/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Punkteret dæk
Fra : bonning
Vist : 1019 gange
200 point
Dato : 21-04-12 12:58

Hej alle. Jeg er punkteret på højre bagdæk. Søm. Jeg kører med 185/60 R15. Jeg har et nødhjul 125/70 R15 eller et vinterhjul 165/70 R14. Hvad er bedst at sætte på til jeg får dækket lappet på mandag. Skal ud at køre mandag morgen til hospital...Nødhjul må køre max 80 km/tim...Hilsen bonning..

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-04-12 13:20

- brug dit vinterdæk...

God weekend...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-12 14:04

Men i begge sider.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-04-12 15:32

Hvis du spørger om hvad der er lovligt at køre med, ?
så er det kun nødhjulet,..
som må transportere bilen til nærmeste værksted

iflg. færdselsloven er det kun tilladt at køre med 4 ens TYPE dæk,
det må gerne være forskellig mærke / fabrikat
men vinter og sommerdæk må ikke blandes

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 21-04-12 15:34

Mit forslag er også at du kører med vinterhjul i begge sider, sålænge du venter på sommerhjulet.
Så behøver du ikke tænke på begrænsninger af nogen art m.h.t. hjulmonteringen under kørslen og du får heller ingen lumske overraskelser på styring eller vejgreb.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-12 16:35

Og forresten så husk lige, at der ikke må proppes slange i et slangeløst dæk - det skal lappes med "prop".

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-04-12 17:10

Citat
at der ikke må proppes slange i et slangeløst dæk

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-04-12 17:40

Citat
at der ikke må proppes slange i et slangeløst dæk

Helt korrekt.... så dit leende smiley,er fejlplaceret,nomore.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-12 18:46

Og det ved Nomore nok alt om.

Accepteret svar
Fra : Kentvester

Modtaget 200 point
Dato : 21-04-12 20:23

Det er ikke helt korrekt EA_HS.

Alle typer hjul/dæk må bruges til midlertidig kørsel, der er ingen krav om det skal være et nødhjul, da ikke alle bilfabrikanter levere en ny bil med nødhjul.

Punkt 8.02.020(5) vejl. for syn
(5)Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset fra dæk til midlertidig brug.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-04-12 21:59

Citat
Helt korrekt.... så dit leende smiley,er fejlplaceret,nomore.

Har selv lige skiftet dæk på min MC = SLANGE I TUBELØSE DÆK
og så (monteret m. slange) DIREKTE fra MC frabrikken af, hvad bilder de sig dog ind.
Og jeg kører stadig væk med en TUBE i mine slangeløse dæk

Lovligt eller EJ

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-04-12 22:51

Slange i et slangeløst dæk giver mere varme. Det kan sikkerhedsmæssigt gå hvis man kun kører langsomt-i forhold til dækkets maksimalhastighed.
Det betyder også et lidt højere brændstofforbrug.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-04-12 23:26

Jeg tror ikke du har ret i brændstofforbruget transor, men den med varmen er god nok, da der let bliver luftlommer mellem dæk og slange, og de luftlommer kan let bevæge sig rundt med hjulets omløbshastighed, hvilket kan give en betragtelig varmeudvikling.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-04-12 23:28

Har da selv brugt det for år tilbage.Men blev det stærk frarådet på dækcentret.Husker det ikke klart længere. Men mener det var noget med de "ribber" inden i dækket,kunne gnave slangen itu.

Jeg ved ikke om det er direkte ulovlig (vel også sjældent politiet kigger efter),men spørger i FDM,vil de også sige uhauhauha. Det er ikke "efter bogen".

M.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 22-04-12 10:57

Slanger i lovløse dæk giver større spænding under kørslen : stopper vi pludseligt eller ej.
Eller stoppes vi pludseligt eller ej.
Under alle omstændigheder kan det give gevaldige hug.

Godkendelse af svar
Fra : bonning

Dato : 22-04-12 18:31

Tak for svaret Kentvester.