

Jeg synes i burde overveje, om i overhovedet skal have en hund. Det lyder for mig lidt som om, at hunden er lidt i vejen og nu er det et problem fordi i skal på ferie. Der kan meget vel være et helbredsmæssigt problem os hunden, men det kan også skyldes usikkerhed, som er opstået af den ene eller anden grund. Ud over lufteture skal der også være et vist aktivitets niveau, alt efter hvilken race. For os er hunden et familiemedlem. Skal vi på ferie, så skal han med. Kan han ikke komme med, skal vi ikke på ferie.

Mvh. Pims

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-12 21:12

Man må godt have en hund med i en forretning. Bare det ikke er en, der handler med fødevarer.

Jeg synes også at en hund skal være et familiemedlem og ikke en "den". Men på den anden side er jeg imod at omplacere en 7-årig hund hvis hans problem er angst. Det må være særdeles overvældende at skifte hjem i den situation. Også selv om de nye ejere skulle være rigtig søde og rare... Det VIL jo næsten med sikkerhed give nogle måske voldsomme startproblemer.

At aflive den lille uheldige hund KUNNE være en løsning. Hellere det, end at man finder et nyt hjem i hast fordi man nu snart skal på ferie...

Ljtma: Hvad plejer I at gøre når i tager på ferie?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-04-12 21:32

Citat
Men på den anden side er jeg imod at omplacere en 7-årig hund hvis hans problem er angst. Det må være særdeles overvældende at skifte hjem i den situation. Også selv om de nye ejere skulle være rigtig søde og rare... Det VIL jo næsten med sikkerhed give nogle måske voldsomme startproblemer.

At aflive den lille uheldige hund KUNNE være en løsning. Hellere det, end at man finder et nyt hjem i hast fordi man nu snart skal på ferie...

Jeg er helt enig med Birgitta.

Jeg har nu min 3. hund, både min første og ham jeg har nu var/er genbrugshunde.
Min erfaring er, at det kan tage rigtig lang tid for en hund at falde ordentligt til.

Ham jeg har nu var kun godt et år da jeg overtog ham, der gik ca. 3 år før han begyndte at have bare en lille smule tillid til mig.
De første 3 år stolede han ikke på mig over en dørtærskel, til trods for, at jeg gjorde alt hvad jeg kunne for at vise ham, at jeg på ingen måde kunne finde på, at snyde eller tage r*ven på ham.
Vi havde nogle gevaldige sammenstød fordi hans filosofi tydeligvis var, at angreb kan være det bedste forsvar, så jeg har flere gange undervejs overvejet, om jeg skulle smide håndklædet i ringen, men eftersom han aldrig gjorde børnene noget, så turde jeg at fortsætte.
Det er jeg rigtig glad for i dag, hvor vi har fået opbygget en gensidig respekt og tillid.
Men det har dælme været sejt.

Så hvis der nogensinde sker noget, så jeg ikke længere kan have ham, så bliver han aflivet, for det skal han bare ikke gå igennem én gang til.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-04-12 22:34

Citat
Det er med hunde, både de små og de store, som det er med børn, de har brug for grænser og konsekvens for at blive velfungerende.

TAK! Endelig nogen med samme holdning som mig

Jeg har selv prøvet at overtage en hund på 2 år, det er ikke altid lige nemt.
Selvom tanken med aflivning er faldet mig ind, har jeg aldrig kunnet få mig selv til at gøre det.
Jeg holder af begge mine hunde som var de familie medlemmer

Det næste jeg nu siger, ved jeg at jeg får kritik for.
Og jeg ved at det ikke nødvendigvis er den rigtige metode i alle tilfælde.
Men snuden ned i tisset eller lorten, anført af en bemærkning, fyy, nej, slemme hund eller hvad man nu er til.
Det har ingen effekt hvis der er gået for lang tid!
Hvis man først opdager det 10 minutter efter det er sket, så lad være.

Når hunden er alene hjemme, fik jeg et rigtig godt råd der virkede godt for både mig og min hund.
Et transport bur i en passende størrelse, hunden skal kunne være der uden problemer, men ikke så stort at den kan besørge i et hjørne.
Hunden vil betragte buret som dens hule, som fra naturens side.
Det er ikke synd for hunden, men kan være en nødvendighed og en stor hjælp.
Rådet kom fra en dyre psykolog, inden jeg også får kritik for denne

Til sidst vil jeg sige, jeg har 2 hunde.
Den første har jeg haft fra hvalp, det giver altså store fordele at have hunden fra hvalp.
Den anden fik jeg som 2 årig, det kan bestemt give sine udfordringer
Og ja, de betyder begge meget mere for mig end en "den"

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-04-12 22:36

Citat
Min erfaring er, at det kan tage rigtig lang tid for en hund at falde ordentligt til.

Helt enig.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 23-04-12 05:43

Hvis det er mulig, skulle du tale med den forrige ejer og hører om hunden evt. har haft en tissebakke hos hende.
Du fik ham fra en gammel kvinde... Har han været stueren hos hende? Hvis ikke, er det jo ikke unoder fra hans side, men noget der har været en naturlig del af hans liv. Det kan jo være han har været den dominerende leder i deres tosomheds flok.
Det kunne så tyde på at han vil dominerer. Når du forlader ham... tænker han; Min flok forlader mig, så må jeg hellere afmærke mit territorium beder så de kan lugte hvor de hører til.
Forretningerne er et nyt territorium og skal dermed straks afmærkes, sådan er det med hanhunde og også nogle kastreret.
Desuden vil en hanhund ALDRIG blive tom for tis,,,, heller ikke hvis du luftede ham 1000 timer før et forretningsbesøg.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-04-12 06:58

Citat
Men snuden ned i tisset eller lorten, anført af en bemærkning, fyy, nej, slemme hund eller hvad man nu er til.
Det har ingen effekt hvis der er gået for lang tid!
Hvis man først opdager det 10 minutter efter det er sket, så lad være.

Ja, den får du s'gu godt nok kritik for.
Allerede 1 minut senere er det for sent.
Hvis det skal have en effekt, så skal du sige NEJ i det du ser hunden sætte sig for at forrette sin nødtørft.
Du skulle fan**** også have din næse stukket i det når du har lagt en l*rt.

Citat
Når hunden er alene hjemme, fik jeg et rigtig godt råd der virkede godt for både mig og min hund.
Et transport bur i en passende størrelse, hunden skal kunne være der uden problemer, men ikke så stort at den kan besørge i et hjørne.

Ganske fornuftigt.
For nogen kan det være nok, at begrænse hundens alene-område til f.eks. entré eller køkken.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 23-04-12 07:57

Transportbur, jeps det virker. Snuden i lorten, nej, det er noget svineri. Faste fodringstider 1-2 gange om dagen giver forudsigeligt afføringsmønster. Bære hunden i taske såfremt den skal med i butik, jeps.

Og vær så i øvrigt over den, ligesom med en hundehvalp der skal gøres stueren. Sig nej og fjern den, når den lægger an til noget. Ros den, når den gør det den skal udenfor.

Og få den så tjekket hos dyrelægen, at den ikke er syg!

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 23-04-12 09:51

Jeg er helt enig i at din lille hund lyder til at være bange, jeg tænkte straks på separations angst :(

Hvor er hunden når du tager nogen steder hen? Har den adgang til hele huset eller?
Jeg har selv en lille hund, hun har kun adgang til et rum når jeg ikke er hjemme, men i dit tilfælde vil jeg foreslå dig at købe et bur til ham, så han ikke har meget plads at løbe rundt på, og ikke har så stort et areal som han skal passe på.

Jeg vil fraråde dig at benytte dig af rådet med at stikke hundens næse ned i tisset, brug hellere tiden på at rose ham når han er dygtig.

Istedet for at overveje at gå af med ham, kunne det så ikke være en idé at kontakte en anerkendt adfærdsbehandler?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-04-12 10:55

At anskaffe sig en hund er det på både godt og ondt, så prøv helhjertet at løse problemet, det er vel ikke hunden der har bedt om at komme til jer.
Du afliver vel ikke dit barn hvis det ikke helt går som du ønsker?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-12 14:46

Snude i tis og lort: NEJ. det vil da kun gøre en skræmt hund endnu mere bange.

Bur? Måske. Hvis han bliver introduceret for det på en stille og ordentlig måde.
Han er altså 7 år. Og hvis han aldrig har set indersiden af et bur før, så er det brutalt at spærre ham inde og gå fra ham.

Men hvis I køber et bur og lærer ham at det er hyggeligt og rart og især trygt, så kan det være, at det med tiden kan bruges som tilflugtssted, når han er bange og alene. Eller når han vil være i fred for børn f.eks.

At bruge det som fængsel? Nej..

Kommentar
Fra : prio

Dato : 23-04-12 15:52

Citat
Du afliver vel ikke dit barn hvis det ikke helt går som du ønsker?

Langt ude, at sammenligne børn og hunde.

Man skal behandle sine dyr ordentligt, men menneskeliggøre dem skal man ikke.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 23-04-12 15:56

Citat
Men snuden ned i tisset eller lorten, anført af en bemærkning, fyy, nej, slemme hund eller hvad man nu er til.

Nej, nej, nej.

For pokker, taunusanden, det troede jeg da, at folk var blevet for kloge til at gøre for årtier siden!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-04-12 17:35

Citat
Ja, den får du s'gu godt nok kritik for. [Sur] [Yaaark]
Allerede 1 minut senere er det for sent.
Hvis det skal have en effekt, så skal du sige NEJ i det du ser hunden sætte sig for at forrette sin nødtørft.
Du skulle fan**** også have din næse stukket i det når du har lagt en l*rt. [Sur]

Jeg vidste det
Idéen er jo ikke at gøre det når man har tisset eller lavet hvor man må og jeg skider altså ikke på gulvet
Jeg ved at jeg får kritik for det 2 ud af 3 gange jeg nævner metoden, det er da bare underligt at dem der har brugt metoden har velopdragne hunde der trives fint

Om folk er blevet for "kloge" til det, ved jeg ikke. Nærmere blødsødne, efter min mening.
Det er vel nogenlunde det samme som at kalde det vold hvis et barn får en over fingrene, i den rette situation.
Det ved jeg godt man ikke må, men det er sgu noget fis. Heldigvis er jeg ikke alene om den holdning.
Og nej, jeg har ALDRIG slået et barn.

Ang. transport bur, hunden skal selvfølgelig kunne affinde sig med det, for at det er en god idé.
Men jeg vil sige, at da jeg fik min tæve, var hun over 2 år, hun affandt sig med buret. Og selv derind om natten, uden at det blev lukket. Og har ikke brug for det mere.
Når hun en sjælden gang har haft et uheld når jeg har været på arbejde, så ligger hun ved siden af uheldet og man kan se hun ved det ikke er så godt. Så siger jeg Puha og hun går ud. Jeg gør rent og så er det det. Jeg stikker ikke snuden i svineriet for et enkelt uheld.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-04-12 20:03

Citat
Og nej, jeg har ALDRIG slået et barn.

taunusanden, du begynder at lyde som en jeg kender.
Ham havde jeg engang meget stor respekt for, så op til ham.

Det stoppede da jeg fandt ud af, at han havde tævet sin hund fordi den løb hjemmefra.
I stedet for at tæve den skulle han måske have gået en tur med den.

Han har heller aldrig slået sine børn (siger han), men det er s'gi da fordi konen havde smidt ham ud hvis hun fandt ud af, at han havde gjort det.

Til gengæld har han så afreageret på hunden.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 24-04-12 11:21

Hej prio.

Citat
Langt ude, at sammenligne børn og hunde.

Det mener jeg ikke det er, det er levende væsner som ikke har bedt om at være hos os, men vi har sørget for at de er kommet til os. Så det er vores pligt at sørge for at de bliver behandlet med respekt og kærlighed. De skal også hjælpes, når de har problemer eller er syge. Nej man skal ikke menneskelig gøre vores hunde, men de er alligevel en del af familien.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 24-04-12 14:50

Hvor er ejeren af tråden?????

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-04-12 15:04

En YorkshereTerrier, er en hun med egen mening om tingene. Den kan være stædig, og det modsatte.
Hvis det ikke skyldes et "sygdomsproblem", hvad jeg ikke tror det er, ønsker den opmærksomhed, og det får den jo på den måde, som du beskriver.

En YorkshereTerrier er en familiehund. Den sover meget, og når den er vågen, vil den gerne ligge hos dig og nusses. Den vil gerne leges med i korte perioder, og vil så gerne have ro til at sove igen - eller nusses med igen!

Det er en rigtig "snuser", der går med næsen i jorden det meste af tiden, når man lufter den. Når man komme hjem med den efter en gå tur - ikke bare en lille tissetur, vil den igen gerne sove - eller nusses.

Hvis den ikke bliver både mentalt og fysisk aktiveret, kan det være derfor din hun udviser den adfærd! Hvis hundens foder og indtaget vandmængde er normal, vil den tissemarkere små sjatter. YorkshereTerrier kan iøvrigt holde sig i 12-16 timer inden den skal tisse, når det skal være.

Vores forh. og nuv. YorkshereTerrier, er altid blevet nusset med som den dejlige familiehund den er, og stimoleret mentalt og fysisk.

Ofte sker tisseriet på grund af glæde eller pga. manglende opmærksomhed. Tisser en hund pga. angst, vil man kunne registrere det gennem dens daglige adfærd.

Tag du en tur til dyrlægen, og få konstateret, at den formentlig ikke fejler noget, og giv den mental og fysisk opmærksomhed, såvel i hjemmet som ved gåture!

Held og lykke med det ljtma!

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 24-04-12 17:18

Jeg kan ikke spørge tidligere ejer (en meget gammel dame) for hun er død. Det var derfor hunden blev solgt. Jeg tror altså stadig, at min hund bare VIL bestemme. Det med at dyppe snuden tror jeg ikke hjælper, for ”skaden” er jo sket på et tidspunkt hvor jeg ikke var der, og det med at sige fy og føj skal ske omgående hvis det overhovedet skal virke.
Allerede da vi overtog vovsen købte vi en transportkasse. For det meste har jeg den med i bilen, og det ”bur” vil den gerne være i mens jeg handler. –og for at ingen skal tro jeg er helt ”skudt godnat” så ja, selvfølgelig har jeg sørget for at der ikke bliver varmt i bilen, at den har fået noget at drikke, har tisset af osv.
Den tisser aldrig når den er i den kasse når den står i bilen, men hvis jeg stiller ”kassen” i bryggerset mens jeg er væk 5min, så har den tisset på gulvet ..
Og dig kimpetersen… du burde tage dit syn på dyr op til revision.. man kan på ingen måde sammenligne børn med hunde – hunde er altså også dyr.. MEN selvfølgelig skal dyrene da have det så godt som muligt – det gælder både dem vi spiser og dem vi har ”hjemmegående”.
For mig lyder det tåbeligt at familien ikke kan tage på ferie hvis hunden ikke kan komme med. Jeg tror faktisk at vovsen hellere vil passes af nogen den kender, end blive sendt på en flyvetur osv. bare for at komme med på ferie.
Det er rigtigt hvad du skriver alka.. Vi kender også lidt til den type hunde, (har haft 2stk før nuværende) og alle er da blevet nusset og puslet om - så det er ikke det ham her mangler. Hverken vores forrige YorkshereTerrier (blev 16år) eller nogen af de tidligere hunde har der været problemer med. Det er der heller ikke med nuværende, bortset fra at jeg altså er nødt til at få noget gjort ved det griseri.
Jeg har været ved dyrlægen, og der var intet i vejen. Dyrlægen kunne ikke give mig nogen forklaring på problemet.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-04-12 19:39

Jeg håber Troldepigen har fået afløb for sit raseri over mig
Du kender mig ikke og det er så let at nedgøre andre over nettet.
Så sammenlign mig bare med en psykopat jeg ikke aner hvem er.
Fred være med det, det får ikke mit pis i kog

I øvrigt er jeg 100% enig med kimpetersen!

Jeg kom til at tænke på et amerikansk program jeg så engang, med en dyrepsykolog.
Har ikke selv erfaring med metoden, men det så ud til at virke rigtig godt.
Men, det er noget omstændigt. Det skal selvfølgelig holdes op imod den rengøring man slipper for
Der skal installeres et par kameraer i huset, hvor ulykkerne plejer at ske.
Og et samtale anlæg. Når så hunden skal igang, skal der skældes ud over anlægget.

Som du siger:
"Jeg tror altså stadig, at min hund bare VIL bestemme."
Kender ikke din hund, men er helt enig, det kan sagtens være tilfældet.
Og i det tilfælde var det at jeg brugte min "skrækkelige" metode. Og det virkede altså...
Hvis han f.eks er lukket ude i gangen når han er alene hjemme, så kan han da umuligt komme til at ligge så langt fra uheldet at han kan glemme det?

Prøv at lukke din hund ind i transport buret og gå udenfor i et stykke tid, for at finde ud af om han kan finde sig i det. Måske er det løsningen på at være alene hjemme.
Men som nævnt, må det selvfølgelig ikke bruges som fængsel, altså straf.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-04-12 20:40

Citat
Det med at dyppe snuden tror jeg ikke hjælper, for ”skaden” er jo sket på et tidspunkt hvor jeg ikke var der, og det med at sige fy og føj skal ske omgående hvis det overhovedet skal virke.

Lige præcis.

Citat
Jeg tror altså stadig, at min hund bare VIL bestemme.

Mange af de små racer er nogle små bæster.
Så det er slet ikke utænkeligt.

Men så et det, at du skal overveje hvad det er du gør forkert, som gør, at hunden mener, at den kan "overtage styringen".

Jeg har selv haft en dværgpinscher for mange år siden.
Sædvanligvis havde hun ikke snor på, hun gik altid lige i hælene på mig, men en gang i mellem begyndte hun, at skabe sig af alt og alle.
Jeg opfattede det som, at hun ville bestemme, men ikke helt havde styr på hvordan hun skulle gribe det an.
Så kørte jeg "stram styring" i et par dage, ingen gåture uden snor på.
Så faldt "damen" til ro igen.

Du må overveje, om du har givet hunden nogle uvaner, som en hund ikke bør have.
Det var det jeg skrev tidligere, om at behandle en hund som en hund.

F.eks. bør du ikke give hunden noget, at spise uden, at den lige "sitter" først, den skal yde noget før den får det.

Det kan også være, at i lader hunden reagere alt for voldsomt når i kommer hjem til den efter, at den har været alene.

Der er mange muligheder og jeg kan kun gætte.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-04-12 20:42

Citat
Jeg håber Troldepigen har fået afløb for sit raseri over mig

Det tør jeg ikke love dig.

Jeg kan overhovedet ikke finde nogen undskyldning for, at bruge den slags metoder.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-04-12 21:01

Det har altså en konsekvens hvis vi gør noget vi ikke må, gør vi det gentagene gange bliver konsekvensen som regel værre. SÅDAN ER DEN VIRKELIGE VERDEN ALTSÅ
Personligt vil jeg sgu hellere have snuden stukket i en lort, frem for tæsk
Kan godt læse mellem linierne, i din tidligere kommentar, at du mener jeg er voldelig.
Derfor sammenligner jeg med tæsk...

Du skriver
"Jeg kan overhovedet ikke finde nogen undskyldning for, at bruge den slags metoder."
Vil det sige at alt jeg har foreslået er forkert, efter din mening?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-04-12 21:20

Citat
"Jeg kan overhovedet ikke finde nogen undskyldning for, at bruge den slags metoder."
Vil det sige at alt jeg har foreslået er forkert, efter din mening?

Som jeg tidligere har skrevet, så er det med buret ganske fornuftigt, ihvertfald for nogle hunde.

Jeg præciserer gerne, at jeg overhovedet ikke kan finde nogen undskyldning for, at bruge den slags metoder, som bl.a. omfatter, at stikke hunden snude ned i dens egne ekskrementer.

Jeg tror ikke på, at man kan opnå resultater med denne metode, som man ikke lige så nemt kan opnå uden denne metode.

Min egen hund var godt et år da jeg overtog ham, han havde flere unoder med i bagagen.
Bl.a. var der andre hanhunde der hvor han kom fra, så han var vant til, at lette ben op af alt, også inden døre.
Hos os kommer der ikke andre hanhunde, så med et vågent øje og et skarpt nej når han skulle til, at lette ben, så var problemet overstået inden de første 2 døgn var gået.

Dagen efter, at vi havde hentet ham stod jeg, af en eller anden grund, med et par sammenrullede strømper i hånden, da jeg så vovse skulle til at sætte sig og sk*de. Han fik de sammenrullede strømper lige i nakken.

Siden da har han kun sk*dt inden døre når han har været syg.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-04-12 21:40

Ville såmænd bare være sikker.
Metoder, i flertal, kunne jo dække over flere ting

Som jeg læser det, så har du så også været rimelig heldig. Og det er sgu da dejligt
Men ligesom os mennesker, så er det heller ikke alle hunde der altid er lige lette at få til at forstå hvad man gerne må og hvad man ikke bør gøre.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-04-12 21:59

Citat
Som jeg læser det, så har du så også været rimelig heldig.

På dette punkt har jeg måske, men så har der s'gi været så meget andet.

Alene-hjemme-problemer så det gjorde noget. Løste det med træning a'la Roger Abrantes, og måtte så supplere med Bach's Blomstermedicin.

Han kan ikke tåle de gængse pour on loppemidler, så nu har han en Tic-Clip i halsbåndet, og den virker sørme.

Derudover har vi, i bogstavelig forstand, følt hinanden på tænderne et par gange.

Men hold da kæft hvor er han bare blevet en dejlig dreng, så det har været det hele værd.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-04-12 22:17

Ikke for at hidse en stemning op med lorten...
Det undrer mig stadig at de fleste hunde har den ide at afføring fra kat, hest, kalve osv.. nærmest er en delikatesse. Nok er jeg ikke sart, men mine får sgu ikke lov, men noget andet er jo hvad man ikke opdager når man ikke er tilstede.

Men ja, jeg har mine 2 hunde og en kat. De har hver deres særheder. Personlighed.
De skal have det godt, men jeg er sgu konsekvent med grisseri inden døre.
Det er nu også længe siden at det var et "problem", de har jo for længst lært det.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 25-04-12 04:19

Jeg syntes ikke du fortjener alle de underlige indlæg .... og andres syn på hinanden, Du virker som en god hundeejer der bare har et problem. nøjagtig lige som så mange andre hundeejer. Du ville først være en dårlig hundeejer hvis du ikke søgte hjælp.

I mange af de indlæg som er skrevet her, tænker jeg............ her er mange problemer. Hvad man også bare ved et kik på pointtavlen kan se, så er der ikke så meget fornuft tilstede i indlæggene.

Jeg kan forstå, at din hund letter ben op ad ting og ikke bare tisser på gulvet.
At lette ben på den måde, betyder dominans, hvis han bare tissede i "bukserne" ville det være angst.

Det er en stilling der skal laves om på mellem dig, din fam. og hund. Det handler ikke bare om at træde i karakter når han letter ben, men hele tiden.

Man kan dyppe en hundenæse i lort og tis og hunden bliver ked af det, ikke for det den har gjort, men fordi den får skældud.

Man kan på samme måde dyppe en hundenæse i en lagkage og reaktionen er den samme.

Min egen hund lettede også ben forbudte steder, det gik dog over da han blev kastreret og det er jo desværre ikke nok i din hunds tilfælde. Måske han stadig har en del mandelige hormoner i sig.

Det ville måske være en ide at lave øvelser med ham... ligge længe i dækstilling, mens du feks. går og støver af. Komme med et NEJ hvis han forsøger at rejse sig.... I det hele taget øvelser hvor du viser hvem der er flokfører, ikke kun koncentrer dig om tisseriet, men unoder generelt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-04-12 07:01

Citat
Det er en stilling der skal laves om på mellem dig, din fam. og hund. Det handler ikke bare om at træde i karakter når han letter ben, men hele tiden. Indsæt dit citat her

Citat
Det ville måske være en ide at lave øvelser med ham... ligge længe i dækstilling, mens du feks. går og støver af. Komme med et NEJ hvis han forsøger at rejse sig.... I det hele taget øvelser hvor du viser hvem der er flokfører, ikke kun koncentrer dig om tisseriet, men unoder generelt.

Lige præcis.

Det er det jeg mener med, at behandle hunden som en hund.

Måske kan det være en god idé, at få en anden til at se på hvordan du omgås hunden, enten en adfærdsbehandler eller hvis du kender en, der ved en del om hundeopdragelse og hundeadfærd.

Det kan være små bagateller i hverdagen, der gør, at din hund ikke helt "kender sin plads", nogle gange skal der ikke ret meget til for at en hund bliver forvirret, og det kan give sig udslag på forskellige måder, f.eks. ved, at hunden, som din, letter ben inde.

Min egen erfaring er, at de små racer skal behandles og opdrages på samme måde som de store, så får man en god og tilfreds hund ud af det.

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 26-04-12 16:48

Nu har jeg læst/tænkt alle disse indlæg igennem, og som jeg også forventede er der delte meninger om hundeopdragelse.
Jeg har set min lille 3kg's vovse forsøge at stille sig op og "true" en Rottweiler !! Det er altså ikke fordi den prøver at beskytte mig !! Trak snoren ud i fuld længde for at komme hen til den anden hund - heldigvis var snoren for kort, for ellers havde vi nok ikke haft nogen hund i dag
Vi kan selvfølgelig ikke nænne at komme af med den, men da jeg skrev første gang vidste jeg simpelthen ikke hvad jeg skulle gøre. Det er da hjulpet lidt hen ad vejen
Hvem vi kan få til at passe vovsen i ferien har vi ikke fundet ud af endnu, men det skal nok ordne sig på en eller anden måde.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-04-12 19:53

Citat
Jeg har set min lille 3kg's vovse forsøge at stille sig op og "true" en Rottweiler !! Det er altså ikke fordi den prøver at beskytte mig !! Trak snoren ud i fuld længde for at komme hen til den anden
'

Det er ikke usædvanligt.

Jeg passede en gang hus og dyr for nogen, der var ude at rejse, der var bl.a. en newfoundlænder, som havde lidt temperament.
En aften stod newfoundlænderen og spiste af sin skål, så gik min dværgpinscher (en steriliseret tæve) hen og snerrede af den store, for at få det til at forlade madskålen.
Så snerrede den store, og så hentede jeg min hund.

Nu har jeg en hanhund på 6 kg, han snerrer af, næsten, alle andre hanhunde, også rottweilere og div. muskelhunde.