/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor konfiskerer staten 80 %?
Fra : PeterTheisen
Vist : 622 gange
10 point
Dato : 22-04-12 09:01

Hvorfor konfiskerer staten 80 % eller mere af ens indkomst?

Skatteloftet i DK er 51,5 %. Dertil kommer arbejdsmarkedsbidrag og kirkeskat. Så rammer vi 60 %.

Ejer man sin bolig, skal man betale 5 % mere i skat. Det giver en skatteprocent på 65 %.

For den sidste del skal man betale moms af mad. Den er 25 %. Når den er betalt, har man betalt 74 % i skat.

Af de resterende 26 % skal man betale el, og de fleste har også en bil. Med el indregnet betaler man 76,5 % i skat, og hvis bilen tæller med, kommer vi op på omkring 80 % eller derover.

Er det virkelig rimeligt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-12 09:03

Citat
Hvorfor konfiskerer staten 80 % eller mere af ens indkomst?

Fordi de skal bruge pengene

Kommentar
Fra : grow

Dato : 22-04-12 09:23

Har du glemt at på el, vand er der også afgifter og endelig moms på afgiften. Hvis du regner videre kan du sikker nå 100%

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-04-12 10:00

Hvis man skal gøre noget ved skatten, skal man finde de steder hvor der er unødige udgifter. Vi kan alle tale om man betaler "for meget", men grundlæggende handler det om hvor meget der skal ind for at dække udgifterne.

Så jeg syntes vi skal vende skattedebatten og komme med forslag til hvad vi kan/skal undlade at betale til.

Hvilke steder anvender vi skatteindtægter tåbeligt, hvad er det vi ikke skal betale til ?

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 10 point
Dato : 22-04-12 11:19

Citat
Hvilke steder anvender vi skatteindtægter tåbeligt, hvad er det vi ikke skal betale til ?

Vi kan jo starte med de store forkromede IT-projekter hvor eksterne konsulenter til 3000 kr i timen udarbejder løsninger og overlader til uduelige firmaer at udføre dem.

Det offentlige taber en masse penge når lortet mislykkes, men de ansatte der har stået for projekterne får ikke en størrelse 45 i røven og havner i nærmeste jobcenter som det ville ske i det private erhvervsliv.

Nu hører vi også her til morgen at en bistandsklient i Aalborg har 7 forskellige sagsbehandlere..........der sandsynligvis ikke internt aner en skid om hvad kollegerne gør for den pågældende klient og heller ikke tager sig tid til at undersøge det

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-04-12 11:22

Ja, det er helt rimeligt, at staten omfordeler formuerne. Din grundlæggende præmis, altså din udregning, er dog helt forkert.

Sådan er det for en stat uden mineraler eller fossile resurser, hvis demokratisk orienterede befolkning alligevel kræver gratis borgerservice, gratis ubegrænset uddannelse, gratis sundhedssektor, gratis lægebesøg og billig ældreomsorg og børnepasning, uden at befolkningen i øvrigt er solidarisk indstillet, men fortrinsvis er optaget af skattespekulationer til ugunst for samfundet som helhed.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-04-12 11:25
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-04-12 12:05

Citat
"udelukkende grundet EU`s udbudsregler"

Dette er ikke helt korrekt, det skyldes også at mange offentlige virksomheder ikke selv har ansatte med de kompetencer der er behov for.

Offentligt spild i projekter handler også om at offentlige virksomheder ikke er skarpe nok til præcist at udtrykke deres behov og ønsker.

Men jeg er enig i at dette bør kunne gøres bedre

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-04-12 12:07

Citat
Hvilke steder anvender vi skatteindtægter tåbeligt, hvad er det vi ikke skal betale til ?

Vi kunne jo starte med at stoppe al vor krigsførelse rundt omkring i verden

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-04-12 12:43

Jeg vil med en nylig skibsreders ord påstå at der er en stor mangel på "rettidig omhu" i den offentlige forvaltning. Denne mangel på "rettidig omhu" starter i toppen af vores lille eventyrland og hele vejen ned.

Det er vildt mange ansat til at "tænke" for de folkevalgte, som vi alle er med til at betale til.

Det er mange som vores Politi skal holde i hånden gennem hele livet, fordi de ikke selv kan finde ud af at opfører sig ordentligt. Eller fordi deres forældre ikke lærte dem det...

Der er også mange af vores tilflyttede "gæster" som vi ikke kan beskæftige, som vi alle skal være med til at forsørge.

Mange udligningsudgifter i landet er svære at ændre på, da vores lille land samler dem uden penge langt fra arbejdspladser (der hvor det er billigt at bo). Og dem med arbejde bosætter sig tæt på de store byer, hvor de store virksomheder (som vi ikke har mange af) også ligger.

Nu er "Dansken" jo ikke fra naturen jo heller ikke særlig omstillingsvillig, så derfor er der ting der i mange år vil forblive uændret.

Det kan også være vi skal lære at stemme på mennesker med hård på brystet i stedet for at stemme på dem med stive brystvorter... Det kræver måske også at vi personligt har en holdning til landet som vores land og ikke blot "staten" / "det offentlige".

Jeg er overbevist om at mange skattekroner spildes, grundet mangel på rettidig omhu. Vi får helt sikkert ikke noget for alle de indbetalte skatte kroner.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-04-12 13:23

Fordi du går ud fra, at topskatteprocenten er udgangspunktet, hvilket naturligvis er noget ævl. Topskatten gælder jo heller ikke hele ens indkomst, men kun den, der overskrider topskattegrænsen.

Du kan endvidere ikke indregne bil, moms og el med i skat. Det er ikke skat, men det, der betales for at benytte veje, elnet osv.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-04-12 13:35

Langt fra alle indbetalinger er "øre-mærket".
Det er f.eks ikke entydigt hvilket poster moms dækker, og hvad vi derved vil få mere af ved indbetaling af en højere procentsats.

Vi får heller ikke bedre veje blot fordi benzin prisen stiger det giver større skatteindbetaling.

Men det kunne jo være interessant at undersøge gennemsigtigheden i skatte indtægter og de dertil hørende "etiketter" for ugiftsposter. Men det kræve stor læselyst i finansloven.

Mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-04-12 14:51

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-04-12 16:49

Det er for eks. ikke alle der betaler kirkeskat. Boligen giver også en indtægt i form af at man kan bo i den + at den i det lange løb sandsynligvis stiger i værdi. el er sandelig en forbrugsvare ikke en skat. Bil er også en forbrugsvare, som man kan vælge at have eller have. Den giver også nogle goder, som man skal betale for.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-04-12 16:49

Du glemmer fradrag....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-04-12 19:17

Hold da op, du har næsten kopieret Berlingske ordret i dag